Wapenvergunning - Zwaarden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Sean
Infopolitie Gast

Wapenvergunning - Zwaarden

Ongelezen bericht door Sean »

Hallo!

Ik ben 15, en helemaal gek van zwaarden, vooral katana's. Ik vroeg mij een paar dingen af:

- Vallen zwaarden (sierzwaarden) onder de wapenvergunning?
- Kan ik op mijn 15e een vergunning aanvragen, of moet ik wachten tot mijn 18e?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden houden?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden kopen in Nederland?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden kopen uit het buitenland (VS/Japan)?
- Hoeveel (import)belasting moet ik betalen over een zwaard van bijvoorbeeld $100,-?

Ik sta open voor enige andere informatie, die mogelijk belangrijk is. :wink:

:thanks:

Met vriendelijke groet,

Sean xx Xxxxx
Sean
Infopolitie Gast

Re: Wapenvergunning - Zwaarden

Sean schreef:Hallo!

Ik ben 15, en helemaal gek van zwaarden, vooral katana's. Ik vroeg mij een paar dingen af:

- Vallen zwaarden (sierzwaarden) onder de wapenvergunning?
- Kan ik op mijn 15e een vergunning aanvragen, of moet ik wachten tot mijn 18e?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden houden?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden kopen in Nederland?
- Kan ik zonder wapenvergunning legaal sierzwaarden kopen uit het buitenland (VS/Japan)?
- Hoeveel (import)belasting moet ik betalen over een zwaard van bijvoorbeeld $100,-?

Ik sta open voor enige andere informatie, die mogelijk belangrijk is. :wink:

:thanks:

Met vriendelijke groet,

Sean xx Xxxxx
Graag zou ik nog willen vragen waar ik een dergelijke vergunning zou kunnen krijgen. Ik had mijn post willen bewerken, ware het niet dat dat niet kan.

Mvg,

Sean xx Xxxxx
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoi Sean,

Als ex douane wilde ik antwoorden op je laatste twee vragen.
Heb alleen de tarieven niet in mn hoofd zitten. Heb jouw vraag even doorgezet op het infodouane forum.

Je moet in ieder geval al rekenen op 19% Btw, plus de invoerrechten.
Sierzwaarden (voor verzamelingen) mogen normaal gesproken zonder vergunning ingevoerd worden. Tijdlang waren bijvoorbeeld de zogenaamde "lord of the rings" messen en zwaarden een hype om in te voeren.

En volgens mij mag je op je 15e niet zélf een wapenvergunning aanvragen.
Hoewel.. aanvragen mag natuurlijk altijd, alleen zal hij niet toegewezen worden....

Als ik antwoord heb over het tarief, dan hoor je van me.

Groetjes Hilde
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
woutb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door woutb »

Wet Wapens en Munitie artikel 2 Categorie IV

Wetstekst

2°. degens, zwaarden, sabels en bajonetten;
Omdat zwaarden onder categorie IV vallen van de WWM mag je ze thuis hebben, mits je boven de 18 bent. Het op straat bij je hebben van een categorie IV wapen is wel verboden. Nog 3 jaar wachten dus...

Meer informatie:

Site van justitie over de wapenwetgeving
Wet Wapens en Munitie
Sean
Infopolitie Gast

Dankjulliewel, ik ben blij dat iemand weet hoe het zit. En ik denk niet dat ik met een 1 meter katana over straat ga lopen, dus dat scheelt alweer. :wink:

Wat betreft de invoerrechten, dankjewel. Ik dacht dat het alleen 19% was :?

Ik zal de sites morgen doorkijken als ik tijd heb :wink:

Mvg,

Sean
Sean
Infopolitie Gast

Als ik het goed begrijp, moet ik wachten tot mijn 18e voor een vergunning, en dan mag ik sierzwaarden kopen? Wat is nu precies het verschil tussen een sierzwaard en een 'gewoon' zwaard? De ene scherp, de ander niet? Of kan een sierzwaard ook scherp zijn?

Mvg,

Sean
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Sierzwaarden zijn ook scherp hoor.

Kreeg trouwens onderstaand antwoord op de douane-site, helaas nog geen antwoord op het tarief, maar wel weer wat info:
NesCio schreef:Zwaarden vallen onder categorie IV van de wet wapens en munitie (WWM).
Voor categorie geldt dat de invoer NIET verboden is, het dragen is echter wel strafbaar.
(zie art. 27 WWM).

Uitzonderingen zijn er voor verlofhouders.
Hiervoor moet je idd 18 jaar zijn.

Er is wel onderscheid tussen voorhanden hebben en dragen:
De wet maakt onderscheid tussen het voorhanden hebben van een wapen en het dragen van een wapen.

Dat is als volgt gedefinieerd:
* 'Voorhanden hebben' betekent dat iemand over een wapen kan beschikken. Dat is ook het geval als hij het opgeborgen heeft in een bergplaats waar hij de sleutel van heeft.
* 'Een wapen dragen' betekent het 'voor het grijpen hebben', terwijl iemand zich op een openbare plaats bevindt.

