@tokeblond: heb je de gewichten al ingevuld op onze rijbewijspagina? http://forum.infopolitie.nl/app.php/inf ... orijbewijs
Deze pagina geeft het antwoord op de vraag welk rijbnewijs je nodig hebt. Daarnaast zijn er meerdere factoren. Mag je auto de bewuste aanhanger uberhaupt wel technisch trekken én, ook niet onbelangrijk, mag je van je verzekering wel met zo een zware aanhanger rijden?
De eerste 2 (rijbewijs en technisch vermogen)_ zijn zakern voor de politie, de derde echter niet.
aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?
Laat ik beginnen dat de overheid fout zit. In het Reglement rijbewijzen staat:tokeblond schreef:Nou, nu snap ik er niks meer van. Het volgende ga ik doen met mijn rijbewijs B van voor 19 januari 2013.
trekkend voertuig:
-massa leeg 1342 kg
-massa maximaal 1960 kg
-massa rijklaar 1472 kg
- maximaal geremd 1500 kg
ik ga hier achter koppelen:
- geremde trailer massa leeg 750 kg
- maximaal 1250 kg lading mag in deze trailr. Samen ttm 2000 kg
- wekelijke lading 600 kg samen werkelijk 1350 kg
ben ik strafbaar rijbewijstechnisch?
Mijn verzekeraar zegt dat ik verzekerd ben als de werkelijke gewicht trailer+lading niet boven de 1500 kilo uitkomt
ben benieuwd of julli allemaal hetzelfde zeggen.
duidelijker kan ik mijn vraag niet stellen.
In afwachting van een reactie, tokeblond
Wetstekst
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kgDan het voorbeeld. Jij zegt dat je een B rijbewijs hebt, afgegeven voor 19/1/13. Dan mag je alleen maar rijden met een samenstel dat totaal een TMM heeft van max. 3500 kg. Omdat in je voorbeeld de auto een TMM heeft van 1960 kg en de aanhangwagen een TMM van 2000 kg, is dat meer dan 3500 kg en dus mag je niet met B rijden. Heb je BE (ongeacht de afgifte datum) dan mag je hier wel mee rijden, omdat dan de TMM van de auto 3500 kg mag zijn en van de aanhangwagen ook. Bij een oplegger is er nog een uitzondering, maar dat is lastig uit te leggen. Als je dat wel wilt weten reageer dan even, dan leg ik dat ook uit.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?
De site van de overheid is niet 100% duidelijk, want die geeft niet aan dat het om 'papieren' gewichten gaat.
*De max van uw auto is 1960 kg
* De max van de aanhanger is 2000 kg
Dat is samen boven de 3500 kg, dus heeft u een rijbewijs BE of B+ nodig.
Dat de auto het eea mag trekken als de aanhanger leeg of slechts beperkt beladen is doet niets aan de rijbewijsplicht af. Of een bus nou vol of leeg is; ik mag er niet mee rijden..
Sprak ik opeens als laatste..
*De max van uw auto is 1960 kg
* De max van de aanhanger is 2000 kg
Dat is samen boven de 3500 kg, dus heeft u een rijbewijs BE of B+ nodig.
Dat de auto het eea mag trekken als de aanhanger leeg of slechts beperkt beladen is doet niets aan de rijbewijsplicht af. Of een bus nou vol of leeg is; ik mag er niet mee rijden..
Sprak ik opeens als laatste..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'