Boete K026A wegens rijden met een duits exportkenteken (rode balk)
Moderator: Moderatorteam
-
Nemesis TS
- Infopolitie Gast
Boete K026A wegens rijden met een duits exportkenteken (rode balk)
Goedendag,
2 weken geleden kreeg ik een opdracht om een auto te poetsen van een verhuurbedrijf. Bij het terugrijden naar de klant met de auto ben ik staande gehouden en heb ik een boete gekregen omdat het voertuig (nog) niet op NL platen stond maar voorzien was van een zogeheten zollkennzeichen. Dat is een kenteken dat wordt uitgegeven in Duitsland als het voertuig naar het buitenland wordt geëxporteerd. Dit kenteken is een bepaalde tijd geldig en het voertuig is hiermee dan ook verzekerd.
Volgens de agent is zo'n kenteken niet geldig in NL vandaar de bekeuring. Klopt dit?
Naar mijn weten is dit gewoon een officieel Duits kenteken en mag je hiermee in de gehele EU meerijden.
2 weken geleden kreeg ik een opdracht om een auto te poetsen van een verhuurbedrijf. Bij het terugrijden naar de klant met de auto ben ik staande gehouden en heb ik een boete gekregen omdat het voertuig (nog) niet op NL platen stond maar voorzien was van een zogeheten zollkennzeichen. Dat is een kenteken dat wordt uitgegeven in Duitsland als het voertuig naar het buitenland wordt geëxporteerd. Dit kenteken is een bepaalde tijd geldig en het voertuig is hiermee dan ook verzekerd.
Volgens de agent is zo'n kenteken niet geldig in NL vandaar de bekeuring. Klopt dit?
Naar mijn weten is dit gewoon een officieel Duits kenteken en mag je hiermee in de gehele EU meerijden.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Boete K026A wegens rijden met een duits exportkenteken (rode balk)
Het klopt wat de agent zegt.
https://www.automotiveimport.nl/import- ... t-je-weten
Moest ook even googelen (heb niks met verkeer te maken) maar zodra ik “rijden met Duits export kenteken” intik komt er al vanalles naar boven dat het niet mag.
Oa deze die ik hierboven heb neergezet
(Ps.. verkeerscollegas corrigeer me aub als ik iets verkeerd heb neergezet.)
https://www.automotiveimport.nl/import- ... t-je-weten
Moest ook even googelen (heb niks met verkeer te maken) maar zodra ik “rijden met Duits export kenteken” intik komt er al vanalles naar boven dat het niet mag.
Oa deze die ik hierboven heb neergezet
(Ps.. verkeerscollegas corrigeer me aub als ik iets verkeerd heb neergezet.)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Ik vind dit een beetje een vreemd verhaal als ik eerlijk ben.Nemesis schreef: 27 okt 2017, 15:49 Goedendag,
-
Nemesis TS
- Infopolitie Gast
Wat vindt je er vreemd aan dan?
Omdat het verhuurbedrijf moet weten dat je, als Nederlander NOOIT met die platen mag rondrijden.
Maar wacht, er is meer....
Het feit dat die auto daar met duitse platen staat kan alleen maar betekenen dat de auto er door een duitse particulier (legaal) heen is gereden. Elke andere vorm van transport betekent namelijk dat de auto in Duitsland OF voorzien moet worden van NL platen OF op een autotransporter moet ZONDER kenteken bij export.... maar dan kun jij er de weg niet mee op...
Verder, een poetser die hier dan vraagt hoe dat zit? Als ik dit als naïeve poetser zou meemaken, noem mij maar vreemd maar ik brak het hele verhuurbedrijf af, ik ging niet op een politieforum zitten vragen of de bekeuring van de politie wel klopt.
Daarom dus een vreemd verhaal...
Het feit dat die auto daar met duitse platen staat kan alleen maar betekenen dat de auto er door een duitse particulier (legaal) heen is gereden. Elke andere vorm van transport betekent namelijk dat de auto in Duitsland OF voorzien moet worden van NL platen OF op een autotransporter moet ZONDER kenteken bij export.... maar dan kun jij er de weg niet mee op...
