Quad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
hilda de groot
Infopolitie Gast

Quad

Bericht door hilda de groot »

Hallo,

We hebben een Quad met kenteken 72-sp-hz 250 cc en staat beschreven als 3 wielig motorrijtuig.
De Quad heeft een vermogen van 12 kw. (en 4 wielen)
Onze zoon heeft zijn B rijbewijs behaald in juli 2015, mag hij op deze Quad rijden?

onderstaande tekst komt uit eerdere berichten op dit forum:

Een quad is onder bepaalde voorwaarden, waar jouw quad kennelijk ook aan voldoet, voor de wet een driewielig motorvoertuig. Maar dat is niet relevant voor de categorie rijbewijs. In artikel 15 van het Reglement rijbewijzen staat namelijk niet dat bestuurders van vierwielige motorvoertuigen een rijbewijs B moeten hebben, maar bestuurders van motorvoertuigen op 4 wielen. Dat lijkt wel op elkaar, maar is behoorlijk anders.
Jouw quad heeft 4 wielen en dus is het rijbewijs B.

In de EG richtlijn kun je lezen dat er voor deze lichte categorie vierwielers, die dus driewielige motorrijtuigen zijn, een aparte categorie rijbewijzen is, namelijk B1. Maar een land is vrij om de categorie B1 wel of niet te gebruiken. Nederland doet dat niet. Alle voertuigen waarvoor de categorie B1 geldt moeten dan met een B-rijbewijs worden gereden.

Is deze tekst dus ook voor onze zoon van toepassing?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Quad

Bericht door Pim »

Het antwoord moet ik je schuldig blijven maar ik kan het niet laten om toch te reageren:

Een Quad (of Trike) is één van de meest riskante vervoersmiddelen.
Door de smalle wielbasis kantelt deze snel over de zijkant en bij een aanrijding sla je snel over de kop.
Door de belachelijke wetgeving hoef je ook nog eens geen helm op als je een gordel om hebt.
Ik ga voor geen 100 Euro met helm op zo'n ding (terwijl ik wel motor rij).
En voor geen miljoen zonder helm maar mèt gordel.

Als zo'n ding op zijn kant of over de kop gaat dan komt dat ding meestal achter je aan.
Gevolg: vaak landt dat ding op je rug met alle letselrisico's van dien.

Door de smalle wielbasis moet je al bij een beetje snelheid aan de binnenkant van de bocht gaan hangen terwijl de quad naar de buitenkant wil kantelen.
Vaak kun je niet de ter plaatse geldende snelheid halen omdat je niet ver genoeg kunt hangen en TEGELIJK het stuur met gas fatsoenlijk bedienen.
Je armen zijn te kort om met beide handen aan het stuur te blijven.
In bochten naar links moet je naar links hangen en met je rechterhand gas blijven geven.
Kortom: je rijdt of te langzaam door het overige verkeer, of je streeft die snelheid wel na met alle kunstgrepen en risico's van dien.

En dan heb ik het nog niet over de risico's voor de passagiers.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door ThunderSTreak »

Als uw zoon een volwaardig B-rijbewijs heeft, mag hij een quad besturen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Oef. Mijn bericht leek bijna een voorspellend karakter: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2435 ... Kos__.html
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Viper001
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 29

Bericht door Viper001 »

Beste hilda,

De wetgeving omtrent quad's is behoorlijk complex, daar er méér dan 8 verschillende typen quads zijn.
Uit jouw verhaal is op te maken dat de quad die jullie hebben een quad is die onder de categorie "personenauto's" valt.
(Lees: de quad is goedgekeurd door het RDW en heeft een kenteken voor een personenauto: 72-sp-hz)

Toevallig heb ik vorig jaar een handhavingsplan voor quads gemaakt en heb daarbij het e.e.a. uitgezocht.

Samenvatting

2 De quad volgens kentekenregister personenauto is.

Voor quads die aangemerkt worden als personenauto gelden dezelfde regels als voor reguliere
personenauto’s:
- Voor en achter op het voertuig is een kenteken verplicht.
- Geen maximum gewicht.
- Geen maximum constructiesnelheid.
- Moet na 1/1/1971 zijn voorzien van autogordels voor de bestuurder en zitplaatsen naast de bestuurder en vanaf 1/1/1990 voor overige naar voren gerichte zitplaatsen.

Op de weg:
- De minimumleeftijd van de bestuurder is 18 jaar.
- Een rijbewijs B is verplicht.

