doorgroeimogelijkheden hoofdagent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
DBP
Infopolitie Gast

doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door DBP »

Beste forumleden,

Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij de politie voor hoofdagent. Het werk lijkt mij echt zeer leuk, echter wil ik wel 100% zeker zijn als ik straks mijn huidige baan opzeg. Ik heb twee punten waar ik zeer zeer goed over na moet denken.

Ik heb geen flauw idee hoe ik nachtdiensten ga verdragen. Dat is iets wat je in de praktijk moet ervaren en ik heb geen idee hoe dit voor mij zal uitpakken. Daarnaast maak ik me zorgen over de gezondheidseffecten van nachtdiensten. Er wordt overal voor gewaarschuwd dat nachtdiensten ontzettend slecht zijn voor je gezondheid. Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de rest van mijn leven nachtdiensten wil draaien, daarom zou ik graag willen weten wat de doorgroeimogelijkheden zijn voor een hoofdagent.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om na hoofdagent politiekundige te worden? En als je hoofdagent bent, kan je dan ook nog makkelijk omhoog gaan in rang? Of is dat iets wat heel lang kan duren? Ik zou graag van jullie willen weten wat voor mogelijkheden en kanten je op kan gaan als je eenmaal hoofdagent bent. Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Pim »

Ik ken die berichten ook maar draai mijn hele leven al nachtdiensten en ben nu 50.
Er heeft nog geen dokter tegen mij gezegd dat ik ander werk moet gaan zoeken/geen nachtdiensten meer moet draaien omwille van mijn gezondheid.
Ik vraag me sterk af bij al die beroepen met nachtdiensten: ziekenhuispersoneel, ambu, brandweer, ouderenzorg, beveiligers, piloten, etc. hoe ongezond nachtdiensten zijn.

Doorgroeien kàn maar is geen garantie op geen of minder nachtdiensten.
Of je kans maakt te stijgen op de ladder hangt van veel af.
Welke regio, welke eenheid, welk bureau, vacatures, je inzet, je presteren, de gun-factor, bezuinigingen.

Bedenk wel dat als je hoger dan hoofdagent stijgt het aantal vacatures daalt. De piramide wordt alleen maar smaller naarmate je hoger komt.
Dus niet te lang wachten. :D Na je opleiding 2 jaar straatervaring en dan kun je naar de "koffertjes politie" of "zit-politie" ook wel recherche genoemd.
Doet het ook goed op verjaardagen trouwens: zeggen dat je bij de recherche zit.
Je verliest wel je onregelmatigheidstoeslagen maarja, als gezondheid op de eerste plaats komt moet dat geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
DBP
Infopolitie Gast

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door DBP »

Hoi Pim,

Bedankt voor de info! Daar heb ik wat aan. Ik hoor gewoon veel (spook)verhalen van mensen over dat nachtdiensten zo verschrikkelijk zijn en dat sommige mensen er ziek van worden. Hier heb je een link naar een redelijk recent artikel over nachtdiensten: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/22/na ... 7-a1547089 en https://www.scientias.nl/de-werkelijke-de-gezondheid/

Ik ga niet bij de politie voor het salaris ;), maar mijn gezondheid wil ik op de langere termijn niet schaden, dus als ik na verloop van tijd een functie kan krijgen waarbij de nachtdiensten minder van belang zijn, dan is het fijn om te horen dat die mogelijkheden er wel zijn. De recherche lijkt me gelukkig ook ontzettend interessant, dus dat is fijn meegenomen. Als je bij de recherche zit, dan krijg je toch de rang van brigadier? Kan je trouwens dan weer doorgroeien als je bij de recherche zit?

ps: ik klink nu behoorlijk ambitieus en het lijkt net alsof ik alleen maar carrière wil maken, maar ik ben gewoon benieuwd naar hoe het werkt bij de politie en ik wil goed beslagen ten ijs komen bij mijn sollicitatiegesprek.
africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 252
Lid sinds: 04 mei 2005, 10:30
Locatie: Gouda
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door africatwin »

Ik ben 49 (sinds vandaag!!) , en draai ook al lang nachtdiensten (rws, asfalteren, storingsdienst etc). Heb nog geen gezondheidsklachten kunnen ontdekken. Tis wel slecht voor je sociale contacten en je gezin moet er ook omheen kunnen functioneren. Als hoofdagent je roeping is: doen!
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Pim »

Een dingetje nog: van hoofdagent naar politiekundige is niet waar ik aan denk als je praat over doorgroeien.

