Het klinkt raar, maar wie kan mij vertellen wanneer een doorgetrokken streep op het wegdek een doorgetrokken streep is.
Hierbij heb ik al gekeken naar artikel 76 van het RVV 1990. Het komt steeds meer voor dat er strepen op het wegdek aangebracht worden waarbij er in de lengte een ruimte is tussen de strepen van een paar centimeter. Is dit nou wel of geen doorgetrokken streep? Volgens mij is dit dan een onderbroken streep en mag er gewoon ingehaald worden. En als er 2 van deze strepen parallel lopen? Wat is daar de bekekenis dan van op een 2 baans weg?
Klaas,
doorgetrokken streep
Moderator: Moderatorteam
Re: doorgetrokken streep
Als de ruimte tussen de strepen slechts een paar centimeter is, dan gaat het om zogenaamde 'afwateringsgootjes' die moeten voorkomen dat er bij neerslag water tussen de strepen blijft staan.
De functie van de streep blijft dan gewoon een doorgetrokken streep waar jij je dus niet links van mag bevinden.
De functie van de streep blijft dan gewoon een doorgetrokken streep waar jij je dus niet links van mag bevinden.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat ik mijn vraag niet goed gesteld heb. Als het goed is liggen de wegen op afschot zodat het water naar de zijkanten wegstroomd. Als je dan in het midden 1 streep hebt die onderbroken is door ruimtes van een paar centimeter praat je toch nog over een doorgetrokken streep?
-
Maarten123 TS
- Infopolitie Gast
In bovengenoemd geval is sprake van 4 cm. De rechter heeft bepaald: doorgetrokken streepLJN: AS7604, Gerechtshof Leeuwarden , WAHV 04/00849 schreef: 3.6. Aan een weggebruiker komt niet een rechtstreeks beroep toe op het feit dat er eventueel sprake is van een niet conform de aanbevelingen in voormelde Richtlijnen aangebrachte doorgetrokken streep, aangezien deze zich niet richten tot de weggebruiker. Bepalend voor de weggebruiker is of de wegmarkering zich aan de gemiddelde weggebruiker voordoet als een doorgetrokken streep in de zin van artikel 76 RVV 1990.
3.7. Het hof ziet geen aanleiding om te twijfelen aan de ambtsedige verklaring van de verbalisant en gaat er daarom van uit dat, behalve op de vlakken die bestemd zijn voor afslaand verkeer, de tussenruimte tussen de aangebrachte strepen in het algemeen maximaal 4 centimeter bedraagt. Aldus kan de bewuste wegmarkering zich redelijkerwijs slechts voordoen aan en door de gemiddelde weggebruiker worden ervaren als een doorgetrokken streep in de zin van art. 76 RVV 1990, omdat de streep bij het vooruitkijken als een doorgetrokken streep oogt. Het feit dat naar de betrokkene gestaafd met foto's en onweersproken heeft gesteld dat de tussenruimte soms groter is, tot wel 9 centimeter, brengt niet mee dat de bewuste wegmarkering zich aan de gemiddelde weggebruiker hierdoor wezenlijk anders voordoet. Dat geldt eveneens voor de omstandigheid dat de doorgetrokken streep kennelijk veelvuldig onderbroken wordt ten behoeve van afslaand verkeer. Van enige verwarring met een onderbroken streep kan, gezien het feit dat de tussenruimte tussen de strepen in dat geval aanmerkelijk groter is dan de 9 centimeter die in casu incidenteel aanwezig is, evenmin sprake zijn.
3.9. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat er sprake is van een doorgetrokken streep in de zin van art. 76 RVV 1990 en dat de gedraging is verricht. De kantonrechter heeft het beroep terecht ongegrond verklaard en de beslissing waarvan beroep zal worden bevestigd.
-
klaas61 TS
- Infopolitie Gast
Bedankt!! Dit is gewoon duidelijk!!
Klaas.
Klaas.