Post openen en achterhouden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MarkoGld
Infopolitie Gast

Post openen en achterhouden

Ongelezen bericht door MarkoGld »

Ik lig sinds mei in scheiding met mijn vrouw en woon ook sindsdien ergens anders.
Mijn vrouw weigert mijn post door te sturen, ze opent ze ook.
Verhuisservice geprobeerd, maar die annuleert ze steeds bij TNT-Post.
Heb toen TNT-Post gebeld, die gaf me het advies aangifte te doen bij de politie...
Wat kan ik doen???
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Post openen en achterhouden

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

In de grondwet is het briefgeheim geregeld

Wetstekst

Artikel 13

lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
lid 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
Nadere invulling aan dit grondwettelijk recht wordt gegeven in de Postwet van 2009:

Wetstekst

§ 2.1. Briefgeheim

Artikel 4

Een postvervoerbedrijf zorgt ervoor dat bij de uitvoering van postvervoerdiensten het grondwettelijk briefgeheim niet wordt geschonden.

Artikel 5

Gesloten poststukken die in het kader van postvervoerdiensten als onbestelbaar zijn aan te merken en niet aan de afzender kunnen worden teruggegeven, kunnen slechts worden geopend op last van de kantonrechter te ’s-Gravenhage, zulks uitsluitend ter opsporing van de voor teruggave of aflevering nodige gegevens omtrent de afzender of de geadresseerde.

Artikel 6

Beslag op poststukken welke in het kader van postvervoerdiensten aan een postvervoerbedrijf zijn toevertrouwd, is slechts toegelaten in de gevallen dat de wet een zodanig beslag uitdrukkelijk regelt
.

Zoals in dit citaat te lezen is houdt het briefgeheim in dat poststukken een wettelijk vastgestelde bescherming genieten tijdens het transport naar de geadresseerde. Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.

De wettelijke bescherming van poststukken, waaronder brieven, vervalt echter op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland, daarna staat het de ontvanger (en dat kan dus ook uw partner zijn) vrij te doen met de brief wat hij of zij wil, tenzij er hierover nadere afspraken gemaakt zijn met de briefschrijver.

Daarmee ontstaat voor u een probleem. Zolang u uw eigen adres houdt (waar ook uw partner woont) is er eigenlijk weinig te doen. Het briefgeheim en de postwet stoppen eigenlijk bij de voordeur van het adres waar u woont. Wat daarachter gebeurt is voor de wet zeer moeilijk beinvloedbaar, temeer daar de bewijslast erg lastig is en om die reden bemoeit men zich daar niet mee.

U dient dus te zorgen voor een postadres wat afwijkt van de partner waarmee u in onmin/scheiding leeft. Een optie is het nemen van een postbus en het versturen van adreswijzigingen naar alle instanties waarmee u zaken doet. Ook kunt u uw partner wijzen op uw expliciete wens dat zij uw post niet mag openmaken en dat zij een door u ingestelde gedeeltelijke verhuisservice niet ongedaan mag maken zonder uw toestemming. U doet dit in een aangetekend schrijven aan haar maar ook aan TNT-post en ander postbestellende bedrijven (Sandd, DHL etc.). Iets anders zit er niet in.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Even een oudje naar boven halen..

@ThunderSTreak
Waar kan ik vinden dat de wettelijke bescherming vervalt om moment dat de brief bij de geadresseerde is beland?
Of in andere woorden... op het adres van de geadresseerde..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Julio »

Ik denk door dit artikel:

Wetstekst

Artikel 4

Een postvervoerbedrijf zorgt ervoor dat bij de uitvoering van postvervoerdiensten het grondwettelijk briefgeheim niet wordt geschonden.
En dan het dikgedrukte onderdeel.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat gaat over postvervoer.
Dat is een deel van het grondwettelijk briefgeheim.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Op dit moment is het briefgeheim nog steeds verankerd in de postwet als onderdeel van de transport deling en wordt deze ingesteld door de afzender die zijn poststuk aanbiedt aan de vervoerder. Volgens de postwet houdt het op als de brief bij geadresseerde is.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Jan
Superlid
Superlid

Ongelezen bericht door Jan »

Ook het grondwettelijk briefgeheim lijkt vanuit de historie alleen maar te gaan over de bezorging. Het oorspronkelijke artikel 13 van de grondwet luidde :
Artikel 154 Grondwet {1848) Het geheim der aan de post of andere openbare instelling van vervoer toevertrouwdee brieven is onschendbaar, behalve op last des regters, in de gevallen in de wet omschreven

De oude formulering van het briefgeheim bleef van kracht tot de Grondwetswijzigingg van 1983. Het nieuwe artikel 13 lid 1 luidde:
Artikel 13 lid 1 Grondwet {1983) Hett briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald,, op last van de rechter.
Het schrappen van het vereiste 'aan de post of andere openbare instelling vanvan vervoer toevertrouwde' heeft onduidelijkheid veroorzaakt omtrent de grenzen van het briefgeheim. Door het weglaten van dit 'transportelement' in 1983 lijkt het nu alsof artikel 13 Grondwet ook bescherming biedt aan de informatie voor en na het transport. Dat gebied wordt echter reeds beschermd door andere grondrechten, zoals het recht op eerbiediging van het privé-leven.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Er zou na de bezorging wellicht sprake kunnen zijn van verduistering van de bezorgde poststukken. Echter zolang ts nog niet formeel gescheiden is zal dit vermoedelijk niet strafbaar zijn omdat dir waarschijnlijk onder dezelfde bepaling valt dat echtgenoten niet van elkaar kunnen stelen.
Ik denk dat t's de weg van de voorlopige voorziening moet gaan volgen.
Stay safe out there.
Gesloten