aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

piet76er TS
Nieuw lid
Roepnaam: Pieter

aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?

Ongelezen bericht door piet76er »

Zowel op dit forum als op de website van onze overheid vind ik geen duidelijk antwoord op deze vraag. Na het invullen van de rijbewijs vragen op deze site (handig!), kreeg ik o.a. onderstaand antwoord:

U mag in deze uitzonderlijke situatie rijden met rijbewijs B MITS op de papieren van het trekkend voertuig nadrukkelijk is aangegeven dat het trekkend voertuig geschikt is voor het trekken van een zwaardere aanhanger.

Vraag: Hoe wordt er op de papieren nadrukkelijk aangegeven dat het trekkend voertuig geschikt is voor het trekken van een zwaardere aanhangwagen? Op mijn papieren van de auto staat dat ik 1200 kg geremd mag trekken. Mijn aanhangwagen weegt 480 kg en mag met nog eens 1520 kg worden beladen. Geldt in bovenstaand antwoord het werkelijke gewicht van de aanhangwagen met lading , of gaat het om het totale maximale gewicht van 2000 kg?

Alvast bedankt voor het antwoord!
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Voor het rijbewijs (B/BE) gaat het om de totaal toegestane massa. Als de aanhangwagen 2000 kg mag wegen dan mag de auto maximaal 1500 kg wegen anders is rijbewijs E verplicht.

Voor het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig gaat het om het daadwerkelijke gewicht. Er mag dus in totaal 720 kg aan belading op de aanhangwagen anders wordt deze te zwaar voor de auto.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
piet76er TS
Nieuw lid

Re: aanhangwagen met rijbewijs B, werkelijk gewicht beladen aanhangwagen of ttm?

Hartelijk dank, vraag duidelijk beantwoord!
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

piet76er schreef: U mag in deze uitzonderlijke situatie rijden met rijbewijs B MITS op de papieren van het trekkend voertuig nadrukkelijk is aangegeven dat het trekkend voertuig geschikt is voor het trekken van een zwaardere aanhanger.
Dit vind ik een vreemd antwoord bij de vraag of je wel of niet met B mag rijden. Immers, of de auto nu wel of niet een zwaardere aanhangwagen mag trekken heeft geen invloed op het rijbewijs dat nodig is. Zoals DINozzo al aangaf is alleen de toegestane maximum massa (TMM) van het samenstel belangrijk.
Voorbeeld: Stel ik heb en auto met een TMM van 1000 kg. Ik mag een aanhangwagen trekken van 400 kg. Als ik nu een ongeladen aanhangwagen mee ga nemen met een TMM van 2000 kg en een ledig gewicht van 800 kg, dan ben ik wel in overtreding omdat mijn auto geen 800 kg mag trekken, maar ik heb gewoon rijbewijs B nodig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
piet76er TS
Nieuw lid

Hallo Piet,

Volgens mij zijn er 2 verschillende dingen:
1. Rijbewijs bepaalt de combinatie die je in theorie mag rijden (tmm trekkend voertuig en aanhangwagen). Is dit onder 3500 kg dan volstaat rijbewijs B. (eerste antwoord DINozzo)
2. Aanvullend punt van aandacht is of het trekkende voertuig de aanhangwagen mag trekken. In mijn voorbeeld geeft DINozzo daar duidelijk antwoord dat het om het werkelijke beladen gewicht gaatk niet om het tmm.
In uw voorbeeld gaat het niet zozeer om welk rijbewijs er geldig is maar is het de combinatie trekkend voertuig/aanhangwagen die niet kan/mag.

De aangehaalde 'uitzonderlijke situatie' is een antwoord van deze site, niet iets dat ik zelf heb verzonnen....
Pieter
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Hallo Piet76er.
Ik snap je reactie, maar dat is geen goede reactie op mijn bericht. In het antwoord op de rijbewijsmodule staat kennelijk dat u met het rijbewijs B mag rijden, mits...... Daaruit zou kun je lezen dat als op het kentekenbewijs niet staat dat je met een zwaardere aanhangwagen mag rijden, dat je dan niet met een B rijbewijs mag rijden. Dat is niet juist, want als MITS er niet is, mag je toch met een B rijbewijs rijden.

Piet
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

De MITS op de rijbewijspagina mag je even vergeten piet(en). Wat overblijft is dus dat tmm ahw en tmm trekkend voertuig voor B nooit meer mogen wegen dan 3500 kg theoretisch 4249 zelfs). Als dit allemaal klopt dan komt de mits om de hoek kijken want je kan rijbewijstechnisch wel mogen rijden met een ahw van 1000 kg achter je jeep... maar dan moet die jeep wel technisch een ahw van 1000 kunnen en mogen trekken.... Dit laatste is dus de MITS.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

..::Frans::.. schreef:De MITS op de rijbewijspagina mag je even vergeten piet(en). Wat overblijft is dus dat tmm ahw en tmm trekkend voertuig voor B nooit meer mogen wegen dan 3500 kg theoretisch 4249 zelfs). Als dit allemaal klopt dan komt de mits om de hoek kijken want je kan rijbewijstechnisch wel mogen rijden met een ahw van 1000 kg achter je jeep... maar dan moet die jeep wel technisch een ahw van 1000 kunnen en mogen trekken.... Dit laatste is dus de MITS.
Frans,
Natuurlijk begreep ik deze uitleg goed, alleen vraag ik mij af of het technische verhaal wel thuishoort in de rijbewijsmodule. Ik heb de kennis en begrijp wat er wordt bedoeld, maar onze gasten, die de kennis niet hebben, zouden het verkeerd kunnen begrijpen. Voor niet kenners leg ik dan ook even uit waarom je tot 4250 kg mag gaan. Dat kan 2 redenen hebben. De 1e is dat er een rijbewijs B+ bestaat. Dat is wel een extra examen maar dan mag het samenstel tot een TMM van 4250 kg gaan. De 2e mogelijkheid is een trekkend voertuig met een TMM van 3500 kg, waar een aanhangwagen achter komt met witte plaat, dus een TMM van maximaal 750 kg. Dan kom je ook op 4250 kg.

