bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
MrT
Infopolitie Gast

bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

Ongelezen bericht door MrT »

Beste,

Ik kwam na het opruimen van een schuur twee kogelriemen tegen.
Een 7.62x54 met van die plastic zwarte losse flodders
Een 12.7mm (.50 cal) koperen losse flodders

Alle patronen zijn ooit al een keer gebruikt dwz er zit geen kruit of een ongebruikt slaghoedje meer in

Mag ik die zonder verlof o.i.d. houden of moet ik die ergens bij een bureau inleveren?


Alvast bedankt.
Daan_RR
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid sinds: 17 jan 2008, 09:40
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

Ongelezen bericht door Daan_RR »

Het bezitten van een klein aantal reeds afgevuurde patronen is vrijgesteld in de Regeling Wapens en Munitie.
Zij dienen dan wel onderdeel uit te maken van een verzameling, en dat is natuurlijk al snel zo...

Bijzonder detail waar ik zelf niet helemaal uit kom is dat in het verleden en mogelijk nog steeds, de metalen haakjes welke samen een patroonband vormen, wel worden genoemd als zijnde een essentieel onderdeel van de werking van een vuurwapen... En dus mogelijk niet voorhanden mogen zijn. In andere woorden, een klein aantal afgeschoten patronen zijn toegestaan, alleen de schakels er tussen mogelijk niet. Misschien dat hier iemand daar nog uitsluitsel over kan geven.

Wetstekst

artikel 18 RWM

Lid 1

Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:

f. kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling;
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 367
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

Ongelezen bericht door racefiets »

Schakels zijn zeker geen essentiële onderdelen en zijn dat ook nooit geweest. Is geen enkel probleem.
Aantallen worden eveneens niet genoemd. Zolang ze deel uit maken van een verzameling kunnen het er net zo goed 10000 stuks zijn.
Daan_RR
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid sinds: 17 jan 2008, 09:40
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

Ongelezen bericht door Daan_RR »

Je hebt gelijk, ik las het artikel blijkbaar te vluchtig. Wordt zelfs specifiek benoemd dat de schakels geen essentieel onderdeel zijn.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie
Gebruikersavatar
MrT
Infopolitie Gast

Re: bezit gebruikte losse flodders (blank cartridges)

Ongelezen bericht door MrT »

Bedankt voor het antwoord.

Mvg,

MrT
Gesloten