Geen aangifte mishandeling mogenlijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
miha
Infopolitie Gast

Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door miha »

Beetje vreemd verhaal van een medewerker van mij, gister is een (niet nederlandse) vriendin van hem door een hotel eigenaar met een vuist in het gezicht geslagen en hij is haar kamer in gegaan door met een hamer de deur in te slaan (haar auto stond in de weg en ze lag te slapen dus reageerde niet direct).

Na bellen van de politie kwam er direct een agent, deze gaf echter aan niet naar binnen te mogen omdat de eigenaar niet aanwezig was (deze was vertrokken nadat de politie was gebeld). Bij latere navraag bleek dat er in het rapport niet is opgenomen dat er lichamelijk letsel was (dit had de betreffende agent duidelijk kunnen zien, er is later ook door een arts naar gekeken en die heeft foto's gemaakt). Vanmorgen opnieuw contact opgenomen en het bleek dat de zaak al gesloten was omdat het slachtoffer niet buiten bewustzijn is geslagen.

Het blijkt dat de hotel eigenaar een oud agent is van het betreffende politie kantoor.

Nu vraag ik mij af, klopt het dat je geen aangifte van mishandeling (en mogenlijk braak) kunt doen als je niet bewusteloos word geslagen? En waar kan er een klacht worden ingedient (en aangifte gedaan) anders dan bij het betreffende buro waar oud collega's van de dader werken?

Persoonlijk vind ik het een heel raar verhaal waar mogenlijk de communicatie niet helemaal goed loopt ivm taal problemen. Ik heb altijd begrepen dat een hotel eigenaar niet zomaar een kamer mag binnen gaan door de deur te forceren en dat je iemand niet mag slaan/verwonden ook al is er een woordenwisseling (ik weet niet of die er was, maar dat neem ik aan, escalaties komen meestal ergens vandaan)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Pim »

Ik vind het een heel raar verhaal. Los van het juridische aspect.
Een hoteleigenaar die met een hamer een hotelkamer op moet om binnen te komen?

De zaak is niet gesloten omdat het slachtoffer niet buiten bewustzijn is geslagen, ook zonder buiten bewustzijn te zijn is er een zaak mogelijk.

Je vraagt waar een klacht ingediend kan worden en aangifte gedaan kan worden.
Lijkt mij dat je begint bij het begin: aangifte doen. Dat kan in principe bij elk politiebureau.
Toch zou ik het bureau nemen wat het dichtste bij de plaats van het delict (hotel) zit, danwel bij het hoofdbureau in je regio.
Pas als dat niet het gewenste resultaat oplevert zou ik aan vervolgstappen denken.
En v.w.b. die klacht: die kun je daar ook kwijt en die wordt niet door diezelfde collega's afgehandeld maar door een chef.

De taal speelt geen rol. De aangever kan gebruik maken van een tolk welke door de politie wordt ingeschakeld.

Verder denk ik dat de link met het vorige beroep van de hoteleigenaar geen rol speelt.
Hoe kom je aan die informatie trouwens? Wie heeft dat bekend gemaakt? De hoteleigenaar zelf, de politie, anderen, je medewerker?

Ik denk niet dat agenten oud collega's de hand boven het hoofd houden voor zoiets, temeer omdat daarmee hun eigen functie gevaar loopt.

Ik heb al heel wat verhalen gehoord, soms uit eerste hand, en die blijken dan later toch net anders of zelfs heel anders in elkaar te zitten.
En ook hier gaat mijn 'vage verhalen radar' loeien.

Zoals je zelf al terecht zegt: een heel raar verhaal.
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door mwb »

miha schreef:Beetje vreemd verhaal van een medewerker van mij, gister is een (niet nederlandse) vriendin van hem door een hotel eigenaar met een vuist in het gezicht geslagen en hij is haar kamer in gegaan door met een hamer de deur in te slaan (haar auto stond in de weg en ze lag te slapen dus reageerde niet direct).

Na bellen van de politie kwam er direct een agent, deze gaf echter aan niet naar binnen te mogen omdat de eigenaar niet aanwezig was (deze was vertrokken nadat de politie was gebeld). Bij latere navraag bleek dat er in het rapport niet is opgenomen dat er lichamelijk letsel was (dit had de betreffende agent duidelijk kunnen zien, er is later ook door een arts naar gekeken en die heeft foto's gemaakt). Vanmorgen opnieuw contact opgenomen en het bleek dat de zaak al gesloten was omdat het slachtoffer niet buiten bewustzijn is geslagen.

