Als beheerder inbeslaggenomen boot, er gebruik van maken.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Schapekop
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Peter

Als beheerder inbeslaggenomen boot, er gebruik van maken.

Bericht door Schapekop »

Hallo,
Afgelopen zomer kochten mijn vrouw en ik een sloep, waar geen registratie voor afgegeven hoefde te zijn, voor een heleboel geld. Deze boot bleek, kort voor we haar kochten, verduisterd te zijn van de eigenaar. Daar ben ik zelf toevalliger wijze achter gekomen. Ik heb de boot te goedertrouw gekocht en zelf de kat de bel aangebonden en ben naar de politie gestapt. Na mijn verhaal gedaan te hebben is de boot inbeslaggenomen. Ik ben als beheerder aangesteld. De orspronkelijke eigenaar heeft de verzekeringspenningen in zijn zak gestoken en wil niets meer met de boot te maken hebben. Ik heb nog steeds het beheer over de boot. Ik heb hem winterklaar laten maken, in een botenloods gestald, verzekerd enz., zoals een goed beheerder betaamd. Mijn vraag luidt: als het vaarseisoen 2017 begint, mag ik dan als beheerder van de boot er ook gepast gebruik van maken?

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Re: Als beheerder inbeslaggenomen boot, er gebruik van maken.

Bericht door Unfo »

U mag het goed niet onttrekken aan het beslag (art 198 Wetboek van Strafrecht). Daar lijkt dan geen sprake van te zijn. Waar wel sprake van kan zijn is overtreding van art 26 Scheepvaartverkeerswet. Het is verboden om opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend schip of ander vaartuig te gebruiken voor het deelnemen aan het scheepvaartverkeer op een scheepvaartweg. Daartoe is het wel vereist dat de eigenaar van de boot aangifte doet. Misschien dat u de oorspronkelijke eigenaar kan vragen of hij toestemming geeft tot e.e.a. tot een oplossing is gekomen?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Maar is de "oude" eigenaar nog wel eigenaar, nu de verzekering heeft uitgekeerd. Het staat mij bij dat bij omgekatte auto's de "nieuwe" eigenaar meestal een afspraak maakt met de verzekering. Lees, dat je hem koopt van de verzekering.
Alleen dan zal het beslag wel opgeheven moeten zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Ik zie dat de academie weer nieuwe aspiranten heeft mogen verwelkomen :lol:
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

KaaDee schreef:Ik zie dat de academie weer nieuwe aspiranten heeft mogen verwelkomen :lol:

Opmerking van ..::Frans::..

Niet helemaal, vandaar dat TS vermoedelijk ALWEER een andere username gebruikt.

Laat ik het erop houden dat TS volgens zijn verhaal bekend is met de politieprocedures maar dus geen student en ook (al geruime tijd) geen collega meer is.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Schapekop
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Peter

Bericht door Schapekop »

Art. 26 van de Scheepsvaartwet past niet in dit geheel omdat de wederrechtelijkheid ontbreekt.

Gesloten