Even een vraag waar ik niet uitkom en waar de politie mij telefonisch ook geen antwoord op kan geven.....
Stel: ik rijd met een autotransporter (zgn. oprijwagen, bestelauto ingericht voor vervoer van voertuigen; zo'n cabine met zo'n lange laadbak achterop). Deze transporter heeft maximaal gewicht (ledig + laadvermogen) van 3500 kg. De oprijwagen weegt leeg 2600 kg, laadvermogen bedraagt dus 900 kg. Ik wil een auto ophalen van 1100 kg. Ik ben dus 200 kg overbeladen. Ik heb gehoord dat je altijd 10 % overbeladen mag zijn over die 3500 kg, dus ik kan laden maximaal: 900 kg laadvermogen + (10% x 3500 = 350 kg) = 1250 kg. Ben ik met die auto van 1100 kg dus niet te bekeuren?
Klopt dit qua marge?
Groeten,
Wouter
laadvermogen bestelauto, welke marge bij overbelading
Moderator: Moderatorteam
- rijschoollucassen
- Stamgast
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Re: laadvermogen bestelauto, welke marge bij overbelading
Overbelading mag nooit. Er wordt alleen een marge gehanteerd bij het uitschrijven van een PV. Welke marge weet ik niet, daar zal een ander wel antwoord op kunnen geven. Let wel op dat er ook een economisch delict zou kunnen ontstaan. Door de overbelading kan het ene bedrijf iemand met een B-rijbewijs inzetten (goedkopere kracht) terwijl de concurent die zich aan de regels houdt een duurdere vrachtauto moet aanschaffen én een vrachtautochauffeur in dienst moet nemen. Deze boetes zijn hoog!
j.l.
j.l.
-
- Infopolitie Gast
''10%'' is dat niet alleen bij ''losgestorte'' lading?? Van een auto weet je het gewicht dus niet van toepassing
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Er zit verschil in overbelading van assen of overbelading van de toegestane maximum massa. Dit staat in de aanwijzing belading voertuigen.
In het 1e geval is de volgende regel van toepassing.
Piet
In het 1e geval is de volgende regel van toepassing.
Maar in dit geval, dus de toegestane maximum massa wordt overschreden.1.1.1. Wanneer de toegestane maximum last van enige as of asstel met 10% of meer wordt overschreden, dient proces-verbaal te worden opgemaakt.
1.1.2. Wanneer de toegestane maximum last van enige as of asstel met 20% of meer wordt overschreden dient naast het opmaken van proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen
Een auto van 1100 kg mee nemen is dus 200 kg te veel. 200/35=5,7%. Dat is dus een proces-verbaal, maar er hoeft niet te worden afgeladen. Bedenk dan wel dat dit een economisch delict is en door justitie met hoge boetes wordt afgedaan, omdat er sprake is van concurentievervalsing.1.2.1. Wanneer de toegestane maximum massa met 5% of meer wordt overschreden of de som van de aslasten de toegestane maximum massa met 5% of meer overschrijdt, dient proces-verbaal te worden opgemaakt.
1.2.2. Wanneer de toegestane maximum massa met 10% of meer wordt overschreden of de som van de aslasten de toegestane maximum massa met 10% of meer overschrijdt, dient naast het opmaken van proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Wetstekst
Voertuigreglement:Artikel 1.1
In dit besluit en de daarop berustende regelingen wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:
aa. lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel daaronder niet begrepen;
ad. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd, met dien verstande dat in afwijking hiervan voor motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, die in gebruik zijn genomen na 16 juni 1999, de ledige massa wordt bepaald met een lege brandstoftank;
Ook de tank van de auto die er op staat mag niet meer dan een half gevuld zijn. Anders blijft er nog minder te laden over.
En dan ben je zelf als persoon ook nog lading die meetelt. Ga (met kleding/ schoenen etc) maar uit van 100 kg. Als je nog iemand meeneemt, telt dat gewicht ook nog mee.
En dan ook nog het volgende: probeer die auto (lading) maar eens zo op je autotransporter te plaatsen dat de gewichtstoename exact over de assen verdeeld is. De kans is namelijk aanwezig dat b.v. de vooras van je autotransporter niet eens de maximaal toegestane massa haalt, maar dan is je achteras zwaar overbeladen.
-
- Infopolitie Gast
Bij overbelading moet er altijd gewogen worden. Je mag dus nooit uitgaan van het gewicht van de, te vervoeren auto, welke op het kenteken staat vermeld. Het motorblok kan er bv al uit zijn.roadtrain schreef:''10%'' is dat niet alleen bij ''losgestorte'' lading?? Van een auto weet je het gewicht dus niet van toepassing