Piet
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Dat zou een kwestie van afspreken zijn... ik kan de tekst aanpassen of verwijderen. Ik denk dat het wel toegeveogde waarde heeft om te noemen dat je wel qua rb mag rijden emt een zware ahw maar dat dan de auto het ook nog moet mogen trekken... maar ik hou alle tips aanbevolgen
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Ik merk dat heel veel mensen hier de zaken door elkaar halen. Als ik het uitleg (en dat komt nogal eens voor) maak ik altijd een tweedeling.

A: de bestuurder. TTM aanhanger + TTM auto meer dan 3500kg rijbewijs E noodzakelijk. Papieren gewichten, dus beladen of leeg doet er niet toe. Overtreden is rijbewijs-kwestie.

B: De combinatie. Het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger mag niet meer zijn dan wat er op het kentekenbewijs staat aangegeven. (geremd of ongeremd) Overtreden is beladings-kwestie.

Voor houders van E-rijbewijzen behaald na 13-1-2013 geldt dat de TTM van de aanhanger niet meer mag bedragen dan 3500 kg.

J.L.

Edit: aanhanger tot 750kg TTM is altijd vrij mits voldaan wordt aan B.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

rijschoollucassen schreef:Voor houders van E-rijbewijzen behaald na 13-1-2013 geldt dat de TTM van de aanhanger niet meer mag bedragen dan 3500 kg.
Moet je toch een aanhangwagen met een hogere TMM meenemen, dan mag je (in het B-rijbewijs voertuig) ook gaan rijden met een C1E, mits het samenstel niet meer is dan 12.000 kg.

Piet
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Afbeelding

Dat klopt, en daar is het merkwaardige daarvan weer dat met een B-E van vóór 2013 een hogere TTM van de complete combinatie mogelijk is, dus méér dan 12.000kg. Deze oplegger heeft een TTM van 10.000kg. Tel daar een trekker bij op van 3500kg, kom je uit op 13.500 kg.

j.l.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Klopt. Daarom is het maar goed dat 19 januari 2013 de wet is gewijzigd.

Maar, dan weer even buiten de rijbewijswetgeving:

Wetstekst

5.18.18, lid 4 Rv
De last onder de koppeling van opleggers in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van de oplegger in beladen toestand.
Oplegger 10 ton, druk onder de koppeling minimaal 2 ton.

Wetstekst

5.18.18, lid 2 Rv
De last onder de bestuurde as of assen van motorvoertuigen in beladen toestand mag niet minder bedragen dan een vijfde deel van de massa van het voertuig in beladen toestand.

Volledig beladen dan de druk onder de vooras minimaal 700 kg. Zet maar 2 ton op de schotel en ga eens meten. Het kan goed zijn, maar lang niet altijd.

Wetstekst

5.18.17d, lid 1 Rv
De op de kentekencard of het kentekenbewijs van de bedrijfsauto of bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de as alsmede de toegestane maximumlast onder het asstel mag niet worden overschreden.
Omdat de trekker niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg en er 2 ton schoteldruk meegenomen moet kunnen worden, zal het ledig gewicht van de trekker maximaal 1400 kg kunnen zijn. Er moet immers ook nog een bestuurder mee! Bij een bekende bouwer van B-trekkers zijn die er wel. Alleen, als ik dan kijk naar de maximale last onder de achteras, zie ik 2250 kg staan. En dan lukt het niet meer. Iedere trekker met een ledig gewicht van 1400 kg zal meer druk dan 250 kg op de achteras hebben en dus kan er geen oplegger worden meegenomen die 10 ton weegt.

Piet
tokeblond
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door tokeblond »

Nou, nu snap ik er niks meer van. Het volgende ga ik doen met mijn rijbewijs B van voor 19 januari 2013.

trekkend voertuig:
-massa leeg 1342 kg
-massa maximaal 1960 kg
-massa rijklaar 1472 kg
- maximaal geremd 1500 kg

ik ga hier achter koppelen:
- geremde trailer massa leeg 750 kg
- maximaal 1250 kg lading mag in deze trailr. Samen ttm 2000 kg
- wekelijke lading 600 kg samen werkelijk 1350 kg

ben ik strafbaar rijbewijstechnisch?
Mijn verzekeraar zegt dat ik verzekerd ben als de werkelijke gewicht trailer+lading niet boven de 1500 kilo uitkomt

ben benieuwd of julli allemaal hetzelfde zeggen.
duidelijker kan ik mijn vraag niet stellen.

In afwachting van een reactie, tokeblond
tokeblond
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door tokeblond »

Nog even aanvullend op mijn eerdere vraag van vandaag.
Onderstaande zegt de site van het ministerie:
er wordt nergens meer gesproken over ttm oftewel maximaal toegestaan gewicht. Dus wordt bedoeld werkelijk gewicht.
Lees ik dit goed?

Met een rijbewijs B mag u vanaf19 januari 2013

• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8

personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.lees ik dit goed?

Ben wederom benieuwd naar jullie reactie. Liefst van een agent om alle twijfel weg te nemen.
Gesloten