parkeerterrein gelijkwaardige kruising voorrang van rechts?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
janneke TS
Infopolitie Gast

parkeerterrein gelijkwaardige kruising voorrang van rechts?

Ongelezen bericht door janneke »

Als de weg van een parkeerterrein aansluit met een gelijkwaardige kruising op een "normale" weg dan geldt toch de regel "verkeer van rechts heeft voorrang"?
Ik heb een levendige discussie gehad met iemand die mij afsneed. Ik heb hem een een slagroomtaart toegezegd als hij mij het artikel in de wet kon wijzen op basis waarvan hij mij geen voorrang had hoeven geven. Daarop werd hij nog bozer en heb ik mijn raampje maar dichtgedraait om niet te horen waar hij me voor uitschold, hij was er in elk geval erg zeker van dat je verkeer dat een parkeerterrein verlaat nooit voorrang hoeft te geven. Nu ben ik erg benieuwd of ik inderdaad gelijk heb, danwel dat ik die beste man en slagroomtaart moet gaan bezorgen. :oops:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: parkeerterrein gelijkwaarige kruising voorrang van recht

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dit gaat dan idd een slagroomtaart kosten. Gezien zijn onbeschofte gedrag zou ik er overigens wel laxeermiddel in stoppen..

Wetstekst

Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Verkeer dat vanaf een parkeerterrein komt is afkomstig van een weg met een 'beperkte bestemming' (lees: maakt gebruik van een uitrit om het parkeerterrein te verlaten) en dergelijk verkeer heeft geen recht op voorrang, ook niet als je van rechts komt. Men noemt dit het zogenaamde 'bestemmingscriterium' waardoor art 54 van toepassing wordt geacht. Een parkeerterrein is nu eenmaal geen 'doorgaande weg', maar heeft een beperkte bestemming en daardoor is er sprake van een uitrit. En bestuurders die uit een uitrit komen, hebben nooit voorrang.

Een uitrit (in juridische zin) kan ook afgedwongen worden via een 'constructiecriterium', namelijk door drempels ed, waardoor iemand beseft dat hij/zij geen voorrang heeft ogv art 54, maar dus ook, louter en alleen (!), door de 'beperkte bestemming' en, zoals ik al zei, dat is overduidelijk bij een parkeerterrein het geval.

Samengevat: Komt u via een 'normale doorgaande weg' aanrijden op een kruising dan heeft verkeer van rechts voorrang. Komt u uit een parkeergarage, vanaf een parkeerterrein, uit een uitrit van een woning oid, de kruising oprijden, dan zult u alle verkeer voor moeten laten gaan, zelfs voetgangers.

Zelfs onze huidige koningin moest dat ervaren:
▶ Toon
1

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: parkeerterrein gelijkwaardige kruising voorrang van rech

Ongelezen bericht door Pim »

Hangt er wel vanaf waar de uitrit precies eindigt.
Naarmate de uitrit verder afgelegen ligt van de weg kan de uitrit een zijstraat zijn. Vaak is dat niet zo.

Was het niet Maxima die een keer een aanrijding kreeg met iemand (vd Bent) in een Smart terwijl Maxima uit een uitrit kwam?
Partij Vd Bent zei "het is duidelijk een uitrit", de partij Maxima zei "het is een zijstraat want het hek staat 10-15 meter van de hoek".
De rechtbank geeft aan dat als een uitrit moet worden gekwalificeerd als voor iedere verkeersdeelnemer die weg als zodanig kenbaar is.
Als er twijfel is, is het derhalve geen uitrit, althans degene die op de andere weg rijdt, doet er verstandig aan daarvan uit te gaan.
De rechter vond dat het in voornoemd geval een uitrit was, mede vanwege de ononderbroken belijning, dus had Maxima voorrang moeten verlenen.
De benadeelde had zelf te hard gereden en had moeten afwachten of hij wel voorrang zou krijgen.
Daardoor hoefde Maxima maar 25% van de kosten te vergoeden.

http://www.advocatenkantoornass.nl/onde ... senaar.php
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Nog een uitspraak op rechtspraak over een uitrit. Nu bij een winkelcentrum.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De uitspraak die ik plaatste gaat idd over Vd Bent en Maxima. De berekening van het gedeelte eigen schuld heb ik bewust weggelaten. Gelderblom plaatst ook een mooie.

Kijk, we hebben zwart, wit en grijs, maar de norm is dat als je van een parkeerterrein komt, je geen voorrang hebt. Strepen ed gaan over het 'constructiecriterium' maar deze casus is juist een goed voorbeeld van het 'bestemmingscriterium' en dan is de herkenbaarheid van de uitrit dmv markeringen ed totaal niet meer interessant.

Voor de echte liefhebber. Een mooie uitspraak over het 'bestemmingscriterium'. Vanwege de beperkte bestemming die 't lijkt te hebben, wordt het ook maar meteen een uitrit. Dat het feitelijk ook een beperkte bestemming heeft, is eigenlijk bijzaak:
▶ Toon
Maar goed, laten we 't voor de topicstarter niet moeilijker maken dan 't is; kom je zichtbaar van een parkeerterrein, dan heb je geen voorrang..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Janneke TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Janneke »

Ik ben nog niet helemaal blij met de antwoorden. Qua vormgeving is het echt een gelijkwaardige kruising, de zijweg waar na 30 meter een bord parkeerterrein (E4) staat (dus wel zichtbaar vanaf de doorgaande weg),
maar artikel 54 spreekt niet van een parkeerterrein verlaten. Er staat wel "wegrijden", ik ben altijd uit gegaan van het verlaten van je parkeervak/plek is en dus niet het parkeerterrein. En er staat bij "het verlaten van een uitrit", maar de vormgeving wijst op geen enkele wijze op een uitrit.
En ik kan ook geen wetgeving vinden dat het bord E4 automatisch betekend dat het dus een uitrit wordt.
Ik ben dus op zoek naar de wettekst waar echt staat dat een parkeerterrein automatisch tot uitrit wordt gebombardeerd ongeacht de vormgeving.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Janneke schreef: En er staat bij "het verlaten van een uitrit", maar de vormgeving wijst op geen enkele wijze op een uitrit.
En ik kan ook geen wetgeving vinden dat het bord E4 automatisch betekend dat het dus een uitrit wordt.
Ik ben dus op zoek naar de wettekst waar echt staat dat een parkeerterrein automatisch tot uitrit wordt gebombardeerd ongeacht de vormgeving.
Die wetstekst bestaat niet, omdat ook een uitrit niet wordt beschreven in de wet. Maar er zijn richtlijnen en die worden vaak gehanteerd door de rechter. Die richtlijnen worden omschreven in een boek(je), uitgegeven door het CROW. Dure boeken en niet online te lezen. Maar kort gezegd zijn er 2 soorten uitritten. De bekendste, en die wilt u ook graag zien, zijn de uitritten met een bepaalde constructie. Dus uitritblokken, doorlopend trottoir etc. Maar er is ook een 2e groep en die is eerder ook al uitgelegd. Wegen die een bepaalde bestemming hebben. Is de bestemming alleen maar het parkeerterrein, dan nemen wij aan, en leggen dat bij aanrijdingen ook ten laste, dat er sprake is van een uitrit. Uiteindelijk beslist de rechter of hij het er mee eens is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten