Overlast, waar moet ik beginnen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Smurf59
Infopolitie Gast

Overlast, waar moet ik beginnen?

Bericht door Smurf59 » 09 jul 2015, 09:08

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje radeloos en wil graag weten welke stappen ik kan ondernemen.

Mijn buurman (80 jaar) woont gehuurd en ik heb een koophuis, de buurman heeft eind vorig jaar een hondje aangeschaft, een keffer
tegen inbrekers, hij heeft hem in het begin beloont als hij blafte met alle gevolgen van dien. Het hondje komt nooit op straat,
nooit wandelen, zijn uitgang is een klein stukje tuin/hofje.

Het keffen gaat de hele dag door als de buurman buiten zit met mooi weer, als het een half uur achter elkaar zou zijn en
dan einde vond ik het geen probleem maar op een dag slaat hij met gemak 35 x aan, het is ook al vaker meer dan 50 x geweest, vreselijk want het is nooit eens een langere tijd stil. Hij krijgt dagelijks ettelijke uren bezoek die ook nog een hond meenemen dus dan is het feest nog groter.

Als ik gebruik wil maken van mijn tuin en hij hoort me praten op het terras of met mijn eigen hond trainen (zonder geblaf!) dan stopt die keffer pas als ik weer naar binnen ga of stop met praten tegen mijn vrouw. Als de kinderen van de andere buren in hun tuin spelen keft hij ook maar dan gaat hij wel met de hond naar binnen en is het stil? Dus het kan wel, hij kan het gekef dus wel beperken maar dat doet hij niet overdag als ik thuis ben. Ik ben van de omliggende bewoners de enige die niet meer werkt dus de andere buren horen de structurele overlast overdag niet, willen ook geen gedonder met hem en zwijgen dus.

Ik heb hem 4 x gebeld en gevraagd of we eens konden praten om er samen uit te komen, zijn reactie was dat hij niet wil praten en ik moet stoppen met "zeiken", hij was niet van plan om de hond de hele dag binnen te houden dus ik moest maar oordoppen halen, ik kon hem toch niks maken tussen 08.00 en 22.00 uur, alle 4 de keren heeft hij opgehangen.

Het gevolg is nu dat mijn vrouw en ik binnen zitten, binnen eten, met de terrasdeur dicht. We zouden graag op ons terras willen eten als ze van haar werk komt en de dagelijkse dingen bespreken maar dat is niet mogelijk, laat staan in onze tuin werken of spelen met ons kleinkind of hond. Ons wekelijkse bezoek vind het ook al geen pretje meer om te komen want als we buiten willen zitten en praten dan verstaan we onze eigen woorden niet. En de buurman zit lekker de hele dag buiten met zijn keffer en heeft lak eraan. We hebben dit huis gekocht om het mooie achterom en de tuin maar daar kunnen we alleen nog in de winter van genieten.

Praten gaat dus niet meer, ons huis verkopen is geen optie in deze tijd en trouwens als er potentiële kopers zouden komen kijken en
horen dat gekef wil niemans ons huis.

Wat kan ik doen? Welke stappen kan ik ondernemen? Politie bellen zodat ze komen luisteren heeft totaal geen zin, zodra de buurman ze ziet komen haalt hij de hond naar binnen en dan is het stil. Ben radeloos.

Graag jullie tips en adviezen,

Smurf59

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Overlast, waar moet ik beginnen?

Bericht door africatwin » 09 jul 2015, 09:51

Heel vervelend verhaal als ik het zo lees. Wellicht heb je hier wat aan:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rlast.html

En hier wordt overlast door een hond specifiek genoemd bij de veel gestelde vragen:

https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... soverlast/

Succes!
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 jul 2015, 10:19

Eén klein lichtpuntje:

Het is een groot misverstand bij veel mensen dat je overlast moet tolereren tussen 08:00-22:00 uur. DAT IS NIET WAAR.

Dat er meer leefgeluiden zijn tussen die tijden is een feit.
Maar dat buren zich niet kunnen beklagen over overlast tussen die tijden is onwaar.
Misschien als de buurman daar van te overtuigen is (wijkagent?) biedt dat een opening in de patstelling.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 09 jul 2015, 13:43

Pim schreef: Misschien als de buurman daar van te overtuigen is (wijkagent?) biedt dat een opening in de patstelling.
Inderdaad, de politie kan wel degelijk iets betekenen. Denk ook aan dossiervorming: Hoe meer meldingen hiervan bij de politie komen (ook van andere buren; zij hoeven het immers slechts één keer als overlast te ervaren om het te melden) des te beter. We zullen niet bij de tweede melding een hond in beslag gaan nemen, maar dossiervorming helpt zeker. En vaak zijn mensen sowieso eerder geneigd te luisteren naar het verhaal van de politie, dan van een buurman ;)
PDC | DICT

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 09 jul 2015, 17:42

En natuurlijk ook klagen bij de verhuurder, want in een huurcontract zal ook wel iets staan betreffende overlast.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 10 jul 2015, 03:00

Moderatoropmerking van rai
Beste smurf, ik plaatst dit bericht even met twee petten op, namelijk die van moderator van dit forum en gewoon als medegebruiker van dit forum.
Waarom, omdat dit verhaal mij bekend in de oren klonk, als zijnde een vraag die al eerder gesteld was en dat klopt m.i. ook, namelijk eind vorig jaar, slechts details verschillen met toen.

Zo zijn er nog meer problemen/vragen die gesteld worden, waarbij steeds dezelfde details naar boven komen, maar waarbij er steeds andere kwesties spelen.
Mocht dit niet zo zijn, dan moet u dat aangeven, maar mocht dit wel zo zijn (wat ik dus vermoed), dan is dit dus een (langlopend) conflict, waarbij gezocht moet worden naar een constructieve langdurige oplossing en heeft het handhaven op individuele zaken door de politie weinig zin, omdat dat de kern van het probleem niet oplost.

Steeds meer gemeentes hebben een bepaalde vorm van buurtbemiddeling, informeer dus eens bij de gemeente of er in uw gemeente ook iets dergelijks is.
Mocht dit niet het geval zijn, kunt u ook eens in gesprek gaan met de wijkagent, waarbij ALLE voorkomende problemen voorgelegd worden, zodat er bij hem een duidelijk beeld ontstaat wat er nu precies speelt en wat een eventuele achterliggende gedachte kan wezen, en kan hij wat betekenen door bepaalde mensen in zijn netwerk aan te stralen om te werken aan verbetering.

Nogmaals, zoeken naar eventuele strafbare feiten, waartegen de politie kan getreden, is handig als er sprake is van een incident, en zoals ik al zij, is er in uw geval mogelijk sprake van een structureel probleem en dan is het nog maar de vraag of dat de zaak gaat verbeteren of de relatie alleen maar kan verslechteren, met alle gevolgen van dien.

Gesloten