RVV 1990:
- Alle algemene verkeersregels van personenauto’s.
- De aanwezige gordel moet gedragen worden.
- Een helm dragen is niet verplicht, en is ook geen vervanging voor een gordel.
Dat zijn alle regels omtrent de quad die jij aangeeft te hebben.
Kort samengevat, jouw zoon mag met zijn rijbewijs B ermee rijden.

PS: voor de collega's die het volledige handhavingsplan willen hebben kunnen zij een PB sturen (of ik kan het plaatsen in het besloten deel).
"Kennis is macht, karakter is meer"[/b]

Hilda de groot
Infopolitie Gast

Bericht door Hilda de groot »

Hallo viper001,

We hebben op de quad geen autogordels, wel draagt mijn zoon een helm.
Mijn grootste twijfel of alleen rijbewijs b voor mijn zoon voldoende was omdat hij zijn rijbewijs sinds 17 juli heeft.

Is rijbewijs b wel voldoende?

Hallo Pim, hij zal voorzichtig ermee omgaan.
ThunderSTreak... Bedankt voor reactie

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Hilda,

Samenvatting

Er zijn 5 soorten quads:
  • de quad die niet goedgekeurd is voor het gebruik van de openbare weg;
  • de quad goedgekeurd als bromfiets;
  • de quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig;
  • de (zware) quad goedgekeurd als personenauto;
  • de (zware) quad goedgekeurd als bedrijfsauto.
De Quad is er een van het merk JIANSHE Driewielig motorrijtuig type: PUMA 250. Voor deze Quads gelden de volgende regels:

Samenvatting

Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig

Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:
  • minimaal 18 jaar oud zijn; (check)
  • een helm dragen. Dit geldt niet als de quad veiligheidsgordels heeft; (check)
  • een quad met een kenteken hebben. (check)
Sins 19 januari 2013 gelden nieuwe regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen.

Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW)? Dan moet u rijbewijs A1 hebben. (deze is 12 kW)
Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een vermogen van meer dan 15 kW? Dan moet u rijbewijs A hebben. (niet van toepassing)
Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald? Dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden. (juli 2015)
Bron: Klik

Mijn inziens mag uw zoon dus NIET op deze quad rijden ondanks het feit dat het apparaat 4 wielen heeft. Dat zou wel het geval zijn als de quad was goedgekeurd als personenauto.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik ga met Frans mee; de quad is kennelijk niet als volwaardige personenauto toegelaten en voor nieuwe rijbewijsbezitters valt dit apparaat dan in de 'A' categorieën.

Mensen die al langer een rijbewijs hebben mogen, uit coulance, wel met een B op het ding rijden.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Dus in dit geval is de datum van het behalen van het B-rijbewijs bepalend. Bijzonder en een uitdaging in de handhaving. Overigens valt mij op dat dit voertuig niet apk plichtig is en er wel een keuringsplicht bestaat voor driewielige motorvoertuigen. Rara hoe kan dat dan weer?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Op de quad is een B-rijbewijs vereist. Ongeacht wanneer deze is afgegeven. Uitzondering op de bepaling met betrekking tot de drie wielige motorrijtuigen waarvoor sinds 19 januari 2013 een A-rijbewijs vereist is, is het feit dat het voertuig is voorzien van vier wielen (ondanks dat het kentekenbewijs dus anders zegt). Voorwaarde is dat het volgens het kentekenbewijs/register een driewielig motorrijtuig van de voertuigsoort L7e betreft en een motorvermogen heeft van gelijk aan of minder dan 15 kW. Ik zal hem nog even opzoeken in de regelgeving.

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Bericht door Unfo »

Deze vraag kan beantwoord worden met 2 Europese richtlijnen, te weten 2002/24/EG en 2006/126/EG. De eerste richtlijn (2002/24) gaat over de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen. Hierin staan de verschillende voertuigcategorieën gedefinieerd.

De tweede richtlijn (2006/126) is de 3e rijbewijsrichtlijn. Daarin staan de bevoegdheden van de verschillende rijbewijscategorieën gedefinieerd. Daarbij wordt verwezen naar voertuigen die 2002/24 zijn gedefinieerd.