Het blijkt dat de hotel eigenaar een oud agent is van het betreffende politie kantoor.

Nu vraag ik mij af, klopt het dat je geen aangifte van mishandeling (en mogenlijk braak) kunt doen als je niet bewusteloos word geslagen? En waar kan er een klacht worden ingedient (en aangifte gedaan) anders dan bij het betreffende buro waar oud collega's van de dader werken?

Persoonlijk vind ik het een heel raar verhaal waar mogenlijk de communicatie niet helemaal goed loopt ivm taal problemen. Ik heb altijd begrepen dat een hotel eigenaar niet zomaar een kamer mag binnen gaan door de deur te forceren en dat je iemand niet mag slaan/verwonden ook al is er een woordenwisseling (ik weet niet of die er was, maar dat neem ik aan, escalaties komen meestal ergens vandaan)
Om kort te gaan:
Dit verhaal kan niet kloppen.
- het klopt niet dat een agent niet naar binnen mag omdat de eigenaar er niet is
- het klopt niet dat er aan een zaak niets wordt gedaan omdat er geen letsel is
- het klopt niet dat je geen aangifte kunt doen als je niet bewusteloos bent geslagen

Er missen een aantal belangrijke zaken dus.

Wel is het zo, dat bij een aangifte niet alleen de klap zal worden onderzocht, maar ook de aanleiding tot de klap......

Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen besloten geen aangifte te doen, omdat dan zou blijken waarom de klappen waren gevallen, en ze niet wilden dat dit bekend werd.

Je ziet dan vaak dat naar buiten toe de vreemdste verhalen worden verteld over waarom de politie de zaak toch niet wilde oppakken.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit mogelijk hier ook wel eens het geval zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
miha
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door miha »

mwb schreef:Om kort te gaan:
Dit verhaal kan niet kloppen.
- het klopt niet dat een agent niet naar binnen mag omdat de eigenaar er niet is
- het klopt niet dat er aan een zaak niets wordt gedaan omdat er geen letsel is
- het klopt niet dat je geen aangifte kunt doen als je niet bewusteloos bent geslagen

Er missen een aantal belangrijke zaken dus.

Wel is het zo, dat bij een aangifte niet alleen de klap zal worden onderzocht, maar ook de aanleiding tot de klap......

Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen besloten geen aangifte te doen, omdat dan zou blijken waarom de klappen waren gevallen, en ze niet wilden dat dit bekend werd.

Je ziet dan vaak dat naar buiten toe de vreemdste verhalen worden verteld over waarom de politie de zaak toch niet wilde oppakken.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit mogelijk hier ook wel eens het geval zou kunnen zijn.
Ze is vandaag bij het politie buro geweest en de agent wilde idd geen aangifte opnemen en vond dat ze zich aanstelde (zaak van gister was al gesloten voordat ze arriveerde (? duurt volgens mij meestal langer gezien de hoeveelheid papierwerk die er bij komt kijken...)). Ik heb aangeraden om naar het hoofdburo te gaan (met iemand die engels spreekt) aangezien er geen vertrouwen meer is in het betreffende (kleine) buro. Er zijn getuigen van het voorval (die ook niet gehoord werden door de betreffende agent), foto's van de schade (de deur kon je van binnenuit op een extra slot doen) en er is een verklaring van de controlerend arts. Wat ik zo hoor klinkt het als een inschattingsfout van de betreffende agent, in ieder geval een zaak waarin een second opinion geen kwaad kan.

@Pim, De man zelf gaf aan dat hij bij dit politie buro heeft gewerkt, of het klopt weet ik niet. Hotel is overigens een groot woord, het is een low cost overnachting voor seizoen's arbeiders, word alleen hotel genoemd.
Gebruikersavatar
choppie cop
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door choppie cop »

Nou wat de agenten vertellen klopt absoluut niet.
Zolang jij geen aangifte hebt gedaan is er geen zaak dus kunnen ze niks sluiten ook. De aangifte hoeft niet direct te gebeuren maar kan zeker ook later. Ivm letsel waarnemen ed is snelheid wel een pré.

De politie is verplicht een aangifte op te nemen als er een strafbaar feit is.

Als het klopt wat je zegt en er niks achterwege wordt gelaten vind ik dat de agent erg veel steken laat vallen.
Naar een buro gaan om aangifte te doen en gelijk een klacht indienen mbt de werkwijze ed.
Dit kan niet en mag niet!

