Parkeren op laad- en losplek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MarcoOctavia TS
Infopolitie Gast

Parkeren op laad- en losplek

Ongelezen bericht door MarcoOctavia »

Recent heb ik op vroeg in de ochtend, in het donker en tijdens een hoosbui, mijn auto vlak bij ons kantoor in Centrum Rotterdam geparkeerd. Keurig een kaartje gekocht en achter de voorruit gelegd. Toen ik terugkwam bij mijn auto, had ik een boete wegens parkeren op een laad- en losplek. De situatie ter plekke blijkt uit bijgevoegde foto's. Mijn auto stond keurig in een vak. Vóór mijn auto staat een bord met de aanduiding "betaald parkeren" (wat ik ook gedaan heb), áchter mijn auto stond een bord met de aanduiding "laden en lossen". Dat betreffende bord staat echter dwars op de weg, niet parallel eraan. Ik heb altijd geleerd dat een bord dat dwars op de weg staat, duidt op de situatie áchter het bord. Als het betreffende bord ook voor de plek waar mijn auto staat zou gelden, zou het of op een andere plek moeten staan, of parallel aan de weg moeten staan.

Wat vinden jullie: maakt mijn bezwaar kans?

Groet, Marco

AfbeeldingWP_000781A by marcoeoscanon, on Flickr

AfbeeldingWP_000780A by marcoeoscanon, on Flickr

AfbeeldingWP_000779A by marcoeoscanon, on Flickr
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Parkeren op laad- en losplek

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De toelichting aangaande het bord:
2. Toepassing bord E7

Het bord kan betrekking hebben op één of meerdere laad- en losgelegenheden. In het laatste geval is dit met pijlen op een onderbord aangeduid. Bord E7 wordt evenwijdig aan de weg geplaatst zodat het bord waarneembaar is voor al het verkeer in beide richtingen. Als aanvulling op de bebording kan op het wegdek het pictogram worden aangebracht.

Een laad- en losgelegenheid mag door bestuurders van alle voertuigen worden gebruikt om te laden en/of te lossen. Het onmiddellijk laten in- of uitstappen van passagiers is eveneens toegestaan.

3. Onderborden (nadere uitleg)

Door middel van een onderbord met één of twee pijlen of numerieke tekst ("2x", "3x") kan worden aangegeven dat het meer dan één gelegenheid betreft (pijlsymbool naar rechts, naar links of naar rechts en links, onderborden OB501l, OB502, OB503 of OB504). De plaatsen op dit weggedeelte moeten fysiek duidelijk herkenbaar zijn.
Er mankeert nogal wat aan de huidige opstelling. Overigens zie ik onder uw auto wel een bepaalde aftekening op het wegdek. Zijn dat kruizen?

Het bord geldt mi voor het laatste parkeervak, maar dat is niet het belangrijkste; het moet overduidelijk zijn wat er wel en niet beoogd wordt. Dat is een reden om een bon te seponeren..en ik zie genoeg twijfel om hier idd digitaal bezwaar tegen aan te tekenen..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

dus een mooie voor een bezwaar.
Doe wel alle foto's erbij.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Overigens zie ik het bord niet 'dwars' op de weg staan, maar ook niet 'parallel.' Gevalletje aanrijdingsschade.. Maar dat maakt het eea niet anders; het gaat om de situatie die u aantreft.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

MarcoOctavia TS
Infopolitie Gast

Dank voor de reacties!

De striping onder de auto bestaat uit diagonale strepen, die in ieder geval onder het eerste en het tweede vak lopen. Het zijn géén kruizen. Die strepen zijn op deze foto's zichtbaar, maar waren dat dat niet toen ik parkeerde. Het regende namelijk behoorlijk, dus allen was nat en stond deels onder water. Het kleurverschil tussen de stenen is onder goede omstandigheden wel zichtbaar, maar bij mindere omstandigheden kijk je daar overheen. De in de geciteerde toelichting genoemde "fysieke duidelijke herkenbaarheid" is dus maar zeer beperkt, los van het feit dat de genoemde onderbordjes (die hier wel hadden horen hangen) er niet zijn.

Ik ga er een bezwaar aan wagen, bedankt!
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Kleine opmerking met betrekking tot de belijning en de regen. Rechters hebben meermalen al uitgesproken dat u zich dient te overtuigen van de rechtmatigheid van uw handelen alvorens u op een bepaalde plaats parkeert. Argumenten als: het regende/er lag sneeuw/er lag een platgereden doos op de belijning worden allen weggewuifd.

Ik denk dat u zeker een goede kans heeft gezien de plaatsing van het bord, de opmerking over de verminderde zichtbaarheid door weersomstandigheden is niet relevant voor de rechter (of de OVJ).

Succes
MarcoOctavia TS
Infopolitie Gast

Nou, ik heb zojuist mijn bezwaar ingediend. Ben benieuwd, zal het laten wetenn. Dank voor het meedenken!
Ik ben 's-morgens om 10.45 uur tijdens een hoosbui gearriveerd in de Vrouw Jannestraat te Rotterdam. Ik heb gecontroleerd of er sprake was van betaald parkeren, en toen dat het geval bleek te zijn heb ik een kaartje gekocht. Uit de bijlage "boete + betaalbewijs" blijkt dat ik om 10.48 uur een kaartje heb gekocht dat tot 14.06 uur geldig was. Op de lantarenpaal vóór mijn auto (de grijze Skoda Octavia) zit aan beide kanten een bordje "betaald parkeren". Die bordjes zijn duidelijk te zien op de bijgevoegde foto 1, foto 3 en de eveneens bijgevoegde screenshot van Streetview.

