Crosman sheridan cowboy

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Laurex2002
Infopolitie Gast

Crosman sheridan cowboy

Bericht door Laurex2002 » 06 mei 2016, 21:23

Hallo allemaal ik wou vragen of een van jullie weet of de crosman sheridan cowboy legaal is vanwege zijn lever-action spansysteem?
Grt laurens

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Crosman sheridan cowboy

Bericht door KaaDee » 06 mei 2016, 21:41

Ik zoek op afbeeldingen van de "Crosman Sheridan Cowboy" en zie enkel afbeeldingen van een geweer.

Zonder meer uitleg over wat het is en waarvoor je het wil gebruiken, zeg ik voorlopig "Nee, dat is niet legaal".
Met of zonder "lever-action spansysteem"...
PDC | DICT

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 06 mei 2016, 23:20

De crosman sheridan is een luchtbuks

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 07 mei 2016, 08:04

Crossman Sheridan cowboy is een airsoft wapen volgens diverse site's. Lever action maar niet uit voor het bezit.
Lid zijn van NABV, 18 jaar zijn mag je in het bezit zijn. Zijn wel regels aan verbonden zoals verpakken voor vervoer etc. Maar als je ff op de site van NABV kijkt staan de voorwaarden.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 07 mei 2016, 12:00

Nee het is geen airsoft wapen het is een luchtbuks

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 mei 2016, 12:40

Volgens de manual is het een "airgun" en "Not a toy. Adult supervision required. Misuse or careless use may cause
serious injury or death. May be dangerous up to 200 yards (183 m).". Ik hou het erop dat je ze in Nederland niet mag hebben zonder minimaal een wapenvergunning en dan heb ik er nog niet eens de WWM bij gepakt.

BTW, dat was de allerereerste link die ik aanklikte waar ik de manual op vond... http://www.pyramydair.com/s/m/Sheridan_ ... B_Gun/2048

Ow, er staat ook nog een waarschuwing bij dat het niet handig is om ze in good old US of A mee over straat te nemen... zou daar wel eens voor vervelende taferelen kunnen zorgen bij "law enforcement". Ik denk hier ook... ;)

edit: nog even gecheckt: je hebt voor dit specifieke type hier in NL inderdaad een lidmaatschap NABV nodig, minimaal 18 jaar etc. etc. (dus legitimatie kopie inleveren...)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 07 mei 2016, 22:12

Je hebt voor deze buks geen nabv pas nodig want het is geen airsoft apparaat maar een luchtbuks. Luchtbuksen zijn in nederland legaal zolang je 18jaar of ouder bent en je er niet mee over straat gaat. En die soort gebruiksaanwijzing vind je bij elke luchtbuks

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 mei 2016, 23:38

Als het een luchtbuks is waar ik nog steeds aan twijfel maar vooruit, dat risico mag je dan zelf lopen en ik heb geen zin in welles/nietes is het in Nederland eigenlijk simpel (al is er sprake van dat ze het in heel europa willen gelijk trekken en dan gaat het dus een heel stuk strenger worden)

Je mag in Nederland een luchtbuks hebben zolang je hem op de openbare weg vervoert in een afgesloten foedraal, je niet op een openbare weg of een voor het publiek toegankelijke plaats schiet (blijft dus eigenlijk bijna alleen je eigen tuin over) en mocht je het wapen dragen in het openbaar dan mag het niet lijken op een echt vuurwapen want dan valt het onder de WWM.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 08 mei 2016, 00:18

Gast schreef:Je hebt voor deze buks geen nabv pas nodig want het is geen airsoft apparaat maar een luchtbuks. Luchtbuksen zijn in nederland legaal zolang je 18jaar of ouder bent en je er niet mee over straat gaat. En die soort gebruiksaanwijzing vind je bij elke luchtbuks
Zo te lezen beschik je over veel kennis over airsoftwapens en luchtbuksen.
Kan je niet beter met je kennis die je hebt, antwoord geven op de vraag van TS?
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Daan_RR » 08 mei 2016, 23:28

Dit is inderdaad een buks (kaliber .177 / 4,5mm) en geen airsoftwapen. Eigenlijk is het antwoord al gegeven alleen zit er een kleine nuance aan. Een buks, of wat dan ook eigenlijk, mag niet een op een vuurwapen gelijkend voorwerp zijn. Daarbij zijn kleur en afmeting onbelangrijk. Nu lijken de meeste buksen toch op een geweer en zal je in de praktijk zien dat de beoordeling per casus en agent zullen verschillen. Wanneer je deze buks in zou voeren is het weer aan een douanier om in te schatten of het wat hem of haar betreft een op een vuurwapen gelijkend voorwerp is. Wat dat betreft wil ik je dan ook aanraden om een buks bij een erkende verkoper in Nederland aan te schaffen om problemen te voorkomen.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

Gesloten