Getuigen (verschoningsrecht)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Getuigen

Bericht door Pim » 28 mar 2017, 10:29

Gast schreef:Oke maar geld die verschijningsplicht voor de rechter alleen of ook voor de politie.
Ik heb vanavond toch maar netjes afgebeld dat ik morgen verhinderd ben, en gelijk gevraagd of ik me op mijn verschoningsrecht kan beroepen of dat ik een nieuwe uitnodiging krijg omdat het verplicht is?
De vrouw aan de telefoon was ontzettend onvriendelijk en wou mij geen antwoord geven of ik me op mijn verschoningsrecht mag beroepen.
Ze zei dat ze de rechercheur toch contact laat opnemen telefonisch of per brief.
Dus weet nu nog niks hoe of wat.
Hoe heb je contact opgenomen? Heb je het algemene nummer gebeld of het nummer van de rechercheur / diens afdeling?
Als je het eerste hebt gedaan (algemene nummer) dan heb je zeer waarschijnlijk niet met politieagenten/rechercheurs gesproken.
Het zijn wel politiemedewerkers maar niet opgeleid als agent/rechercheur. Daarom kreeg je waarschijnlijk geen inhoudelijk antwoord op je vragen.

Zie het als de receptioniste van een garage. Die kan je ook niet helpen met technische vragen. Ook al werkt zij voor een garage.
Dat is bij de politie net zo. De rechercheur (of een collega) kan op jouw vraag alleen antwoorden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 29 mar 2017, 08:55

Als je een uitnodigingsbrief krijgt van de politie staat daar ook de naam van de rechercheur op. Bel hem of laat een bericht achter dat je geen verklaring als getuige wil afleggen bij de politie.
En dan moet het klaar zijn. Je heb wel een verschijningsplicht (artikel 192 Wetboek van Strafrecht) als je door de rechter-commissaris wordt opgeroepen. Bij de rechter kan je beroepen op verschoningsrecht(artikel 217 Wetboek van Strafvordering). Mocht de politie je blijven lastigvallen kan je een klacht indienen.
Maar het maakt niet uit of een verdachte bekend. Bij de politie doen we aan waarheidsvinding.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 30 mar 2017, 01:57

Oke duidelijk bedankt voor jullie antwoorden, het is nu sinds mijn telefoontje rustig dus hoop dat dat zo blijft

Gesloten