Van hoofdagent kun je doorgroeien naar brigadier en dan heb je het wel een beetje gehad. Maar ook die draaien gewoon mee in het rooster.
Als je vooropleiding hoog genoeg is kun je misschien inspecteur worden maar dat is eerder uitzondering dan regel en ik zie dat niet als een reële "doorgroei"mogelijkheid. Ja het is een rang hoger, nee dat is niet een logische stap na brigadier zoals brigadier dat is na hoofdagent.
Zelfs brigadier wordt je niet zomaar na een periode hoofdagent: zie de eisen uit mijn eerdere reactie.

Als je brigadier bent willen ze je op sommige afdelingen liever niet binnenhalen (denk aan hondengeleider/verkeersdienst/recherche).
Want ook daar geldt: de hogere functies zijn schaarser. En ze willen je op zo'n afdeling liever zien (door)groeien dan als brigadier binnenhalen.
Immers: als brigadier ben je hoofdmedewerker en wordt van je verwacht de leiding te nemen en sturing te geven.
Daarvoor zien ze je liever als gepokt en gemazeld op zo'n afdeling dan als iemand die op een andere afdeling 'groot geworden is'.

Je komt kunt dus als hoofdagent makkelijker (horizontaal) naar elders (lees niet: 'hoger') in de organisatie dan als brigadier of hoger.
Gebruikersavatar
DBP
Infopolitie Gast

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door DBP »

@africatwin
Gefeliciteerd! Bedankt voor de feedback. Ik ga het doen!

@Pim
Het klinkt allemaal behoorlijk complex... blijkbaar is de politie een nogal logge instelling waarbij doorgroeien niet echt makkelijk gaat. Ik heb zojuist even gekeken (https://www.kombijdepolitie.nl/werkenbi ... fault.aspx) voor de recherche maar ik kom er niet echt uit... Als ik kijk bij recherchekundige, dan zie ik dat het een hbo MASTER opleiding is. Je kan dus alleen recherchekundige worden als je al een hbo opleiding hebt. Hoofdagent is mbo, dus dat zou betekenen dat je nooit een recherchekundige kan worden, want na hoofdagent krijg je geen mogelijkheid om bijvoorbeeld politiekundige (hbo opleiding) te worden.

Ik ga er even vanuit dat ik het fout heb en dat het wel mogelijk is om bij de recherche te gaan. Kan je dan redelijk makkelijk instromen bij de recherche of is het heel mogelijk om hier tussen te komen?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Hilde »

Als er functies zijn bij de recherche kan je intern doorsolliciteren. Je wordt niet zomaar brigadier bij de recherche. De meeste rechercheurs zijn hoofdagent.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Pim »

Voor je conclusies trekt en uitspraken doet verdiep je eerst eens in de structuur.

uniformpolitie
je hebt agenten en hoofdagenten, daarboven komt een brigadier: deze doen het zeg maar werk op straat
de brigadier geeft sturing aan (hoofd)agenten, dat kan zijn met een controle of incident of iets anders
allemaal met MBO te bereiken

dan heb je inspecteurs (meestal zijn dit ook hulpofficieren van justitie, de ploegchefs van een ploeg (hoofd)agenten enkele brigadiers)
een inspecteur is tevens "chef van dienst" tijdens een dienst
een HBO functie, en het is mogelijk als je als MBO binnenkomt en tijdens je werkende baan als hoofdagent HBO studies volgt om door te groeien tot inspecteur
wel weer solliciteren en kwestie van een logisch gevolg na een aantal jaren werken in je functie als hoofdagent

recherche
daar is het bijna gelijk aan de uniformpolitie
de (hoofd)agenten doen het werk, wat overigens hoofdzakelijk uit binnenwerk bestaat zoals horen van verdachten en getuigen en het opmaken van PV's

en het kan niet vaak genoeg gezegd worden: vergeet de spannende beelden op tv waar de recherche het bureau uit rent en en passant het AT opbelt en voor het AT uitrent een pand in om enkele verdachten aan te gaan houden.

