Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
vraag93
Infopolitie Gast

Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door vraag93 »

Spijt komt achteraf... daar kom ik nu achter..
Gister gereden zonder rijbewijs nadat ik 25 rijlessen heb gehad. Ja, wou t een keer proberen. Dom dom dom..
Ben 17 jaar en gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Nu krijg ik een boete en wil ik die wel accepteren maar ik ben bang voor de strafblad die ik krijg..
Die heb ik natuurlijk niet aangezien ik pas 17 ben en dit kan gevolgen hebben voor de rest van mijn toekomst.

Is er nog iets wat ik kan doen, in beroep gaan of iets om die strafblad te voorkomen? Ben nu wel erg van slag..
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nope, hier kan je simpelweg niets meer aan doen..

Het enige dat je kan doen is hopen dat de bon, om wat voor reden dan ook, niet doorgaat. Vroeger was het heel gebruikelijk dat er overtollige voorraden werden weggegooid, maar ik vrees dat die tijd ook voorbij is..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
vraag93
Infopolitie Gast

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door vraag93 »

Ik zal die bon waarschijnlijk gewoon krijgen.. Jammer dit echt.
Wist niet dat als ik zonder rijbewijs een rondje zou rijden dat ik een misdrijf pleegde.
Dacht echt dat ik alleen een boete riskeerde.

Een advocaat gaat dus niet helpen?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door SWAT »

Rijden zonder rijbewijs is overigens een overtreding en geen misdrijf en telt niet zo zwaar. Bij de aanvraag van een verklaring omtrent het gedrag telt hij niet mee.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Vraag
Infopolitie Gast

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Vraag »

Is het zeker weten een overtreding? Valt dus niet onder mijn strafblad? En kan ik vragen om een halt straf bij het om?
Gebruikersavatar
vraag93
Infopolitie Gast

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door vraag93 »

Toen ik ben aangehouden zij hij wel dat ik verdachte was van een misdrijf.. en op sommige internet sites staat dat eht een misdrijf is.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het betreft een overtreding, maar wel een 'zware'..

Dat betekent dat het wel een geregistreerde overtreding betreft, in tegenstelling tot parkeerbonnen ed..
De registratie bij Justitie, voor de recidive, blijft 3 jaar van kracht, daarna wordt het je vergeven, zeg maar..

Als Swat aangeeft dat het geen gevolgen heeft voor een vog, dan geloof ik dat meteen. Al vind ik 't wel raar, maar goed..

Overigens wordt een dergelijke overtreding, zeker de 1e keer, gewoon afgedaan met een acceptgiro van €340,-.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door KaaDee »

vraag93 schreef: 22 sep 2017, 10:07 Wist niet dat als ik zonder rijbewijs een rondje zou rijden dat ik een misdrijf pleegde.
Dacht echt dat ik alleen een boete riskeerde.
Hoewel we geen moraalpolitie zijn hier op het forum, wil ik over bovenstaande toch wat roepen...

Als jij besluit iets te doen waarvan je weet dat het niet mag, laat je dit afhangen van de zwaarte van van de straf? Wat doe je dan als je je rijbewijs hebt? Ga je niet met 7, maar wel met 6 biertjes op rijden, zodat je net onder de invorderingsgrens blijft? Of ga je dan met 95 in plaats van 100 km/u door de bebouwde kom racen?

Je hebt letterlijk gegokt en verloren.
Jammer voor je.
Oost-Nederland | GLM
itsLeon
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid sinds: 03 mar 2016, 16:33
Roepnaam: Leon
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door itsLeon »

Ik kan alleen maar hopen dat je er goed van geleerd hebt.
Stel je zou een ongeluk veroorzaken (want je hebt je rijbewijs nog niet dus aardige kans dat je een fout maakt). Op dat moment ben je niet verzekerd. Tuurlijk de verzekeraar betaald het geld aan de slachtoffer maar komt het daarna bij jou persoonlijk halen en ziekenhuis kosten zijn duur!
Volgens zorgwijzer.nl kost een ambulance alleen al zo rond de €60 per kilometer!
Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Mir81 »

vraag93 schreef: 22 sep 2017, 10:07 Ik zal die bon waarschijnlijk gewoon krijgen.. Jammer dit echt.
Wist niet dat als ik zonder rijbewijs een rondje zou rijden dat ik een misdrijf pleegde.
Dacht echt dat ik alleen een boete riskeerde.
Bijzonder naïef en onverantwoord. Hoop dat je wat verstandiger bent in het vervolg en wanneer je je rijbewijs behaald hebt. Los van wat de gevolgen voor jou zijn, hadden deze voor een medeweggebruiker vele malen groter kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Vraag93
Infopolitie Gast

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Vraag93 »

Een wijze les is het zeker. Zal dit ook echt nooit meer in me leven doen. Is er ook een mogelijkheid om contact op te nemen met de ovj en te vragen of er ook een halt straf kan komen? Is het het proberem waard aangezien ik het liefst natuurlijk geen aantekening wil op mijn strafblad

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14417
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat je dan kan doen is de acceptgiro niet betalen. Je krijgt dan vanzelf een oproep voor een rechtszaak en dan mag een rechter oordelen.
Een andere optie is om de OvJ te schrijven zodra je de acceptgiro hebt ontvangen.

Overigens geef ik je weinig kans, want er bestaan gewoon richtlijnen en verzin eens een goede reden om daarvan af te wijken..

Maar goed; er gebeuren meer wonderen bij Justitie dan op tv, dus probeer 't vooral..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Mir81
Toplid
Toplid
Berichten: 438
Lid sinds: 11 aug 2017, 16:10
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Mir81 »

Vraag93 schreef: 22 sep 2017, 16:40 Een wijze les is het zeker. Zal dit ook echt nooit meer in me leven doen. Is er ook een mogelijkheid om contact op te nemen met de ovj en te vragen of er ook een halt straf kan komen? Is het het proberem waard aangezien ik het liefst natuurlijk geen aantekening wil op mijn strafblad

Alvast bedankt
Iets met billen, blaren en zitten... :roll:
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Vent »

Voor jongeren geldt een verkorte tijd van 2 jaar voor de meeste VOGs ? Overigens geldt een veroordeling door de rechter zwaarder dan OvJ zie ik:
https://www.om.nl/berichten-uitgelicht/ ... ls-gelden/
(waarom snap ik niet, maar ok).

Wat wil je gaan doen dat je je zoveel zorgen maakt over VOG ?
Gebruikersavatar
Vraag93
Infopolitie Gast

Re: Gereden zonder rijbewijs, kan ik nog wat doen?

Ongelezen bericht door Vraag93 »

Zit nu in mn laatste jaar van middelbare school en wil de richting van advocaat studeren. Maar dat gaat niet met een strafblad.
Gesloten