Parkeren door een vreemde op je oprit (dus geen openbare weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

jajajeji2
Infopolitie Gast

Parkeren door een vreemde op je oprit (dus geen openbare weg

Ongelezen bericht door jajajeji2 »

Ik woon in het centrum en voor een groot gedeelte van de straat geldt een parkeer verbod. Het komt regelmatig voor dat mensen voor korte maar ook langere tijd op mijn oprit parkeren.

Je kunt je voorstellen dat indien je zelf thuiskomt of weg wilt gaan dit de bloeddruk en aggressie laat stijgen.tot nu toe heb ik me nog in kunnen houden, zelfs toen ik een karretje heb moeten leegmaken en door een vreemde parkeerder de goederen 20m verder heb moeten sjouwen.

Eenmaal heeft een agent op nadrukkelijk verzoek een bonnetje uitgeschreven, met daarbij de opmerking 'tja, het is geen openbare weg, dus het bonnetje heeft eigenlijk geen rechtsgeldigheid'.

MAAR WAT KAN IK IN ZO'N GEVAL WEL DOEN?

Mag ik het voertuig slopen, raampje intikken en verplaatsen, laten wegslepen of is er sprake van inbraak?
aya
Infopolitie Gast

Re: Parkeren door een vreemde op je oprit (dus geen openbare

Ongelezen bericht door aya »

jajajeji2 schreef: Mag ik het voertuig slopen, raampje intikken
Dat mag sowieso niet.

Is er geen mogelijkheid om de inrit af te sluiten (met een hek of een paaltje bijvoorbeeld)? Misschien dat u ook bij uw gemeente kunt informeren wat er allemaal mogelijk is om dit soort overlast tegen te gaan.
Flik
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door Flik »

Auto vernielen of slopen is natuurlijk geen optie. U pleegt dan zelf een strafbaar feit en kunt hiervoor aangepakt worden. Schade kan ook op u verhaald worden. Niet doen dus. Zelf de auto weg laten slepen lijkt me ook niet verstandig. Het is dan maar de vraag of u de sleepkosten kunt verhalen op de parkeerder.

Beste is om politie te bellen. Politie kan dan besluiten om auto weg te laten slepen of andere maatregelen te treffen.
Intrepid
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Intrepid »

Hoezo geen openbare weg? De foutparkeerde kan er gewoon komen zonder dat het afgesloten is. Misschien kunt u een foto van de situatie plaatsen. Maar het moet al heel bijzonder zijn als het geen openbare weg is. Zelfs parkeren voor je eigen init mag niet en kan je een bon opleveren.
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Daar is laatst het een en ander over besproken in dit topic.

Klik hier

Maar omdat gast daar pas toegang tot heeft na registratie (=gratis) heb ik ook wat gecopieerd.
gvdbor schreef:Is de uitrit een "voor het openbaar verkeer openstaande weg"?

Dan moet er dus:

a: Openbaar verkeer toegelaten zijn EN
b: openbaar verkeer daadwerkelijk plaatsvinden

en ik geloof dat dat maar in weinig gevallen daadwerkelijk aan de orde is.
roadtrain
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Er zijn klaphekjes of paaltjes in de handel die je na vertrek omhoog klapt en dan afsluit. Kun je ook gebruiken als je op je eigen oprit staat als diefstalbeveiliging van je auto.............

Of misschien zelf een opvallend bord (laten) maken met daarop een tekst als: priveterrein verboden parkeren oid.
Dopfel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Jan Willem
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Dopfel »

Flik schreef:Beste is om politie te bellen. Politie kan dan besluiten om auto weg te laten slepen of andere maatregelen te treffen.
:shock: :?:

Ik zou het je niet aanraden om als politie te gaan slepen vanaf eigen terrein. We hebben daar geen enkele bevoegdheid toe. Als je mazzel hebt worden de sleepkosten betaald, maar zo niet dan draait toch echt de politie daar voor op.

Parkeren op andermans oprit is erg asociaal maar de bewoner moet zelf laten slepen en dan hopen dat-ie z'n kosten kan verhalen. Of andere maatregelen nemen zoals in dit draadje voorgesteld.
Stultorum infinitus numerus est.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Intrepid schreef:Hoezo geen openbare weg? De foutparkeerde kan er gewoon komen zonder dat het afgesloten is. Misschien kunt u een foto van de situatie plaatsen. Maar het moet al heel bijzonder zijn als het geen openbare weg is. Zelfs parkeren voor je eigen init mag niet en kan je een bon opleveren.
Een eigen inrit is NIET een voor het openbaar verkeer openstaande weg:

Immers daarvoor is nodig dat er openbaar verkeer is toegestaan EN dat er openbaar verkeer plaatsvindt.