een brigadier kan bij een onderzoek of actie buiten sturing geven (waarmee niet gezegd is dat een goede hoofdagent met ambities dat niet ook kan)
een inspecteur leidt de afdeling



recherchekundigen zijn de theoretici die andere werkwijze proberen uit te denken; gebruik de zoekfunctie eens van het forum
recherchekundigen/politiekundigen moet je niet zien als een stap omhoog in executieve werk/rangen

de vraag of je als hoofdagent politie- of recherchekundige kunt worden is eerder langsgekomen hier
maar feitenlijk gaat het niet om je opleiding maar om het soort werk/functie je wilt doen bij de politie
ben je een doener: dan zal je eerder (hoofd)agent / brigadier zijn
ben je een denken: dan zul je eerder een politiekundige of recherchekundige zijn

het is mogelijk om van hoofdagent naar politiekundige te komen en omgekeerd
maar dat zijn eerder uitzonderingen dan logische doorgroeiopties

er zijn politie- en recherchekundigen die in hun opleidingsstages merken dat de actie op straat hen veel meer trekt dan het theoretische werk van hun functie en gaan dan als hoofdagent verder maar dat zijn uitzonderingen

een opleiding is niet goedkoop en je tekent wel ergens voor, dus als je die route volgt zijn ze niet heel blij met je
men hoopte immers in een recherche- of politiekundige geinvesteerd te hebben en als jij dan zegt: ik doen 'niets' met mijn hersens ik ga ; met mijn handen en voeten werken' (gechargeerd) dan staat men niet te juichen
en niet in de laatste plaats omdat er een risico is dat je misschien later denkt dat je niet op je plek zit tussen MBO'ers en je je onder je niveau vindt werken
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 685
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Stefan »

Pim schreef: 13 sep 2017, 17:11 ....
ben je een doener: dan zal je eerder (hoofd)agent / brigadier zijn
ben je een denken: dan zul je eerder een politiekundige ... zijn
...
men hoopte immers in een recherche- of politiekundige geinvesteerd te hebben en als jij dan zegt: ik doen 'niets' met mijn hersens ik ga ; met mijn handen en voeten werken' (gechargeerd) dan staat men niet te juichen
...
Gelukkig komt daar nu langzaam wat verandering in. De academie neemt nu zelf ook actiever een standpunt in over wat ze 'afleveren' aan het korps. Zonder een hele discussie hier op te starten; de PK-ers moeten de straat op, waarom heb je anders hoger opgeleiden als die alsnog alleen maar binnen zitten? Daar was die hele functie niet voor bedacht. Dat begint men nu in te zien en ik zie daar ook in de praktijk al lichte bewegingen in. Om nu te zeggen dat je absoluut de straat op gaat is uiteraard zeer sterk afhankelijk van je korps.
Faljean
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid sinds: 30 jun 2017, 08:58
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Faljean »

Vorige week net bewust blauw gehad voor politiekundigen, werd ook gezegd: PK-ers actief de straat op. Meedraaien in noodhulp. Juist gewenst om HBO-ers op straat te hebben.
Inderdaad wel extra taken als uitwerken preventieplannen etc., maar zeker niet zo'n stricte scheiding met hoofdagent als hier wel eens wordt geschreven.

Wellicht is dit ook een verandering?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Pim »

Ik denk dat de theorie en de praktijk nog wat mijlen uit elkaar liggen en ook de verschillen per eenheden.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Pim »

stefank schreef: 13 sep 2017, 21:03 Om nu te zeggen dat je absoluut de straat op gaat is uiteraard zeer sterk afhankelijk van je korps.
...van je korps eenheid. :wink:
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 685
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Stefan »

Pim schreef: 13 sep 2017, 22:51
stefank schreef: 13 sep 2017, 21:03 Om nu te zeggen dat je absoluut de straat op gaat is uiteraard zeer sterk afhankelijk van je korps.
...van je korps eenheid. :wink:
:oops2:
Starduck
Lid
Lid
Berichten: 110
Lid sinds: 09 feb 2009, 02:01
Roepnaam: Leo
Locatie: Kennemerland
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Starduck »

Wat de nachtdiensten betreft: Ik heb jarenlang nachtdiensten gedraaid (ICT niet politie). Sommige collega's konden er slecht tegen. Reden: ze zagen overdag geen kans om ongestoord hun slaap te halen. Zelf heb ik juist altijd graag nachtdienst gelopen, ik sliep overdag in een verduisterde slaapkamer uitstekend en zelfs beter dan met vroege diensten (waar in mijn geval -als 'avondmens'- verslapen altijd op de loer lag).
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: doorgroeimogelijkheden hoofdagent

Ongelezen bericht door Hilde »

Pim schreef: 13 sep 2017, 22:51
stefank schreef: 13 sep 2017, 21:03 Om nu te zeggen dat je absoluut de straat op gaat is uiteraard zeer sterk afhankelijk van je korps.
...van je korps eenheid. :wink:
Of district.. of bureau..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten