op slot zetten auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
knarfappaz TS
Infopolitie Gast

op slot zetten auto

Ongelezen bericht door knarfappaz »

Het schijnt dat je als je je fiets niet op slot zet hier een boete voor kunt krijgen. Ik meen iets van 25 euro. Mijn vraag is echter of er ook een dergelijke bepaling bestaat voor het niet afsluiten van een auto. Verzekeringtechnisch zal dit zeker wel moeten, je moet immers geen aanleiding geven tot ontvreemding. Nu heb ik al weten uit te pluizen dat er in Belgie wel een boete voor het niet afsluiten van een auto bestaat (boetebedrag 250 euro), maar hoe is dit in Nederland geregeld? Alleen een waarschuwing geven of kan er ook geverbaliseerd worden?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Feitcode F133: Een motorvoertuig, bromfiets of fiets op of an de weg laten staan, anders dan deugdelijk afgesloten of onder behoorlijk toezicht. 25 Euro staat hier voor.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Op welk wetsartikel is de genoemde feitcode gebaseerd?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Artikel 2.4.12a Beschermen voertuigen tegen diefstal
Het is verboden een voertuig als bedoeld in artikel 1, lid 1, sub a van het Wegenverkeersreglement
op of aan een weg in stilstand te hebben, tenzij:
a. het onder onmiddellijk toezicht van de gebruiker of geleider staat;
b. het door middel van een slot of op andere wijze voor onmiddellijk gebruik ongeschikt is
gemaakt;
c. maatregelen zijn getroffen tegen diefstal van voorwerpen uit of van het voertuig.
Komt uit de APV
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

In de gemeente waar ik woon (Gemeente Assen) staat in de APV geen artikel 2.4.12a (beschermen voertuigen tegen diefstal) vermeld. Is het dan zo dat er dan ook niet op geverbaliseerd kan worden? Met andere woorden: kan het zo zijn dat ik voor het niet afsluiten van de auto in de ene gemeente bekeurd kan worden, maar in een andere gemeente (die deze bepaling niet in de APV heeft opgenomen) niet?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

helemaal juist.

In de APV van Assen vond ik inderdaad het betreffende artikel niet terug. DAt houdt dan in dat er in Assen daarvoor niet bekeurd kan worden.

Er zijn meerdere gemeentes zo bijdehand om sommige artikelen uit de APV te schrappen omdat de jurist van de gemeente denkt dat het een zinloos artikel is.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

gvdbor schreef:
Artikel 2.4.12a Beschermen voertuigen tegen diefstal
Het is verboden een voertuig als bedoeld in artikel 1, lid 1, sub a van het Wegenverkeersreglement
op of aan een weg in stilstand te hebben, tenzij:
a. het onder onmiddellijk toezicht van de gebruiker of geleider staat;
b. het door middel van een slot of op andere wijze voor onmiddellijk gebruik ongeschikt is
gemaakt;
c. maatregelen zijn getroffen tegen diefstal van voorwerpen uit of van het voertuig.
Komt uit de APV
Staat dit nog in jouw notitieboekje Gijs? :wink:
28 augustus 1950, Staatsblad 1950, K377
Het Wegenverkeersreglement wordt van kracht. Dit reglement bevat de verkeersregels, de voertuigeisen en de bepalingen voor rijexamens en rijbewijzen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik haal het zo uit mijn APV versie, die kennelijk niet werd aangepast.
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

gvdbor schreef:Er zijn meerdere gemeentes zo bijdehand om sommige artikelen uit de APV te schrappen omdat de jurist van de gemeente denkt dat het een zinloos artikel is.
Klopt, en dat leidt soms tot hele rare gevallen. Als voorbeeld: Hier in Groningen is het in heel de provincie verboden om wild te plassen binnen de bebouwde kom. Dit is geregeld in de APV. Iedereen snapt tegenwoordig wel waarom zoiets niet mag. Alleen één gemeente, Hoogezand-Sappemeer heeft het dan weer niet in de APV opgenomen en daarom mag je daar gewoon je behoefte doen waar je wilt. Desnoods tegen de gevel van het politiebureau. De gedachte hier achter is mij niet bekend.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

En zo ken ik een gemeente hier in de buurt waar men het wel wijs vond om het artikel "vervoeren inbrekersgereedschap" heeft geschrapt. Want, zo was men van mening, daar wordt nooit iets mee gedaan.

En bedankt he.
De vaak enige grond om een paar criminelen uit het westen even op te bossen was daarmee van de baan.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

De vaak enige grond om een paar criminelen uit het westen even op te bossen was daarmee van de baan.
Want uit het oosten komen alleen de drie wijzen he ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vandaar dat jij ook ver in 't westen woont... heel ver... :lol: :lol: :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Vrede op aarde etc etc :twisted:
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten