Ik heb een paard en rij regelmatig met een paardentrailer. Ik heb een 2-paards trailer met verzwaarde assen (kostte niet veel extra en leek me wel veilig en ik neem vaak n fiets en een extra pak hooi mee naar meerdaagse wedstrijden dus vandaar 2 paards voor 1 paard) die 835 kg weegt. Mijn paard weegt rond de 550/600 kg schat ik.
Ik heb zelf het BE rijbewijs dus ik zelf mag er mee rijden dat is geen probleem. Alleen ben ik laatst aangehouden en werd mij toen door die twee politieagenten verteld dat mijn auto minimaal de maximum massa vd trailer moest kunnen trekken! Dat is dus 2700 kg maar die laad ik nooit.... Er werd door hun ook helemaal niet gekeken wat er in de trailer zat. Ik had toevallig net de week ervoor nog eens op internet gekeken hoe dat ook alweer allemaal zat dus ik zei dat het daadwerkelijk gewicht toch telde... Maar de heren werden bijna boos dus toen zei ik maar niks meer.... Gelukkig heb ik geen boete gekregen en mocht ik toch verder rijden (het trekgewicht van de betreffende auto was te laag). Ik heb ook nog een andere bestelbus die meer mag trekken dus ik ga die in het vervolg maar voor de trailer zetten, maar die mag ook geen 2700 kg trekken...
Ik heb daarna op internet opgezocht wat nou precies telt en daar vond ik op een caravan site dat de artikelen 5.18.18 en 5.18.18a hierover gaan. In normaal Nederlands staat daarin dat er gesproken wordt over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dus het daadwerkelijk gewicht telt. Ik heb me dit stukje geprint en dat heb ik in het vervolg bij me.
Maar.... Voor de zekerheid belde ik net toch maar eens naar de politie. Die zei me dat ik hiervoor bij de RDW moest zijn... Ik de RDW gebeld... Die meneer zei dat de politie daarvoor andere regels aanhoudt en hij vond t niet correct dat ze me naar de RDW doorgestuurd hadden...
Dus.... Waarom is dit zo ingewikkeld? Moet ik nou echt het laadgewicht van de trailer maar laten verlagen? Ik snap t in ieder geval niet meer....