Nogmaals ervan uitgaande dat het is gebeurd zoals zegt en dat dit het HELE verhaal is!
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Botje »

Pim schreef:De taal speelt geen rol. De aangever kan gebruik maken van een tolk welke door de politie wordt ingeschakeld.
Ik zou dit niet voor elke regio zo stellig beweren. De tolk wordt wellicht op verzoek door de politie ingeschakeld maar lang niet altijd door de politie betaald wanneer het een aangifte betreft.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Pim »

Botje schreef:Ik zou dit niet voor elke regio zo stellig beweren. De tolk wordt wellicht op verzoek door de politie ingeschakeld maar lang niet altijd door de politie betaald wanneer het een aangifte betreft.
Oh. Tja dat krijg je als je verwend bent in het grootstedelijke.

Maar misschien begrijpelijk, aan de andere kant wordt je als niet nederlands sprekende aangever dan niet te kort gedaan?
Dan wil je als niet nederlands sprekende aangever je verhaal doen en moet je zelf een tolk regelen.
En wie zegt de politie dat degene die de aangifte tekent (de niet nederlands sprekende) weet waarvoor hij tekent. Ik bedoel: moet zo'n tolk niet beëdigd zijn?
Stel dat er later iets verklaard is dat niet juist is. Kan de aangever zich dan niet verschuilen achter zijn tolk die het schijnbaar niet goed vertaald heeft?
Gebruikersavatar
mwb
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door mwb »

We leven in Nederland.
De voertaal is hier Nederlands.
Als dat niet spreekt, en je wil jezelf verstaanbaar maken, zul je toch echt zelf voor een oplossing moeten zorgen.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Pim »

totdat de overheid jou wil horen als verdachte of getuige...
Gebruikersavatar
Baksteen
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Baksteen »

Pim schreef:totdat de overheid jou wil horen als verdachte of getuige...
inderdaad, dan hoef je als getuige niet zelf je tolk te betalen, cool geregeld he ??
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Vent »

Lijkt me al naar genoeg om als getuige ergens te moeten verschijnen, als je dan ook nog eens de tolk zou moeten betalen...
Gebruikersavatar
miha
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door miha »

Ambasade er bij... word opeens een heel ander verhaal. De agent gaf nu aan dat hij niet dacht dat ze aangifte wilde doen, maar nu word er uiteraard wel naar gekeken. Nee, iemand belt eerst de politie en komt later met een dokters verklaring en eventuele getuigen naar het buro om gezellig koffie te drinken... naja, zal wel aan de taal gelegen hebben zeggen we dan maar...

Word nu in iedergeval allemaal op een wat ander nivo opgelost, bedankt voor de antwoorden.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door Pim »

miha schreef:Ambasade er bij... word opeens een heel ander verhaal. De agent gaf nu aan dat hij niet dacht dat ze aangifte wilde doen, maar nu word er uiteraard wel naar gekeken. Nee, iemand belt eerst de politie en komt later met een dokters verklaring en eventuele getuigen naar het buro om gezellig koffie te drinken... naja, zal wel aan de taal gelegen hebben zeggen we dan maar...

Word nu in iedergeval allemaal op een wat ander nivo opgelost, bedankt voor de antwoorden.
Blijft een apart verhaal, maar wij (hier) zijn er allemaal niet bijgeweest.
Ben alleen wel benieuwd hoe de vork nu echt in de steel zit.
Misschien meldt TS de afloop hier nog eens?
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2370
Lid sinds: 29 mei 2008, 23:38
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door van the Hill »

Een ieder die kennis draagt van een strafbaar fiet mag aangifte doen.
Dus de gtuige, slachtoffer, verdachte zelf een ieder dus.

De politie is verplicht om een aangifte op te nemen.

Een aangifte is een verzoek tot strafvervolging.

Zonder aangifte of iets wat er op lijkt geen zaak.

Advies: Ga inderdaad langs het hoofdburo om daar de aangifte te doen te laten doen.
Je mag niet afgescheept worden met de woorden "de zaak is gesloten".

Blijkt het echt zo te zijn dat het een en ander t maken heeft met dat de verdachte politieagent is, dan kan je bv de nationale ombudsman inscjhakelen, klacht doen.....
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gebruikersavatar
slachtoffer
Infopolitie Gast

Re: Geen aangifte mishandeling mogenlijk

Ongelezen bericht door slachtoffer »

let op een agent mag je nooit of te nimmer erop wijzen of je wijsmaken , geen aangifte te kunnen doen .
ik spreek uit ervaring.
eenieder is gerechtigd om aangjfte te gaan doen van wat dan ook,een agent die je daar van afwijst is meestal niet subjectief.
Gesloten