Verder, een poetser die hier dan vraagt hoe dat zit? Als ik dit als naïeve poetser zou meemaken, noem mij maar vreemd maar ik brak het hele verhuurbedrijf af, ik ging niet op een politieforum zitten vragen of de bekeuring van de politie wel klopt.
Was dat Duitse exportkenteken nog geldig? En dan bedoel ik de uiterste geldigheidsdatum die in het rode vak staat.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
Nemesis TS
- Infopolitie Gast
Ja die was nog geldig.Botje schreef: 28 okt 2017, 11:03 Was dat Duitse exportkenteken nog geldig? En dan bedoel ik de uiterste geldigheidsdatum die in het rode vak staat.
-
Nemesis TS
- Infopolitie Gast
Maar als je als Nederlander niet met zulke platen mag rijden waarom bestaan ze dan? Ze zijn er juist om als Niet-Duitser in een Duitse auto te kunnen rijden aangezien een kenteken in Duitsland persoonsgebonden is en niet voertuiggebonden net in NL.Frans schreef: 27 okt 2017, 22:10 Omdat het verhuurbedrijf moet weten dat je, als Nederlander NOOIT met die platen mag rondrijden.
De RDW en de Belastingdienst geven beide aan dat je als Nederlander in een buitenlandse auto mag rijden mits er een vrijstelling van BPM is aangevraagd. Die is 2 weken geldig. Maar daar gaat de overtreding helemaal niet over.
Het verhuurbedrijf verhuurt exotische auto's en die worden meestal uit Duitsland geimporteert. het bedrijf geeft aan dat de boete onterecht is omdat het kenteken met rode balk wel geschikt is in NL en gele balk niet. Hij doet dit niet voor de eerste keer.
Ik vraag dit op een forum waar ook wetsdoenaren op zitten om duidelijkheid te krijgen hierover want ik ga een bezwaarschrift opstellen.
Ik ben intussen verbeterd.
Mijn verhaal staat... voor de zogenaamde "kurzzeitkenzeichens", de kentekens met het gele vlak, 5 dagen geldigheid.
De kentekens met het RODE vlak met een geldigheid van 14 OF 30 dagen zijn WEL geldig zolang de datum nog niet is verlopen en inderdaad... daar mag je mee rijden... MAAR je moet wel kunnen aantonen dat de aanvraag kentekens is gedaan (maar dat is allemaal geregeld zeg je)
Kortom, dan sluit ik me aan bij de vraag van Botje...
En omdat die nog geldig was, foto maken van de platen, die foto sowieso als bewijs meesturen in je bezwaar want ik neem aan dat die verbalisant dezelfde fout heeft gemaakt als ik.
Met excuus, ook ik kan, zoals je ziet, verbeterd worden.
Mijn verhaal staat... voor de zogenaamde "kurzzeitkenzeichens", de kentekens met het gele vlak, 5 dagen geldigheid.
De kentekens met het RODE vlak met een geldigheid van 14 OF 30 dagen zijn WEL geldig zolang de datum nog niet is verlopen en inderdaad... daar mag je mee rijden... MAAR je moet wel kunnen aantonen dat de aanvraag kentekens is gedaan (maar dat is allemaal geregeld zeg je)
Kortom, dan sluit ik me aan bij de vraag van Botje...
En omdat die nog geldig was, foto maken van de platen, die foto sowieso als bewijs meesturen in je bezwaar want ik neem aan dat die verbalisant dezelfde fout heeft gemaakt als ik.
Met excuus, ook ik kan, zoals je ziet, verbeterd worden.
-
Nemesis TS
- Infopolitie Gast
Met een beetje duidelijkheid geven komen we een eind.
ik ga ermee aan de slag.
Nemesis, wacht even tot je een acceptgiro ontvangt. Alleen daarmee kun je een goed onderbouwd bezwaar indienen want daarin wordt vermeld welke OvJ je bezwaar zal afhandelen (ik neem niet aan dat je een foldertje hebt gekregen?) en verder welke info zoals zaaknr etc je moet vermelden.