Dit is bij een eigen inrit niet aan de orde (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een inrit naar een parkeerterrein van een school)
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Eigen auto er achter zetten zodat betrokkene niet weg kan zonder zich eerst "even" te melden.
Flik
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door Flik »

Dopfel schreef:
Flik schreef:Beste is om politie te bellen. Politie kan dan besluiten om auto weg te laten slepen of andere maatregelen te treffen.
:shock: :?:

Ik zou het je niet aanraden om als politie te gaan slepen vanaf eigen terrein. We hebben daar geen enkele bevoegdheid toe. Als je mazzel hebt worden de sleepkosten betaald, maar zo niet dan draait toch echt de politie daar voor op.

Parkeren op andermans oprit is erg asociaal maar de bewoner moet zelf laten slepen en dan hopen dat-ie z'n kosten kan verhalen. Of andere maatregelen nemen zoals in dit draadje voorgesteld.
Ik had de oprit, net als Intrepid, ook ingeschat als een stukje openbare weg. Vandaar het sleepverhaal. Ik zal, net als Intrepid, dan ook maar een :oops: plaatsen.
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

thijeleo schreef:Eigen auto er achter zetten zodat betrokkene niet weg kan zonder zich eerst "even" te melden.
Dan moet je er wel zijn om die van jou weg te zetten als de chauffeur van die andere auto zich gemeld.
Anders maak je je schuldig aan "vernieling".

Vernieling is ook het onbruikbaar maken van enig goed dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort.
orthello
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door orthello »

Knutsel....

Die andere bstuurder maakt dan toch zelf ook een en ander (namelijk de oprit en eventueel een aangrenzende garage met daarin een auto) onbruikbaar? Wie maakt zich dan eigenlijk schuldig aan vernieling. Daarbij hoort de oprit al bij het perceel en zou het misschien zelfs wel insluiping of huisvredebreukzijn?

Insluiping. Het zich toegang verschaffen tot een woning of een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt, doorgaans met de bedoeling van het plegen van diefstal. `De verzekering keert bij diefstal alleen uit als er daadwerkelijk is ingebroken, niet bij insluiping.'

Of G051 (WvSR)? (Misschien wat drastisch)
huisvredebreuk met betrekking tot een besloten lokaal of erf
Alleen moeten in dit geval wel de NAW gegevens van de verdachte op de mini komen te staan. Kenteken is niet voldoende.
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Knutselsmurf schreef:
thijeleo schreef:Eigen auto er achter zetten zodat betrokkene niet weg kan zonder zich eerst "even" te melden.
Dan moet je er wel zijn om die van jou weg te zetten als de chauffeur van die andere auto zich gemeld.

Vernieling is ook het onbruikbaar maken van enig goed dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoort.
Bij mij gaat die auto zondermeer klem. Ook als ik vervolgens niet thuis ben. Een oprit is duidelijk privéterrein. Als ik een paaltje zou plaatsen, doe ik dat pas nadat iemand de moed heeft gehad zijn auto op mijn terrein te zetten. Ik mag mijn eigen terrein toch afsluiten? Als ik bij thuiskomst eerst een hek zou moeten openen, blijft mijn auto die tijd op de weg staan, en hinder ik het andere verkeer.

Wel wordt er met enige regelmaat vóór mijn uitrit geparkeerd, als ik weg moet haal ik de bestuurder uit het dorpshuis aan de overkant desnoods bij z'n eigen begrafenis vandaan. Hoef ik niet weg, heb ik een standaard briefje gemaakt waarop ik de foutparkeerder er op attendeer dat hij/zij mijn uitrit blokkeert, en dat ik niet voldoende heb aan een klein gaatje waar ik nog net door kan, omdat er bij ons ook met grote aanhangers gereden wordt, vaak door onervaren bestuurders.

j.l.
Mulligan
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mulligan »

rijschoollucassen schreef:
Knutselsmurf schreef:

Bij mij gaat die auto zondermeer klem. Ook als ik vervolgens niet thuis ben. Een oprit is duidelijk privéterrein. Als ik een paaltje zou plaatsen, doe ik dat pas nadat iemand de moed heeft gehad zijn auto op mijn terrein te zetten. Ik mag mijn eigen terrein toch afsluiten? Als ik bij thuiskomst eerst een hek zou moeten openen, blijft mijn auto die tijd op de weg staan, en hinder ik het andere verkeer.