Het bezit van een wapen van de lichtste categorie, bijvoorbeeld een sabel, is legaal voor burgers van 18 jaar en ouder. Het is verboden om met dit soort wapens over straat te lopen. Wat wel toegestaan wordt is het bijvoorbeeld ophangen van dergelijke wapens aan de muur.

Zelf denk ik dat als jij iets aan de muur hangt, verzamelt dus, dat je kan stellen dat tot jouw 18e jaar je ouders/verzorgers dit in huis hebben.

Ik denk dat je het best met je vragen kunt gaan naar de afdeling bijzondere wetten van jouw politieregio?
Sean
Infopolitie Gast

Ik heb uw reactie doorgelezen, en Artikel 27 van de WWM bekeken (hier), en ik moet zeggen dat ik verward ben. Als het een 'Categorie IV-wapen' is, mag ik het in huis ophangen zonder vergunning? Verbeter me alstublieft als ik het niet goed heb, maar ik snap het niet meer. Ik zie alleen vage lijnen.

Het spijt me dat ik het allemaal niet zo goed weet, maar ik heb me nog nooit echt heel erg verdiept in de wet. Ik weet wat mag, en wat niet :? Maar hier weet ik het niet zo zeker..

Nogmaals hartstikke bedankt!

Sean
Sean
Infopolitie Gast

Heb alles tot me door laten dringen, en ik denk nu dat het duidelijk is. Even om te checken.

Ik heb een vergunning nodig. Ik moet daarmee wachten tot mijn 18e verjaardag of later. Ik mag het voorhanden hebben, maar niet dragen.

Zonde.. Nog 3 jaar wachten.. Nouja, ik moet er maar mee leven. Dan maar kwijlen bij plaatjes op het internet...

Bedankt allemaal! :thanks:

Sean
drakonian
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door drakonian »

En wat nou als de ouders toestemming geven?
Het is immers hun huis. En dat het nou op zijn kamer hangt doet er dan voor de wet toch niet toe?
woutb
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door woutb »

drakonian schreef:En wat nou als de ouders toestemming geven?
Het is immers hun huis. En dat het nou op zijn kamer hangt doet er dan voor de wet toch niet toe?
Tja... Op zijn kamer is het zwaard in principe direct voorhanden van een minderjarige (volgens mij). Maar dit is wel een grijs gebied. Als de ouders de aankoop goedkeuren of zelf doen zou ik niet weten hoe je ervoor kan schrijven.

Voor een categorie 4 wapen heb je geen wapenvergunning nodig. Hierbij een stukje over zwaarden op de site van justitie:
Zwaard
Degens, sabels, zwaarden vallen o.a. onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden. Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Het is wel toegestaan een zwaard over de weg te vervoeren. Er is een verschil tussen vervoeren en dragen. Zwaarden, maar ook degens en sabels vallen onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, van de WWM. Wapens die vallen onder categorie IV mogen alleen worden vervoerd en niet gedragen. De vervoerder moet er dus voor zorgen dat het wapen voldoende verpakt is, anders loopt hij het risico om een boete te ontvangen.
Viper
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door Viper »

Voor een zwaard/sabel/bajonet heb je GEEN vergunning of wapenverlof nodig. Je mag echter alleen deze categorie 4 wapens voorhanden hebben als je 18 jaar of ouder bent. Dit is de hoofdregel en de uitzondering (sportbeoefening in vereenigingsverband) is m.i. niet van toepassing op de topicstarter.

TS zal dus nog even moeten wachten voordat hij een verzameling mag beginnen.

De toestemming van de ouders is in de wapenwetgeveing helemaal niet relevant. Als pa een zwaard in de woonkamer heeft hangen dan heeft de minderjarige zoon dit zwaard voorhanden.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Sean
Infopolitie Gast

Het scheelt wel even of ik wel of geen vergunning aan hoef te vragen. Het is dus wel mooi dat ik er geen aan hoef te vragen. Scheelt toch wel even 50 euro. Maar dan moet ik alsnog 3 jaar wachten. Wordt er op geen enkele wijze een uitzondering gemaakt?

Even een scenario. Stel, ik heb een zwaard op mijn kamer hangen terwijl ik minderjarig ben. Het zit stevig verankerd aan de muur, en het is zo bot als Sinterklaas z'n kont. Bovendien, als je er bij wijze van spreken naar kijkt, stort het ding in elkaar van ellende. Hoe kan de politie weten dat ik dan een zwaard heb? Zouden ze mij kunnen arresteren omdat ik een oud en bot zwaard heb?

NOOT: Dit is alleen een scenario, geen werkelijkheid.

Nogmaals bedankt mensen, ik ben hier wel heel blij mee geworden.

Sean
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Onder de 18 jaar mag je geen zwaard voorhanden hebben. Verankerd of niet dat maakt niet uit.

De politie zal niet actief op zoek gaan maar je weet natuurlijk nooit of ze eens langskomen voor een andere reden.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Hallo,
Hier het antwoord van het infodouane forum.
De lange rij cijfers vóór het percentage is de goederencode.

declarant schreef:Volgens mij 9705000090 0% voor Sierzwaarden
9307000000 1.7% voor 'gewone' zwaarden en dergelijke

19% BTW
(ps. je kunt hier geen rechten aan ontlenen)
Gesloten