Succes
De boete K026a is onterecht opgelegd. Dit is namelijk een bekeuring voor het rijden met een ongeldig kenteken. Hiervoor komen bijvoorbeeld de Duitse kentekens met een geel vlak in aanmerking maar ook kentekens waarvan de tenaamstelling beëindigd is. Dat is hier niet het geval.
Wat overblijft is dat Nemesis als inwoner van ons kikkerlandje zonder vergunning van de belastingdienst niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Bedrijfsmatig kan dat voor het bedrijf zelfs erg vervelende (lees: dure) gevolgen hebben. Daarvoor kan de politie echter niet bekeuren maar slechts melden bij de belastingdienst.
Ja, de politie mag dit melden en de eerste jongere uit mijn wijk die regelmatig in dure Duitse huurauto's reed heeft van de belastingdienst inmiddels een rekening ontvangen van net iets meer dan 10.000 euro. Dat spreekt zich goed rond want er rijden ineens veel minder Duitse huurauto's...
Wat overblijft is dat Nemesis als inwoner van ons kikkerlandje zonder vergunning van de belastingdienst niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Bedrijfsmatig kan dat voor het bedrijf zelfs erg vervelende (lees: dure) gevolgen hebben. Daarvoor kan de politie echter niet bekeuren maar slechts melden bij de belastingdienst.
Ja, de politie mag dit melden en de eerste jongere uit mijn wijk die regelmatig in dure Duitse huurauto's reed heeft van de belastingdienst inmiddels een rekening ontvangen van net iets meer dan 10.000 euro. Dat spreekt zich goed rond want er rijden ineens veel minder Duitse huurauto's...
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Dus als ik strandt met mijn Nederlands gekentekende voertuig in Duitsland mag ik daar geen (Duitse) auto huren en naar Nederland rijden.
Denk het wel.
Denk het wel.
Pim, dan huur je een gewone Duitse huurauto met een gewoon Duits kenteken,Pim schreef: 28 okt 2017, 18:14 Dus als ik strandt met mijn Nederlands gekentekende voertuig in Duitsland mag ik daar geen (Duitse) auto huren en naar Nederland rijden.
Denk het wel.
dan is er niks aan de hand. Daar gaat de casus niet over.
De casus gaat in dit geval over de exportkentekens. TS is bekeurd met een exportkenteken met rood vlak,
Ik verwarde die met een exportkenteken met een geel vlak....
Die zijn dus niet toegestaan, ik hoop dat nu iedereen alles helder heeft.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Botje heeft het woord huurauto geïntroduceerd en daar reageer ik juist op.Frans schreef: 28 okt 2017, 18:37 Pim, dan huur je een gewone Duitse huurauto met een gewoon Duits kenteken
Botje schreef: 28 okt 2017, 15:07 Ja, de politie mag dit melden en de eerste jongere uit mijn wijk die regelmatig in dure Duitse huurauto's reed heeft van de belastingdienst inmiddels een rekening ontvangen van net iets meer dan 10.000 euro. Dat spreekt zich goed rond want er rijden ineens veel minder Duitse huurauto's...
En die kentekens met geel vlak zijn KurzZeitKennzeichen en geen ExportKennzeichen.
Beide zijn volgens mij in Nederland toegestaan vanuit de verkeerwetgeving gezien. Alleen de belastingregels denken er anders over. Was ooit een mooie uitleg over in een Blik Op De Weg uitzending. Volgens Europese regels moeten lidstaten van de EU elkaars kentekens respecteren. Dus beide toegestaan.
Volgens Nederlandse belastingregels ligt het anders als een Nederlander (lees: een in Nederland ingeschrevene) met zulke kentekens rijdt. Dan ontloopt of intwijkt hij de Nederlandse BPM.
Maar het Duitse kenteken blijft geldig. Dus een boete kan niet. Mits de verloopdata van het KZK niet verlopen is.
Bij het exportkennzeichen hoort een los Fahrzeugschein. Dat moet de gegevens van het voertuig bevatten (geprint) EN de verzekeringsgegevens moeten (met pen) ingevuld zijn.
Is dat laatste niet het geval is het voertuig onverzekerd en daar kun je wel tégen optreden natuurlijk.