Gebruik richtinaawijzer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Juliana TS
Infopolitie Gast

Gebruik richtinaawijzer

Ongelezen bericht door Juliana »

Bij het naderen van een voorrangsweg zie ik een auto aankomen van links met zijn knipperlicht uit naar rechts. Ik wil de voorrangsweg oversteken en de automobilist van links besluit om niet rechtsaf te slaan.

indien hierdoor een aanrijding ontstaat wie heeft er dan schuld?
Snake Doc TS
Infopolitie Gast

Re: Gebruik richtinaawijzer

Ongelezen bericht door Snake Doc »

Na mijn mening bent u dan schuld. De andere persoon zit op de voorrangsweg en u niet. U heeft dus geen voorrang. Dat de andere persoon zijn/haar knipperlicht aan heeft geeft wel een indicatie dat zij/hij wil afslaan, maar of die persoon dat doet is een tweede.
Het is wel een situatie die in de praktijk tot een situatie met een vervelende afloop kan lijden.
Ik ben benieuwd naar de meningen/feiten van anderen.

Mvg,
Snake
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Tja, de bestuurder met de richtingaanwijzer naar rechts rijdt nog steeds op een voorrangsweg en u moet als bestuurder eveneens bedacht zijn op het feit dat collega bestuurders "dingen kunnen vergeten". Als u toch besluit de voorrangsweg op te rijden en deze bestuurder besluit rechtdoor te rijden, dan heeft u geen voorrang verleend. Verkeerstechnisch heeft u een fout gemaakt. Verzekeringstechnisch zou het argument gebruikt kunnen worden dat de ander een deelschuld heeft aan het ongeval, maar dat zult u moeten bewijzen!

Laat ik de vraag anders stellen. Als u als motorrijder deze voorrangsweg nadert (en daarbij dus u uw eigen kreukelzone bent) en u ziet van links op deze voorrangsweg een auto naderen die zijn richtingaanwijzer naar rechts heeft, wanneer zou u dan besluiten om de voorrangsweg op te rijden?

"Geef je verstand voorrang!", is hier het enige juiste antwoord! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
africatwin
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door africatwin »

Laat dat nou precies het geval zijn geweest toen ik 2 jaar geleden mijn auto total loss reed! Ik reed op de voorrangsweg, en wilde rechtsaf slaan. in de zijstraat stond een auto te wachten om linksaf te slaan. ongeveer 50 meter voor de zijstraat zag ik dat de zijstraat afgesloten was ivm werkzaamheden, deed ik mijn richtingaanwijzer uit en reed alsnog rechtdoor. op het moment dat ik de kruising overstak trok de andere auto op, en pakte mijn auto precies op de wielophanging, die daardoor besloot met gepast geweld de versnellingsbak te penetreren. De andere partij is schuldig bevonden door de verzekeraar, en haar verzekering heeft de schade vergoed.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Toch kent jouw situatie een behoorlijk verschil, Africatwin.

Ik lees uit jouw verhaal dat jij de richtingaanwijzer (tijdig) weer uitzette...

Strikt naar de voorrangsregels gekeken moet je een auto die op een voorrangsweg rijdt, altijd voorrang verlenen, maar er bestaat ook nog zoiets als 'het vertrouwensbeginsel in het verkeersrecht'.

Als mensen beginnen richting aan te geven, mag je ook aannemen dat ze afslaan....tenzij, die richtingaanwijzer op grote afstand al aanstond (dan mag je aannemen dat men het vergeten is), tenzij ze veel te hard rijden om af te slaan, tenzij ze strak in 't midden blijven rijden, tenzij... etc etc

Dit soort vragen zijn altijd heel ingewikkeld, waarop, in mijn ogen, geen standaard antwoord te geven is...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Maserati Teun TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maserati Teun »

Juliana,

Stel dat de auto wel rechtsaf gegaan was, dan nog liep je een groot risico dat een auto achter de afslaande auto gaat inhalen. Deze auto komt dan wel in je rechterportier naar binnen zetten. Dat is erg slecht voor je gezondheid.

Dus een voorrangsweg oversteken moet je alleen doen als je zeker bent dat deze vrij is.
Gesloten