Naar de andere kant van de trambaan hoop ik en niet omkeren op dezelfde weghelft.
Maar met keren ga je niet zoals de pijl wijst rechtdoor maar linksaf dus m.i. is het antwoord: NEE
Bedankt voor uw uitleg.
Ik heb nog een vraag: wanneer is een strook een voorsorteerstrook? Als er blokmarkeringen zijn? Als er pijlen zijn aangebracht? Of als er een L4 bord aanwezig is?
Bord L4 is niet noodzakelijk
In het RVV1990 wordt er geen definitie gegeven van een vorsorteervak.
Wel is er artikel 78 lid 1:
"Artikel 78
1 Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook."
Vandaar dat ik eerder zij dat je niet mocht keren als er een pijl rechtdoor staat in het voorsorteervak.
Dan ga je namelijk linksaf op de kruising in plaats van rechtdoor.
Omdat er soms een ge- of verbodsbord (D4/D6/F7) bij gebruikt wordt om dit te benadrukken zegt niet dat het WEL mag als die ge- of verbodsborden er NIET staan.
Een pijl op het wegdek geeft de op de kruising te volgen rijrichting aan.
Wijst de pijl rechtdoor dan mag je op de kruising niet linksaf maar moet je rechtdoor.
Ik snap al die vrager niet zo.
Je probeert telkens met een twist (als bord x er wel staat/en als bord y er niet staat/wanneer is het een voorsorteervak) hetzelfde te vragen.
De kern blijft hetzelfde. De pijl op het wegdek (voorsorteervak) bepaalt de te volgen richting op de kruising. PUNT.
Geen mitsen, geen maren.
Naar de andere kant van de trambaan hoop ik en niet omkeren op dezelfde weghelft.
Maar met keren ga je niet zoals de pijl wijst rechtdoor maar linksaf dus m.i. is het antwoord: NEE
Bedankt voor uw uitleg.
Ik heb nog een vraag: dan zou het praktisch bij geen enkele verkeerslicht mogelijk zijn om te keren?
Als ik het goed begrijp mag je bij verkeerslichten dus wel keren als:
- er helemaal geen pijlen zijn, en er geen verbodsbord keren is, of
- als er een pijl linksaf is (en je linksaf bent voorgesorteerd), en er geen verbodsbord keren is.
En mag je dus niet keren als:
- er een verbodsbord keren is, of
- als er alleen pijlen zijn die rechtdoor en/of rechtsaf aangeven.
Je mist er nog 1... als er GEBODSborden zijn die een GEBOD aangeven (dus bijvoorbeeld een GEBOD om alleen rechtdoor te gaan, das een ander bord dan een VERBOD om af te slaan)
De twee slotzinnen van de Nota van toelichting moeten aldus worden begrepen dat de politieambtenaar in de bijzondere omstandigheden van het geval - zoals wanneer een bestuurder van rijstrook wisselt omdat hij zich bij vergissing in het verkeerde voorsorteervak bevindt - en onder de voorwaarde dat de veiligheid van het verkeer niet in gevaar is gebracht, aanleiding kan vinden om optreden achterwege te laten en geen administratieve sanctie op te leggen. (HR 19 november 1996, VR 1997, 110).
Dus theoretisch niet toegestaan, maar praktisch handelen in de geest van de wet.
Dit is iets wat mij wel aanspreekt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit