Nerf Gun modificeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
AnoniemeGast
Infopolitie Gast

Nerf Gun modificeren

Bericht door AnoniemeGast » 15 jan 2017, 18:52

Ik was van plan een van mijn Nerf Guns te modificeren met onderdelen uit China.

Dit zijn de onderdelen die ik op mijn Nerf Gun wil zetten: http://www.ebay.com/itm/Worker-MOD-SIG- ... 4893429c73

Ik zou daarnaast de voorkant van de loop oranje verven (zoals alle Nerf Guns dat hebben). Hier is een voorbeeld van de gemodificeerde Nerf Gun zoals ik hem wil: http://puu.sh/tnk1N/62037192eb.jpg

Het probleem is dat deze modificatie kit gemaakt is om te lijken op een Sig Sauer MCX geweer, voorbeeld: http://www.gunsandammo.com/wp-content/b ... arbine.jpg

Dit laat mij denken dat deze gemodificeerde Nerf Gun een categorie I wapen zou zijn? Hoewel de Nerf Gun zelf een CE merk heeft, omdat ik hem zal modificeren zal deze niet meer geldig zijn neem ik aan?

Kwa gebruik en dergelijke was ik van plan hem aan mijn muur te hangen of ergens in een kast te leggen en hem alleen binnen mijn huis af te vuren. Daarnaast ben ik ouder dan 18, dus als het een Categorie IV wapen zou zijn (wat ik betwijfel) zou dit mogen, toch?

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Nerf Gun modificeren

Bericht door marcootje » 16 jan 2017, 12:55

CE merk wil zeggen dat de europese commise het bepaald dat dit een speelgoed wapen is. Als je hem gaat modificeren valt deze daar niet meer onder.
En ja als hij er uitgaat zien als sig saur of gelijkend op dan wordt dit een cat 1 onder 7 wapen. Mag je wel in je woning hebben maar niet op straat, niet zichtbaar vanaf de straat. Gezien de commotie over (automatische) wapens lijkt mij niet verstandig maar je heb zelf de keus.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 16 jan 2017, 14:08

marcootje schreef:CE merk wil zeggen dat de europese commise het bepaald dat dit een speelgoed wapen is. Als je hem gaat modificeren valt deze daar niet meer onder.
En ja als hij er uitgaat zien als sig saur of gelijkend op dan wordt dit een cat 1 onder 7 wapen. Mag je wel in je woning hebben maar niet op straat, niet zichtbaar vanaf de straat. Gezien de commotie over (automatische) wapens lijkt mij niet verstandig maar je heb zelf de keus.

Bijna goed maar 1 onder 7 mag je thuis ook niet (voorhanden) hebben.
CE keurmerk (en tot 14 jaar) en de uitzondering voor airsoft apparaten buiten beschouwing gelaten.
Wettekst
Artikel 13 Wet Wapens en Munitie
1 Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

AnoniemeGast
Infopolitie Gast

Bericht door AnoniemeGast » 16 jan 2017, 14:15

Bedankt voor de reacties, daar was ik dus al bang voor, maar het is goed om te weten!

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 18 jan 2017, 11:57

Daarnaast is het interessant om te weten of het een CE-keurmerk is of een China Export-keurmerk.
Afbeelding
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 18 jan 2017, 13:08

Botje schreef:Daarnaast is het interessant om te weten of het een CE-keurmerk is of een China Export-keurmerk.
Weet je zeker dat dat een legitiem issue is? Een snelle google gaf mij eerder de indruk dat dat China Export keurmerk niet echt bestaat, het Europees Parlement zou daar al in 2008 over gesproken hebben.

En ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de EU dat zou toestaan, een China Export keurmerk dat voor de gewone burger vrijwel niet te onderscheiden is van een CE keurmerk ondergraaft de waarde van het CE keurmerk. Waarom zou de EU import van goederen met zo'n misleidend keurmerk toestaan?

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 18 jan 2017, 16:34

Daan_RR schreef:Bijna goed maar 1 onder 7 mag je thuis ook niet (voorhanden) hebben.
CE keurmerk (en tot 14 jaar) en de uitzondering voor airsoft apparaten buiten beschouwing gelaten.
Speelgoedwapens, ook als ze sprekend op een echt wapen lijken (!) , vallen niet onder categorie I / 7 en mag je dus voorhanden hebben en mogen gedragen worden, etc. Het is niet het CE markering die iets tot speelgoed maakt, maar andersom: speelgoed moet op de markt gebracht worden met een CE markering. Dat laatste valt allemaal onder de warenwet en niet onder de wapenwet.

De verwarring ontstaat omdat een op echt gelijkend speelgoedwapen, afhankelijk van omstandigheden (en creativiteit), onder categorie IV -7 gebracht kan worden, waarvoor het dragen WEL verboden is, maar het voorhanden hebben niet.

En ja, dan komen er grensgevallen als deze, is een gemodificeerd speelgoedwapen door de modificatie niet meer een speelgoedwapen?

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 18 jan 2017, 17:00

China export keurmerk bestaat niet het is een bedrijf dit dit logo voert. Dus als je het CE keurmerk ziet moet je dit niet verwarren met het logo van het bedrijf.
Wel keurmerk feiten en of omstandigheden cat. 4 onder 7, geen keurmerk cat. 1 onder 7.
Is niet alleen de omstandigheden maar kan ook de werking van het wapen zijn.
Als ik naar de EG verordening kijk nr 765/2008 is een lijst opgenomen van producten die met name NIET als speelgoed in de zin van de richtlijn worden beschouwd (als bedoelt in artikel 2 lid 1 EG verordening).
Daarin staateen opsomming van goederen zoals: imitaties van echte vuurwapens, historische replica's en geweren en pistolen die gebruik maken van samengeperst gas met uitzondering van waterpistolen.
Dus kom ik op de werking van het wapen en zal onderzocht moeten worden hoe de werking is van dat wapen.

BetsyKlein
Infopolitie Gast

Bericht door BetsyKlein » 26 jan 2017, 09:42

Ik maak me een beetje zorgen om de Nerf Guns die mijn kinderen hebben. Ze hebben ze gekregen als kerst cadeau van hun oom en tante, maar ze zien er wel heel echt uit. Waar ligt de grens? En is het wel verantwoord om ze met zo'n 'wapen' om te laten gaan?
In deze lijst staan er een paar die ik niet echt verantwoord vind:
http://www.savly.nl/nerf-alle-aanbiedin ... kortingen/

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Bericht door Diamondback » 26 jan 2017, 21:27

@BetsyKlein

De eerste de beste diender die hier over zou vallen, mag wat mij betreft naar de opticien.
In door de neus, uit door de mond.
Het is speelgoed.

Met nadruk op ..

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 27 jan 2017, 14:59

Zoals ze op de foto staan is dit speelgoed. Hoef je geen zorgen te maken.
Maar ik heb vuurwapens gezien in roze, blauw, camouflage, etc. Shotgun ingebouwd in een waperpistool.
Helemaal niet zo gek dat TS dit vraagt.

Gesloten