Wel wordt er met enige regelmaat vóór mijn uitrit geparkeerd, als ik weg moet haal ik de bestuurder uit het dorpshuis aan de overkant desnoods bij z'n eigen begrafenis vandaan. Hoef ik niet weg, heb ik een standaard briefje gemaakt waarop ik de foutparkeerder er op attendeer dat hij/zij mijn uitrit blokkeert, en dat ik niet voldoende heb aan een klein gaatje waar ik nog net door kan, omdat er bij ons ook met grote aanhangers gereden wordt, vaak door onervaren bestuurders.

j.l.
J.L. heeft ergens wel gelijk. Bij mij gaat hij ook zonder meer klem en wacht wel totdat de bestuurder komt opdagen. Niemand zet zonder mijn instemming een auto op mijn oprit want die zit bij mijn huis, dus is privéterrein. Als zo iemand dan amok gaat maken of dreigen dan kun je altijd de politie nog opbellen en vragen of ze eventjes een auto willen sturen.
Ik vind de gedachte so wie so al raar en behoorlijk onbeschoft. Wie is er nou zo'n macho om ongevraagd even zijn auto te parkeren op terrein van een ander. Bij mij en de meesten hier denk ik komt die gedachte niet eens in je op.
Het gebeurt hier overigens wel vrij regelmatig dat iemand je oprit blokkeert, maar dan op het woonerf en wel omdat de vakken vol zijn of dat ze te beroerd zijn een stukje te lopen. Ik heb wel eens de politie gebeld want kon met geen mogelijkheid weg en moest naar m'n werk. Ze komen wel, maar duurt soms eventjes want is geen prioriteit, maar het resulteerde vaak wel in een bon of preek of een combinatie daarvan. Dat kan natuurlijk en wel omdat dat stukje voor je oprit natuurlijk openbare weg is en daar geldt het RVV. Hier staat een bord G5 en heb ooit geleerd dat je dan niet klakkeloos ergens je auto kan neerzetten, maar alleen in vakken. Als die vol zijn dan heb je pech.

Ik heb het éen keer gehad op een zondag. Mijn oprit was leeg want m'n auto was stuk en was vrijdags opgehaald door de dealer. De buren kregen bezoek en dat bezoek zette zonder te vragen hun auto op mijn oprit. Wij waren daarvan niet gecharmeerd en heb gewacht totdat die mensen binnen waren en heb ze dat even goed duidelijk gemaakt en vriendelijk gevraagd die auto te verwijderen van m'n oprit. Stel dat wij bezoek krijgen dan mogen die daar parkeren. Wat er met mijn oprit gebeurt dat bepaal je immers nog altijd zelf. :wink:

Ik heb vroeger ooit nog eens geleerd om anderen niet te hinderen. Mijn vader zei 10 jaar geleden altijd "wees een heer in het verkeer" en dat heeft geholpen.
Sigmasailor
Infopolitie Gast

Re: Parkeren door een vreemde op je oprit (dus geen openbare

Ongelezen bericht door Sigmasailor »

jajajeji2 schreef:Ik woon in het centrum en voor een groot gedeelte van de straat geldt een parkeer verbod. Het komt regelmatig voor dat mensen voor korte maar ook langere tijd op mijn oprit parkeren.

Je kunt je voorstellen dat indien je zelf thuiskomt of weg wilt gaan dit de bloeddruk en aggressie laat stijgen.tot nu toe heb ik me nog in kunnen houden, zelfs toen ik een karretje heb moeten leegmaken en door een vreemde parkeerder de goederen 20m verder heb moeten sjouwen.

Eenmaal heeft een agent op nadrukkelijk verzoek een bonnetje uitgeschreven, met daarbij de opmerking 'tja, het is geen openbare weg, dus het bonnetje heeft eigenlijk geen rechtsgeldigheid'.

MAAR WAT KAN IK IN ZO'N GEVAL WEL DOEN?

Mag ik het voertuig slopen, raampje intikken en verplaatsen, laten wegslepen of is er sprake van inbraak?
Bordje ophangen met parkeertarieven (ik zou ze behoorlijk fors maken) en gebruikers het wegrijden, zonder voor het gebruik van de oprit te betalen, met de eigen auto verhinderen totdat er netjes is afgerekend.

Heb het zelf ook meegemaakt; het kan erg irritant zijn als iemand die je niet kent je plekje inpikt. Ik heb het bovenstaande nooit gedaan maar er wel over nagedacht.
Ik weet niet of je een ander het onmogelijk mag maken weg te rijden maar zou niet weten warom niet. Je mag je eigen auto toch gewoon op je eigen oprit parkeren?
Gesloten