Chantage door televisiepresentator

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Aangever
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 24 sep 2017, 22:28
Roepnaam: Harry
Geslacht:
Contact:

Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Aangever »

Gisterenavond zat ik naar het programma Undercover in Nederland te kijken wat gepresenteerd wordt door Alberto Stegeman.
De aflevering ging over een jongen die zich bezig hield met illegale medicijnverkoop.

Op de site van SBS6 is te lezen dat Alberto de identiteit van de jongen weet te achterhalen en op heterdaad betrapt bij een deal.
De jongen wil uiteraard vluchten maar volgens de site weet Alberto daar een stokje voor te steken. Als we willen weten hoe hij dat gaat doen, moeten we naar het programma kijken, aldus SBS.
Nou, dat wilde ik weleens zien.

Nadat de voor ons onbekende jongen de deal heeft gesloten wordt hij aangesproken door Alberto. De jongen is onherkenbaar in beeld gebracht. De jongen wil vluchten maar nu komt het..
"Als jij vlucht, ga ik naar je werk", aldus Stegeman tegen de jongen. De jongen blijft staan en staat Alberto te woord. Als Alberto genoeg heeft om zijn programma te vullen, laat hij de jongen gaan.

Naar mijn mening is hier sprake van chantage, of zie ik dat verkeerd? Ik vraag mij af of Alberto Stegeman dit wel mag doen?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Frans »

Chantage is een populaire naam voor artikel 318 Wetboek van Strafrecht, en het strafbare feit heet afdreiging.

Wetstekst

1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door bedreiging met smaad, smaadschrift of openbaring van een geheim iemand dwingt hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort, hetzij tot het aangaan van een schuld of het teniet doen van een inschuld, hetzij tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, wordt als schuldig aan afdreiging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Dit misdrijf wordt niet vervolgd dan op klacht van hem tegen wie het gepleegd is.
Dus nee, het is geen "chantage" (of je zou het verklappen aan de werkgever als geheim kunne zien)... overigens, dan zou de illegale medicijnverkoper, de "dealer" dus er zelf aangifte van moeten doen. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Aangever
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 24 sep 2017, 22:28
Roepnaam: Harry
Geslacht:
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Aangever »

:D Oef, dit leesvoer ben ik niet gewend in de ochtend. Daar moet ik eens even voor gaan zitten Frans . Maar ik begrijp dat het mag, dat vind ik wel vreemd. Maar toch bedankt voor je snelle reactie. 👍
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Frans »

Nou ja, zolang de "dealer" er geen aangifte van doet (puntje 2 van het artikel) is er geen strafbaar feit dus... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Hilde »

Frans schreef: 25 sep 2017, 08:33 Nou ja, zolang de "dealer" er geen aangifte van doet (puntje 2 van het artikel) is er geen strafbaar feit dus... ;-)
Kleine verbetering.. dan is er wel sprake van een strafbaar feit maar zal er geen onderzoek komen en dus niet vervolgd worden :wink:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Frans »

Zucht... Hilde heeft gelijk... :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Aangever
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 24 sep 2017, 22:28
Roepnaam: Harry
Geslacht:
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Aangever »

Maar als ik een strafbaar feit pleeg, dit film en bijvoorbeeld op Youtube plaats, kan ik toch ook vervolgd worden zonder aangifte?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Heel veel strafbare feiten zijn vervolgbaar zonder aangifte, men noemt dat 'ambtshalve vervolgbare delicten'.

Feit is ook dat het Openbaar Ministerie dat nauwelijks doet omdat ze 't al veel te druk hebben met slachtoffers die wel aangifte hebben gedaan..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door rai »

Aangever schreef: 25 sep 2017, 09:01 Maar als ik een strafbaar feit pleeg, dit film en bijvoorbeeld op Youtube plaats, kan ik toch ook vervolgd worden zonder aangifte?
Hoe ga ik het eens eenvoudig uitleggen.

De meeste strafbare feiten mogen vervolgt worden zonder dat er een aangifte is.
De wetgever heeft bij een aantal strafbare feiten gemeend dat er eerst een klacht (soort van aangifte) gedaan MOET worden, voordat zo iemand vervolgt mag worden.

Om een voorbeeld te geven, diefstal is een feit waarvan iedereen aangifte mag doen, ook al zijn ze zelf geen slachtoffer of benadeelde.
Zo kan bv. een bedrijfsleider van een supermarktketen aangifte doen van diefstal uit de winkel, ook al is er niets persoonlijk van hem gestolen en dus ook niet persoonlijk benadeeld.
Hij doet dat uit naam van een rechthebbende.

Bij een klachtdelict kan alleen degene tegen wie het gericht is "aangifte" doen van het strafbare feit.
Daar kan niemand anders die er geen partij in is aangifte van doen omdat, simpel gezegd, alleen het directe slachtoffer kan zeggen dat hier iemand vervolgd voor moet worden.
Gebruikersavatar
Aangever
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 24 sep 2017, 22:28
Roepnaam: Harry
Geslacht:
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Aangever »

Dat is inderdaad een duidelijk antwoord Rai. Bedankt daarvoor.
De uitleg van Zijlvaart vind ik eigenlijk wel zorgwekkend eerlijk gezegd 😧.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door rai »

Aangever schreef: 25 sep 2017, 10:17 De uitleg van Zijlvaart vind ik eigenlijk wel zorgwekkend eerlijk gezegd 😧.
Zorgwekkend of niet, is helaas het gevolg van jarenlange bezuinigingen bij alle diensten die te maken hebben met het opsporen en vervolgen van verdachten.

Als je maar 20 euro boodschappengeld in je portemonnee hebt, kan je wel voor 50 euro boodschappen in je kar gooien aan spullen die je eigenlijk nodig hebt, maar als je bij de kassa staat zal je keuzes moeten maken wat je uiteindelijk wel mee neemt en wat je achter laat en moet je prioriteiten stellen.

Dit is dus iets waar politie en justitie dagelijks mee bezig zijn.
Er is nu eenmaal niet voldoende geld en mankracht beschikbaar om alle zaken te behandelen, ook al zullen we dat wel willen.
Gebruikersavatar
Aangever
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid sinds: 24 sep 2017, 22:28
Roepnaam: Harry
Geslacht:
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Aangever »

Tja dat is waar. Volgens mij kunnen al die bezuinigingsmaatregelen voor flink wat frustratie bij politie en Justitie zorgen maar dat is weer een ander verhaal..
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Succes met dit leuke en interessante forum en de uitvoering van jullie werk 👍
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Chantage door televisiepresentator

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde12

Kijk, dat zijn nou leuke, afsluitende berichten.

Volgende keer trouwens even de vraag op het ledendeel van het forum plaatsen, dan kan er evt nog gediscussieerd worden. Het gastendeel is.. voor gasten :wink:

Maar voor nu dus een :slotje:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten