Rijden na invordering rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Anoniempjee
Infopolitie Gast

Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door Anoniempjee »

Goedendag,

Bij een kennis van mij is het rijbewijs ingevorderd voor het rijden met teveel alcohol op.
Nu een jaar verder mag hij binnenkort weer op voor de medische keuring.

Alleen hij moet vaak voor z'n werk toch wat orders wegbrengen en rijdt dus auto zonder dat hij z'n rijbewijs terug heeft, nu is hij vd week aangehouden en de politie vertelde hem dat hij alleen een boete krijgt en dat het CBR hier niks over te horen krijgt, klopt dit? En wat is de boete? Want hoor overal dat ze het als een misdrijf zien dus een veel zwaardere straf komt.

Groetjes
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door Jan »

Misschien ging de politie er alleen van uit dat je kennis het rijbewijs vergeten had en niet kon tonen?
Naar mijn weten is het inderdaad een misdrijf met kans op hoge boete of zelfs gevangenisstraf, en heeft het isschien ook gevolgen voor het terugkrijgen van zijn rijbewijs. Je bent volgens mij ook helemaal niet verzekerd als je zonder rijbewijs de weg op gaat met alle risico's van dien.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14420
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het klopt dat het cbr hier inderdaad niet in geïnteresseerd is. Als uw 'kennis' de opgelegde dwang (niet rijden) negeert, dan is het puur aan Justitie om hier wat van te vinden, ongeacht of de dwang nou door Justitie (ontzegging) of door het cbr (ongeldigverklaring/schorsing) is opgelegd..

Wat Justitie ervan vindt is niet te zeggen; er bestaan wel richtlijnen (vaste bedragen) voor, maar uw 'kennis' heeft al een strafblad met betrekking tot verkeer en dan maakt de Officier van Justitie geen gebruik meer van de 'standaard boetes'.

Uw 'kennis' zal de rechtszaak cq de acceptgiro moeten afwachten..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door marcootje »

De boete bestaat uit 2 weken gevangenisstraf. Maar ik denk: " Moet voor je werk een misdrijf begaan"?
Maar je bent wel verzekerd maar de verzekering gaat het op hem verhalen, zou sneu zijn als hij een slachtoffer maakt, dat deze in de kou blijft staan omdat hij voor zijn werk moet rijden met ingevorderd rijbewijs. Hoeft het CBR niks van te vinden, de rechter kan hem een ontzegging van de rijbevoegdheid geven als bijkomende straf.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door r0n. »

marcootje schreef:omdat hij voor zijn werk moet rijden met ingevorderd rijbewijs.
Hij moet niets, hij wil rijden zonder rijbewijs.
Zijn werkgever zal niet weten, dat zijn rijbewijs was ingevorderd, of is hij ZZP'er.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Rijden na invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door marcootje »

r0n Ts schrijft zelf: Alleen hij moet vaak voor z'n werk toch wat orders wegbrengen. En hij is aan de kant gezet(aangehouden) door de politie. Vandaar mijn opmerking.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
Gesloten