Toen ik rond 13.30 uur terug kwam bij mijn auto, bleek dat er om 11.07 uur een boete was uitgeschreven voor het ten onrechte parkeren op een gelegenheid voor laden en lossen. Toen ik de borden ter plekke nogmaals bekeek, zag ik dat op de lantarenpaal áchter mijn auto een bordje "laden en lossen" hing. Dat bord hangt echter dwars op de rijrichting, zodat het vanuit de richting waaruit ik de straat binnen was komen rijden, überhaupt niet zichtbaar was. Ook het onderbord, waarop de tijden zijn aangegeven, is niet leesbaar in verband met een daarover geplakte sticker.

De toelichting op het betreffende verbodsbord zegt:

(begin citaat) 2. Toepassing bord E7

Het bord kan betrekking hebben op één of meerdere laad- en losgelegenheden. In het laatste geval is dit met pijlen op een onderbord aangeduid. Bord E7 wordt evenwijdig aan de weg geplaatst zodat het bord waarneembaar is voor al het verkeer in beide richtingen. Als aanvulling op de bebording kan op het wegdek het pictogram worden aangebracht.

Een laad- en losgelegenheid mag door bestuurders van alle voertuigen worden gebruikt om te laden en/of te lossen. Het onmiddellijk laten in- of uitstappen van passagiers is eveneens toegestaan.

3. Onderborden (nadere uitleg)

Door middel van een onderbord met één of twee pijlen of numerieke tekst ("2x", "3x") kan worden aangegeven dat het meer dan één gelegenheid betreft (pijlsymbool naar rechts, naar links of naar rechts en links, onderborden OB501l, OB502, OB503 of OB504). De plaatsen op dit weggedeelte moeten fysiek duidelijk herkenbaar zijn. (einde citaat)

Op het moment van parkeren waren de feiten als volgt:
- er was een plaatsje ter grote van één parkeerplaats vrij (de blauwe Peugeot achter mijn auto stond daar al toen ik kwam);
- op de paal vóór mijn auto staat aan beide kanten (dwars op beide rijrichtingen) een bordje "betaald parkeren";
- op de paal áchter mijn auto staat (dwars op de voor mij tegengestelde rijrichting) een (vanuit mijn rijrichting dus niet zichtbaar) bord met "laden en lossen";
- er was géén sprake van een onderbord waaruit kon blijken voor welke (eventuele) vak(ken) het bord geldt;
- het onderbord met de verbodstijden was (achteraf kijkend) onleesbaar door beplakking;
- er was géén sprake van de vereiste "fysieke duidelijke herkenbaarheid", nu er (achteraf kijkend) slechts sprake is van een klein kleurverschil in bestrating. In de regen valt dat kleurverschil nog meer weg. Er is uitdrukkelijke géén sprake van een kruis of iets anders waaruit duidelijk en onmiskenbaar blijkt dat er sprake is van plaats waar het verboden te parkeren is.

Ik realiseer me achteraf dat ik fout heb geparkeerd. Ik weet ook dat weersomstandigheden geen excuus zijn, maar tegelijk is het realiteit dat deze factoren op allerlei manieren een rol spelen. Het is aan de wegbeheerder om ervoor te zorgen dat dergelijke plaatsen duidelijk herkenbaar zijn, en dat is niet het geval. Ook is het aan de wegbeheerder om ervoor te zorgen dat de bebording in orde is. Ook dat is hier uitdrukkelijk niet het geval, nu de plaatsing niet in orde is (dwars op de weg in plaats van parallel), nu het juiste onderbord afwezig is en het wel aanwezige onderbord niet leesbaar is). Als een bord verdraaid of beplakt wordt, is dat risico voor de wegbeheerder, niet voor de parkeerder. Dit klemt temeer nu het naar de plaats waar ik geparkeerd stond gerichte bord op de paal vóór mijn auto, wél van een "betaald parkeren" bordje was voorzien.
f.masolijn
Lid
Roepnaam: Frank

Ongelezen bericht door f.masolijn »

Duidelijk verhaal; succes gewenst.
vraagteken
Stamgast
Agent
Inspecteur
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door vraagteken »

Houd ons op de hoogte!
MarcoOctavia TS
Infopolitie Gast

Excuus, ik zie dat de laatste alinea van mijn bezwaar weg was gevallen. Onderstaande alsnog. Ik zla jullie zeker op de hoogte houden.

Groet, Marco
Al met al ben ik van mening dat de omstandigheden van dit geval, die ik hierboven omschreven heb en uit de
bijgevoegde bestanden blijken, ervoor pleiten om mijn bezwaar gegrond te verklaren. Uit het feit
dat ik een kaartje voor enkele uren heb gekocht, blijkt ook al dat het mijn vertrouwen was dat ik
daar mocht parkeren en dat ik daar ook gewoon voor wilde betalen. Ik verneem graag.
Gesloten