Stilstaan vluchtstrook

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
raphidae TS
Infopolitie Gast

Stilstaan vluchtstrook

Ongelezen bericht door raphidae »

Voor mijn werk sta ik regelmatig stil op de vluchtstrook. Hier heb ik dan ook een ontheffing voor, en ook de juiste kleding en lichtbak zodat dit veilig kan.

Nu stop ik ook wel eens als ik iemand met pech zie staan, ik heb namelijk de hele bus vol gereedschap en heb ook een brandblusser, dus meestal kan ik wel helpen. Ook stop ik meestal als het donker is en de auto met pech heeft slechte of geen verlichting of staat op een andere manier gevaarlijk (in een bocht oid). Mijn lichtbak zorgt dan dat het duidelijk is dat er wat staat en vaak sleep ik ze dan even naar een parkeerplaats of uit de bocht.

Nu begrijp ik dat het feitelijk niet mag, aangezien de ontheffing alleen gebruikt mag worden als het voor mijn werkzaamheden noodzakelijk is, maar wat is de kans dat ik hierdoor problemen krijg?

PS. Het is voor mij onmogelijk om met IE 10 te posten, aangezien ik het anti-spam antwoord niet kan slepen in die browser.
Hendriksje
Gewaardeerd lid
Aspirant
Aspirant
Geslacht:

Re: Stilstaan vluchtstrook

Ongelezen bericht door Hendriksje »

Als u de vluchtstrook gebruikt op de manier zoals u hier schrijft, kan ik me niet voorstellen dat u hierdoor in de problemen zult komen. U bent immers behulpzaam en gebruikt uw amber(?) lichtbalk om gevaar af te wenden.

Als u maar weet wat u doet, met het oog op veilig werken.
Eenheid Den Haag.
raphidae TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door raphidae »

OK, bedankt voor de reactie. Het gaat inderdaad om de amber leds in de lichtbak. Ik heb er ook wel blauwe in (met ontheffing), maar die mag ik niet gebruiken zonder uitdrukkelijke toestemming vooraf van het ministerie en ik kan ze niet zomaar gebruiken want die functie is verzegeld. Mocht ik ze wel gebruiken dan heb ik een groot probleem bij de eerstvolgende controle :)

Maar goed, ik ben graag behulpzaam, maar ik wilde toch even polsen of ik er geen (grote) problemen door kan krijgen (boete of voorkomen). Overigens heb ik al eens navraag gedaan bij de verzekeringsmaatschappij, en die vertelde me dat ik wat betreft dekking en dergelijke me geen zorgen hoef te maken zolang ik de bus maar zo neerzet en dezelfde veiligheidsmaatregelen neem als ik doe als ik normaal aan het werk ben. Misschien wil iemand nog even verduidelijken hoe het zit met de aansprakelijkheid bij een ongeval in zo'n situatie en of die ontheffing daar al dan niet verschil in maakt?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik zou er geen problemen mee hebben. Maar wettelijk gezien mag u daar niet stilstaan. Er is immers geen noodzaak voor u en u schrijft zelf al dat de ontheffing dit niet toestaat. Dus als er een ongeval gebeurd wordt u niet gedekt door uw ontheffing. Het is dan ook, theoretisch, mogelijk dat de verzekering moeilijk gaat doen, voor zover u aansprakelijk bent. Want als een andere auto tegen u aan botst op de vluchtstrook, zie ik niet waarom u aansprakelijk gesteld gaat worden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
RNA TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door RNA »

raphidae schreef:Maar goed, ik ben graag behulpzaam, maar ik wilde toch even polsen of ik er geen (grote) problemen door kan krijgen (boete of voorkomen).
Aan de reacties op dit forum kun je geen rechten ontlenen, wij spreken niet voor iedere politieagent in Nederland. Feit is dat je er namelijk wel een bekeuring voor zou kunnen krijgen. Ook ik denk dat de kans klein is als je daadwerkelijk iemand helpt die pech heeft en gevaarlijk staat, maar aan de andere kant hebben we daar professionele bedrijven en dito afspraken over.
Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling om bij ieder pech geval in het donker de reddende engel te spelen. :wink:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Mooie afsluiter
MotoRon
Beheerder