De quad is van de categorie L7e. Deze staat gedefinieerd in art. 1, lid 3, onder b van de richtlijn 2002/24:

In art. 4, lid 4, onder a van de richtlijn 2006/126 staat dat daarvoor de rijbewijscategorie B1 nodig is:

a) categorie B1:
— vierwielers als omschreven in artikel 1, lid 3, punt b, van Richtlijn 2002/24/EG;
— de minimumleeftijd voor categorie B1 wordt vastgesteld op 16 jaar;
— categorie B1 is facultatief; in lidstaten waar deze rijbewijscategorie niet wordt ingevoerd, is voor het besturen van deze voertuigen een rijbewijs van categorie B vereist;

Omdat Nederland de categorie B1 niet heeft ingevoerd, is dus categorie B nodig (derde aandachtstreepje).

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik moet mijn eerdere antwoord inderdaad herroepen; al zegt de wet dat het ding 3 wielen heeft, de wet zegt ook dat het er 4 zijn als je goed telt en derhalve een 'B' toegestaan is.

Leg 't maar uit, maar Unfo heeft gelijk; de app functioneert in deze correct, dat is de makkelijkste check, denk ik..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Dan hebben we 2 wetgevingen die elkaar tegenspreken in het geval van van een 4-wielige quad die gekeurd is als 3-wielig motorrijtuig. De info die ik ophaalde van het kenteken is daadwerkelijke kentekenbevraging. Ik kijk straks eens of ik de wijzigingen van 19-1-2013 qua wetgeving helder krijg en wat de keuze us geweest om af te wijken van de EU richtlijn die unfo noemt.

PS @koen: de app geeft het goed weer vind ik dan weer een drogreden. Als de data elkaar tegenspreekt is de app flut... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Hmm, er begint hier nu links en rechts twijfel te ontstaan over wat nu juist is. Als ik de webpagina van de rijksoverheid raadpleeg dan lees ik dit:
Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig

Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:

minimaal 18 jaar oud zijn;
een helm dragen. Dit geldt niet als de quad veiligheidsgordels heeft;
een quad met een kenteken hebben.

Sins 19 januari 2013 gelden nieuwe regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen.

Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW)? Dan moet u rijbewijs A1 hebben.
Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een vermogen van meer dan 15 kW? Dan moet u rijbewijs A hebben.

Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald? Dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.
Kennelijk is 19 januari 2013 de bepalende datum . Voor die datum je rijbewijs gehaald, dan mag je dus met een B rijbewijs een quad besturen. Na die datum je rijbewijs gehaald, dan moet je een A (> 15kW) of A1 (<15kW) rijbewijs hebben.

Mag hopen dat de rijksoverheid het bij het rechte eind heeft.

Overigens kan ik de overstap naar een A rijbewijs voor een quad wel begrijpen. Het is wat rijeigenschappen en gelet op zijn toch wel potentiële instabiliteit bij bochten meer een evenwichtsvoertuig dan een (personen)auto.

Afbeelding

Als je naar de Piaggio MP3 gaat kijken moet je namelijk qua rijeigenschappen toegeven dat ook dat meer 'motoren' zijn dan het driewielige motorvoertuigen. Ook daar is bij mijn weten de rijbewijseis veranderd van B naar A.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Ik blijf bij mijn antwoord onderbouwd een paar berichten hierboven.

In Nederland keurt RDW voertuigen en deelt ze in in een categorie. De terzake doende categorieen zijn er in dit geval 2: 3-wielige motorrijtuigen of de (zware) quad die valt onder de categorie personenauto.

Voor 19 januari 2013 je rijbewijs gehaald dan is er voor beiden geen probleem, allebei B

Na 19 januari 2013 je rijbewijs gehaald dan ontstaat het verschil. Er wordt duidelijk gesproken over het soort voertuig en volgens kntkninfo is de quad in casu een 3-wielig motorrijtuig ondanks het feit dat hij 4 wielen heeft. Hij is dus NIET GEKEURD als personenauto (zware quad) maar als 3-wielig motorrijtuig. Ergo, na 19-1-2013 dus A1.

Ik wuif hierbij de EU richtlijn even vrij simpel terzijde. De reden: als je onder een bromfiets-frame een 80cc blok hangt maakt hem dat niet ineens eens motorfiets tot het moment dat je hem bij RDW opnieuw ter keuring aanbiedt.

Als je op een 3-wielige quad een 4e wiel hangt maakt hem dat niet ineens een zware quad (personenauto) maar blijft het een 3-wielige tot je hem opnieuw laat keuren.

Je kunt je overigens afvragen waarom deze vreemde constructie is ontstaan maar dat is er een die Hilda (TS) met RDW moet voeren denk ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten