Diversen verlichting in en buiten de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

JP vb TS
Infopolitie Gast

Diversen verlichting in en buiten de auto

Ongelezen bericht door JP vb »

Hallo,

Ik pimp graag mijn auto,en ben gek op mooie verlichting, maar wil wel graag weten wat wel
en niet toegestaan is.
Ik heb ook diverse show verlichting op de auto, maar deze gaan alleen aan bij shows.

Sommige dingen zijn makkelijke terug te vinden wat wel en wat niet mag, sommige dingen zijn vrij onduidelijk en over sommige dingen is helemaal niets terug te vinden.

Toen ik de foto's van mijn dagrij verlichting op internet stonden, braken er wat discussies los over wat wel mag en wat niet.
Aan de hand daarvan ben ik hier terecht gekomen.

Graag zou ik dus willen weten van de onderstaande onderdelen wat wel en niet mag, en de reden waarom het dan niet zou mogen.

Dus hier even een opsomming van mijn vragen:

1. achteruit kijk spiegel met 7 inch monitor functie aangesloten op achteruit rij camera die constant aan staat (ivm geblindeerde achterruit, dan toch goed zicht, ook savonds). Hierdoor schijnt er wel iets wat licht de auto in, maar niet hinderlijk, en achterliggers zien het amper door de geblindeerde achter ruit.

Afbeelding

2. Gaugepods (meters in de stijl). Deze kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog branden.
Ze zijn niet erg fel, maar komt wel licht vanaf. Is dit toegestaan, en zo ja, mag dit alleen wit zijn, of ook bij voorbeeld blauw ?

Afbeelding

Afbeelding

3. Verlichting bij de pedalen. Schijnt wel wat licht op de vloer, maar zo afgesteld dat het vanaf buiten af nauwelijks tot niet zichtbaar is.

Afbeelding

4. Zelfgemaakte dagrij verlichting. Bestaande uit ledstrips die naar de zijkant schijnen.
Gekoppeld aan de RDL controller die de lampen inschakelen bij het starten van de auto, en de leds uitschakelen zodra de normale verlichting word ingeschakeld.
De leds zijn niet mega fel zoals de "echte" dagrij lampen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het advies zal zeker in acht genomen worden, aangezien ik weinig trek heb in boetes.
Dus zullen de dingen die niet mogen worden afgekoppeld of uitgeschakeld.

alvast bedankt.
:thanks:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Diversen verlichting in en buiten de auto

Ongelezen bericht door Frans »

JP,

Je moet per lampje gaan kijken naar het hoofdstuk personenauto's, verlichting, te vinden via http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 26-08-2013

Zo mag bijvoorbeeld de verlichting bij je pedalen wel zolang het niet aan de buitenzijde van de auto zichtbaar is en mogen je dagrijlichten niet anders dan wit naar voren uitstralen.

Eigenlijk kun je in zijn algemeenheid zeggen dat datgene wat wel mag letterlijk is beschreven, wat dus meteen betekent dat al het andere niet is toegestaan (en naar mijn beleving vallen daar je dagrijlichten bijvoorbeeld toch ook wel onder)

Al het overige (de meters in de stijlen) is eigenlijk hetzelfde. Er word beschreven wat aanwezigh MOET zijn, wat aanwezig MAG zijn, en dat houd dus in dat al het andere dus niet mag (ik kan niks vonden over meters, wel over scherpe delen maar daar kan ik ze niet onder scharen)

Kortom, ga er eens voor zitten, neem die regeling voor je en zoek op elk onderdeel wat wel en niet kan en mag.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
crystal-force
Lid
Roepnaam: JP
Geslacht:
Leeftijd: 48

Ongelezen bericht door crystal-force »

Bedankt voor je reactie frans.
Ik heb voor het gemak maar even een account aangemaakt.

Ik heb het gepoogd door te lezen ... maar dit is voor een doorsnee burger een beetje "chinees".
Het enige wat ik er uit op kan maken is ....

"verlichting aan de binnenzijde mag niet naar buiten stralen".
Nou, dat doet het dus niet rechtstreeks, maar wel enigzinds indirect ...
De pod meters stralen dus letterlijk naar de bestuurder, maar zijn van buiten af
wel te zien als het donker is (schuine inkijk via buiten af) ... dus mag dit ??!? ... Niet duidelijk dus.
Dit geld evenals voor de spiegel/display.

