te hard rijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
schaamte
Infopolitie Gast

te hard rijden

Ongelezen bericht door schaamte »

Ik ben na lasercontr, staande gehouden op een 80 km weg buiten de beb. kom Gemeten 135 en na correctie 130 km/hr.
Rijbewijs is ingevorderd en na 1 week weer terug gekregen. Nu is de sanctie 490 Euro... maar ik ben inkomsten misgelopen doordat ik een week niet mocht rijden.Is dit te verhalen? Ik heb begrepen dat bij meer dan 50 km/hr het rijbewijs ingetrokken mocht worden. Bij mij was het precies 50 km/hr. Wie kan mij zeggen hoe dit zit? Bvd.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8385
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het is bij een overschrijding van 50 km/u of meer verplicht, dus ook bij 50 km/u.
Dit is geregeld in de Aanwijzing inzake de invordering van rijbewijzen:

Wetstekst

3.2.2 Excessieve snelheidsovertredingen (art. 164, lid 2, onder d en e, WVW 1994)
De overgifte van het rijbewijs moet worden gevorderd door een van de in artikel 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen wanneer deze de bestuurder van een motorrijtuig heeft staande gehouden en hij tegen de bestuurder een proces-verbaal opmaakt ter zake van verdenking van een snelheidovertreding met een motorvoertuig, terwijl verdachte met dat motorrijtuig anders dan een bromfiets de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 50 km/h of meer heeft overschreden.
En nee, er valt niets te verhalen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Unfo
Toplid
Toplid
Berichten: 497
Lid sinds: 10 aug 2007, 13:32
Locatie: Eenheid Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door Unfo »

schaamte schreef:Ik ben na lasercontr, staande gehouden op een 80 km weg buiten de beb. kom Gemeten 135 en na correctie 130 km/hr.
Rijbewijs is ingevorderd en na 1 week weer terug gekregen. Nu is de sanctie 490 Euro... maar ik ben inkomsten misgelopen doordat ik een week niet mocht rijden.Is dit te verhalen? Ik heb begrepen dat bij meer dan 50 km/hr het rijbewijs ingetrokken mocht worden. Bij mij was het precies 50 km/hr. Wie kan mij zeggen hoe dit zit? Bvd.
?????

Volgens mij bent u degene geweest die het gaspedaal heeft ingetrapt...
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door rai »

De wettelijke bepaling bij invordering rijbewijs op basis van een snelheidsovertreding:

Wetstekst

Artikel 164 WVW

1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

2. De in het eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

d. overschrijding van een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer, door een bestuurder van een motorrijtuig anders dan een bromfiets, in geval van staandehouding van de bestuurder;
Zoals u ziet, telt 50 km/u overschrijding ook mee.

Dat u uw rijbewijs met 1 week weer terug heeft, is gewoon een richtlijn van het OM.
Indien er geen sprake is van recidive en de geconstateerde snelheidsovertreding ligt tussen de 50 km/u en 70 km/u dan beslist de OvJ doorgaans dat het rijbewijs terug gaat naar de houder.

Kosten verhalen.
Ja u kunt er altijd voor kiezen de zaak voor de rechter te brengen en de rechter te vragen of u de gederfde inkomsten op de staat te verhalen.
Ik geeft u op voorhand al aan, dat de kans heel klein is, sterker nog, ik zou aanraden een staatslot te kopen, de kans dat u die wint is groter.

Daarnaast bestaat de kans, als u deze eis stelt, dat de rechter in schateren uitbarst, een rechter is immers ook maar een mens.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hoe dan ook, bij een knappe recidive (binnen een redelijke termijn) raakt u uw rijbewijs nog veel langer kwijt dan een weekje.

Houd daar in de toekomst ernstig rekening mee...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
FWetsteijn
Infopolitie Gast

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door FWetsteijn »

rai schreef: Daarnaast bestaat de kans, als u deze eis stelt, dat de rechter in schateren uitbarst, een rechter is immers ook maar een mens.
Niet alleen de rechter hoor.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door Frans »

schaamte schreef:maar ik ben inkomsten misgelopen doordat ik een week niet mocht rijden
Waarom bent u inkomsten misgelopen en om wat voor een bedrag gaat het volgens u dan?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door SWAT »

schaamte schreef: Rijbewijs is ingevorderd en na 1 week weer terug gekregen. Nu is de sanctie 490 Euro... maar ik ben inkomsten misgelopen doordat ik een week niet mocht rijden.Is dit te verhalen?
Ja, als blijkt dat de invordering onterecht was cq de officier van justitie ten onrechte besloot het rijbewijs ingevorderd te houden.
Daar blijkt vooralsnog echter niets van, de schade komt dus voor uw eigen rekening. Uiteraard kunt u ervoor kiezen om het transactievoorstel niet te accepteren en ter zitting de rechter vragen of hij bij een veroordeling bij het opleggen van de boete rekening wil houden met het feit dat u inkomsten gemist hebt.

Kans op succes? Nihil, maar u kunt het proberen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
venco
Infopolitie Gast

Re: te hard rijden

Ongelezen bericht door venco »

Mogen alle kosten gemaakt door het OM en de politie dan op u verhaald worden?
Gesloten