Dagrij verlichting ... staat "mogen niet anders dan wit uitstralen" .... dus ook niet duidelijk of het dus mag wat ik nu dus heb.
Val elkaar niet aan, maar vul elkaar aan ....
crystal-force
Lid
Geslacht:

Neon verlichting ...

Uiteraard weten we allemaal dat je geen neon verlichting op de openbare weg mag voeren tijdens het rijden.

Soms zijn er meetings van auto liefhebbers waar we graag elkaars auto's bewonderen.
De ene pimpt z'n auto door de verlagen, de andere door er neon verlichting op toe te passen.

Nu is mijn vraag .....
(zonder naar moeilijke wetten en onbegrijpelijke teksten verwezen te worden)

Waar en wanneer mag je dit voeren.

Er word gezegd dat het wel op parkeerplaatsen gevoerd mag worden, zoals bij een winkel centrum als je staat geparkeerd.
Echter, vraag ik me af in hoeverre dat ook werkelijk klopt.

Dus mag je dit alleen voeren op een prive terrein ? , of mag het ook op een zo genoemde parkeer plaats geshowd worden ? Er zijn immers ook genoeg gebouwen en reclame zuilen met een zelfde soort verlichting.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Re: Neon verlichting ...

Je mag het niet voren, het mag niet op je auto zitten en je mag het niet hebben. Niet in eender welke kleur, niet in fel of zwak licht, niet in blauw, nie tin geel, rood of oranje of eender welke kleur ook. (nee, ook niet als je het alleen aandoet op shows)

Simpel genoeg?? :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Het probleem wat elke agent heeft beschrijf je dus. Houdt een agent de wet aan dan mogen de blauwe lampen onder je pedalen niet als die agent 's avonds op de A2 rijdt en er komt een blauwe verlichtingsgloed uit je auto...

Ik wil je heel erg graag helpen maar ik weet niet hoeveel licht er schijnt 's nachts op de A2 (bijvoorbeeld) en dat geldt tevens voor je klokkies, voor je meters etc.etc.

Eigenlijk moet je terug naar d ebasis. Wat je volgens de wet mag hebben zit al op je auto. Er mag dus eigenlijk niks aan veranderd worden. Verander je WEL iets dan moet het voldoen aan een aantal eisen. Die eisen zijn vastgelegd in het reglement voertuigen en ja, ik begrijp dat dat voor sommigen lijkt op een chinees woordenboek. Hoe graag we je echter ook willen helpen, als jij zegt dat er een blauwe gloed onder vandaan komt die "wel meevalt" dan zal een gemiddelde agent denken: Damn, die auto schijnt blauw naar buiten. Kwestie van zienswijze, jij vind het mooi dus het valt wel mee, een agent denkt naar de letter van de wet en dan is het dus heel erg.....

Hoe graag ik ook zou willen, ik kan je geen concreet antwoord geven zonder de auto zelf te hebben gezien... snap je??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Oftewel, het is toegestaan zolang je niet rijdt. Stilstaand op de parkeerplaats mag alles branden.. Het probleem is wel dat je auto op een trailer naar de parkeerplaats gebracht moet worden, want zodra je ermee gaat rijden mag het er nog niet eens op zitten, laat staan branden..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Verlichting is verlichting (wellicht ouderwets) als het ook daadwerkelijk bedoeld is om als buitenverlichting dienst te doen. Tenminste, iets dergelijks vindt de Regeling Voertuigen er zelf van:

Wetstekst

licht: inrichting voor het verlichten van de weg of het geven van een lichtsignaal aan andere weggebruikers, waaronder begrepen de achterkentekenplaatverlichting en retroreflectoren;
De binnenspiegel vind ik prima. Officieel is 't geen spiegel, maar gezien het feit dat veel auto's af fabriek zo ook goedgekeurd worden, durf ik hier sowieso geen probleem van te maken.

Instrumentverlichting is nimmer verboden omdat het echte 'binnenverlichting' betreft. Er staat wel in de wetgeving dat het 'niet naar buiten mag uitstralen', maar dat doet een (rood/blauw/geel) 'leeslampje' cq de navigatie ook en het lijkt mij niet haalbaar om mensen voor iets dergelijks veroordeeld te krijgen. Dat feit is specifiek geschreven voor 'verlichte kerstboompjes' en dat soort onzin. Geldt mi dus allemaal, naast de extra meters, ook voor de pedalen. Vergelijk het met interieurverlichting voor een vrachtauto; leverbaar in blauw, rood en alle andere kleuren. De gekleurde cabines glimmen je tegemoet en ik ben er van overtuigd dat het eea niet geinstalleerd is na afgifte van de typegoedkeuring..

Tenslotte is de dagrijverlichting ook gewoon toegestaan. De kleur wit is idd de eis en het mag niet tegelijk branden met andere verlichting.

Oftewel, ik zie geen problemen, tenzij je me verblindt als je langsrijdt..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

crystal-force
Lid
Geslacht:

Ik heb altijd begrepen dat het wel op de auto mag zitten, maar niet aangesloten mag zijn.
Oftewel dat het buiten bedrijf is.

Ook bij de apk kreeg ik dit te horen.

Dus zolang het niet werkt/aangesloten is, lijkt het mij dat je er ook niet voor bekeurd kunt worden ?!

Daarnaast snap ik de ophef niet.
Ze willen toch dat je goed zichtbaar bent op de weg... En nog maar te zwijgen van alle felle opvallende reclame borden langs de weg... of van die schaars geklede pikante dames die afgebeeld staan in de bus hokjes... dat vind ik dus belachelijk... dat lijd pas af ! :wink:

Maar goed... naar mijn inziens is de nederlandse wet zoiezo al zo krom als een hoepel.
voorbeeld: ... bij het onnodig claxoneren 360,- !!!!! ... kom op... dit staat toch niet in verhouding tot een misdrijf zoals bij bijvoorbeeld winkel diefstal á 151,-

Maar goed... wet is wet... mee eens of niet....
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

crystal-force schreef:Ik heb altijd begrepen dat het wel op de auto mag zitten, maar niet aangesloten mag zijn.
Oftewel dat het buiten bedrijf is.
Dat is wel lang geweest maar sinds de regeling Voertuigen verandert. Het mag er nu niet eens meer op zitten (ook niet als het niet is aangesloten)
crystal-force schreef:Ook bij de apk kreeg ik dit te horen.
APK kijkt hier niet naar. Zoals zoveel dingen, als er verlichting op zit dan moet die volgens de APK branden, met ene schakelaar op het dashboard en...en..... Dat heeft er niets mee te maken of het er op MAG zitten of niet....
crystal-force schreef:Dus zolang het niet werkt/aangesloten is, lijkt het mij dat je er ook niet voor bekeurd kunt worden ?!
Wel dus...
crystal-force schreef:Daarnaast snap ik de ophef niet.
Ze willen toch dat je goed zichtbaar bent op de weg... En nog maar te zwijgen van alle felle opvallende reclame borden langs de weg... of van die schaars geklede pikante dames die afgebeeld staan in de bus hokjes... dat vind ik dus belachelijk... dat lijd pas af ! :wink:

Maar goed... naar mijn inziens is de nederlandse wet zoiezo al zo krom als een hoepel.
voorbeeld: ... bij het onnodig claxoneren 360,- !!!!! ... kom op... dit staat toch niet in verhouding tot een misdrijf zoals bij bijvoorbeeld winkel diefstal á 151,-

Maar goed... wet is wet... mee eens of niet....
Tja, over je laatste opmerkingen heeft iedereen, jawel, ook elke agent, een mening. Probleem is dat je niet mijn mening vraagt maar wat wettelijk is toegestaan. Mijn mening is wezenlijk anders dan "de wet" (geloof me, mensen die me kennen weten dat ik een heel erg groot stuk ongenuanceerder ben dan "de wet" - kom maar Koen met je commentaar :-)).

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
crystal-force
Lid
Geslacht:

dank jullie voor jullie reacties !

De meters in de stijl geven minder licht dan bij voorbeeld een xxl tomtom die tegen een vooruit geplakt zit bij veel gebruikers. Evenals dat ze de displayweergave op dagverlichting laten staan , zodat snachts hun hele auto verlicht is.
De spiegel komt amper licht af, en ook de meters zie je van achter helemaal niets. Dit komt omdat de achterruit behoorlijk getint is... dus de bestuurder die achter mij zit heeft er totaal geen last van.

De dagrij verlichting word zo dus wel weer onduidelijk... de een zegt dat het wel mag... de andere weer van niet...

De ledjes zijn absoluut niet verblindend maar maakt de auto wel iets zichtbaarder ... dus in het kader van veiligheid vind ik het alleen maar een verbetering... en hoop dus ook niet , voor de genomen moeite voor de veiligheid van mede weg gebruikers daar voor beboet word.

Wat mij wel mateloos irriteert is zijn die "Suv's"... die hebben de dagrij verlichting vaak hoger zitten omdat de auto hoger is... en mijn auto is relatief vrij laag ten opzichte van zo'n grote auto.
Gevolg... als ik ze als tegenligger heb, word ik wel verblind...

Ook krom... heb ooit een boeite gehad omdat ik mijn mist verlichting aan had staan (per ongeluk (ja... dat zeggen ze allemaal :p ) ... maar vandaag de dag zie je die lampen bij iedereen aangaan als ze links of rechts af gaan. !?!?!?! .... wtf ... En wat levert het voor voordeel op ?!?! .... dat de bocht beter verlicht word ?!?! .... wat een flauwekul...
De wet prima.... maar het moet wel logisch en in verhouding blijven....

Maar goed... nu weet ik dus nog steeds niet of mijn dagrij verlichting wel of niet mag...
De leds zijn domweg veel te zwak om iemand überhaupt te verblinden ;)

Is er iets of iemand waar ik bijvoorbeeld met de auto langs kun gaan om dit te laten beoordelen .. .zonder dat ik me gelijk vrijwillig aangeef en gelijk beboet word ?! :p

@zijlvaart67 ... ben jij ook burger of ook wetsdienaar en kan ik hier uit concluderen dat de dagrij verlichting, spiegel en meters zo wel is toegestaan ?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

@crystal-force:

De leden die hier reageren en die het knoppie agent onder hun naam hebben zijn geverifieerd agent (en nee, dat heeft niks te maken met rang, het kan dus een brigadier, hoofdagent, agent, aspirant etc. zijn)

Deze verificatie voeren we 1x per jaar uit en mensen die niet door die verificatie komen die worden "gewoon" lid. (ook niks mis mee)

Ik ben wat dat betreft de enige uitzondering... :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Ow, en terugkomend op Koen zijn antwoord: ik ben het met hem eens, behalve over de dagrijverlichting. Ik ben nog steeds van mening dat ook dagrijverlichting aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (en dat de gemiddelde SUV ook led verlichting heeft doets noiet af aan het feit dat het in jouw auto misschien niet mag) ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
crystal-force
Lid
Geslacht:

hahahaha.... tja... ik denk dat veel agenten het vaak ook niet met de wet eens zijn.
Soms lijkt het ook zo wisselvallig als het weer.

Zo mag dit wel... en dan jaar later mag het weer niet....
Mijn mening... belachelijk.... Dat ze nou maar eens de echte verkeers gevaarlijke
problemen aanpakken... dingen die mij veelvuldig irriteren.......
- bellen achter het stuur...
- fietsers die meer met hun telefoon bezig zijn dan met het verkeer
- fietsers zonder verlichting
- opgevoerde scooters die door tussen de auto's door gevaarlijke toeren uithalen
- bmw en audi rijders op de snelweg die tegen je bumper geplakt zitten
- ... en zo zijn er nog veel meer dingen...

Als ik agent was ... nou... dan schreef ik heel wat boetes uit ... dat kan ik je wel vertellen.
en ben ik dan zo'n heilige in het verkeer... euh.. eigenlijk wel.
Ik hou me vrijwel altijd aan de snelheid, bel nooit in de auto .... verkeer is verkeer , en daar
heb je, je volle aandacht bij nodig.

Daarnaast vind ik het wel leuk om mijn auto leuk te pimpen (verlichting).... of het nou mag of niet....
alleen zal ik het nooit voeren tijdens het rijden. (men mot een hobby hebben, alleen jammer dat de wet ook dit pleziertje ons ontneemt)... den haag doet de rest wel (pleziertjes ontnemen)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:

Als je als agent morgen een groot probleem wil gaan aanpakken dan zet je een grote fietsverlichtingscontrole op de Dam in A'dam. Elke fietser zonder licht krijgt een boete van 25,- (en dat zijn volgens mij in Amsterdam ALLE fietsers dus)

Wedden dat je het nieuws haalt, want dan moeten ze echte boeven gaan vangen.

Wij ("de nederlander") heeft het altijd hoog op met zaken die de politie moet aanpakken, zolang ze mij ("de nederlander") maar niet treffen want dan is de wereld te klein (VEEL te klein...

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten