invoegen snelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Sjoukje1
Infopolitie Gast

invoegen snelweg

Ongelezen bericht door Sjoukje1 »

Beste lezers, mijn man en ik hebben een reeds lang durend meningsverschil. Misschien kan iemand van u ons helpen.

Als wij op de snelweg rijden en er wil iemand invoegen gaat dat soms met niet genoeg snelheid waardoor wij, als bereider van de snelweg, moeten remmen of uitwijken naar links.

Als ìk rijd en er is ruimte om naar links uit te wijken doe ik dat en alles verloopt zonder problemen verder. Als mijn màn rijd blijft hij gewoon op de rechterrijstrook rijden, met als gevolg gescheld (in de auto) toeteren, evt. remmen, kortom een heleboel gedoe (wie is de sterkste, brutaalste enz?). Uiteindelijk is de ander voor of achter ons ingevoegd en blijft het in de auto nog lang onrustig.

Volgens mijn man màg je niet uitwijken naar links zonder dringende reden en volgens mij is het allemaal een kwestie van geven en nemen.

Wie heeft er gelijk?
Gebruikersavatar
peter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door peter »

Als ik het allemaal goed onthouden heb heeft je man gelijk.
Echter ik wijk ook uit naar links om eem goede doorstroming van het verkeer te houden

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Je moet mensen de gelegeheid geven om te kunnen invoegen. Indien dat niet snel genoeg gaat volgens uw man dan schuift hij netjes een strook op naar links. Of hij houdt iets in of geeft juist iets meer gas. Het gedrag van uw man zorgt ervoor dat de irritaties in het verkeer blijven. Gelijk of geen gelijk het gaat er hier om wie de wijste is. Stug blijven rijden op de rijstrook wekt alleen maar agressie op. Uw man rijdt dus ook niet echt op zij gemak. We hebben al zo weinig over voor elkaar. Ik ben van mening dat uw man fout is puur en alleen vanwege zijn gedrag.

Mvg. kale
Gebruikersavatar
de_noorman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door de_noorman »

Mij is zo'n 20 jaar terug geleerd dat het verkeer op de snelweg "voorrang" heeft boven het verkeer op de invoegstrook en dat de invoeger zich dient aan te passen aan het verkeer op de hoofdrijbaan. Ik meen me zelfs te herinneren dat het niet is toegestaan om naar links uit te wijken, maar dat kan ik mis hebben.

De invoeger zal zich dus (de naam zegt het al) moeten "voegen" naar het verkeer op de snelweg, d.w.z. snelheid aanpassen aan het verkeer op de snelweg en invoegen wanneer dat kan (dus met gelijke snelheid aan het overige verkeer). Het is m.i. zeker niet de bedoeling dat het verkeer op de hoofdrijbaan moet gaan remmen of gas bij moet gaan geven om de invoeger ruimte te geven (uitgaande van een normale, rustige verkeerssituatie).

Toch merk ik op de snelweg regelmatig dat mensen echt te pas en te onpas invoegen. Bam, gooi 'm d'r maar tussen. Druk of niet druk, maakt niet uit. Ongeacht de verkeerssituatie gaat men er soms gewoon van uit "dat je wel naar links gaat". Daarbij houdt de invoeger niet altijd rekening met verkeer dat mij aan het inhalen is waardoor ik simpelweg niet naar links kan zonder daarbij (extra) gevaar op te leveren voor de inhaler(s). Het gevolg is soms dat je vol in de ankers moet, omdat de invoeger het liefst al aan het begin van de invoegstrook de hoofdrijbaan op wil, met 80km/h per uur of zo terwijl je zelf 120 rijdt. Men "dondert" zich er gewoon tussen, zonder enige aanpassing van snelheid. Terwijl men net zo goed even de volledige invoegstrook kan gebruiken (daaristievoor) om snelheid te maken en ruimschoots in kan voegen.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Volgens de letter van de wet mag je niet naar links om een invoeger ruimte te geven.
Maar .............

Als ik nu zeg dat ik die auto,
( waarvan ik denk dat die straks op rechter baan rijd met een snelheid die lager is als de mijne )
ga inhalen.

Dan hebben we het toch weer juridisch recht gebreit.
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Het is voor het eerst, maar ik ben het in deze met 'de noorman' eens.

Veel mensen gebruiken inderdaad de invoegstrook niet voldoende en vertikken het om hun snelheid aan te passen en dan pas in te voegen.

Natuurlijk is het in sommige situaties beter/handiger om even naar links te gaan. Maar er zijn genoeg bestuurders die van je verwachten dat je naar links gaat. Dat vind ik niet juist.

Verder is er nog de verplichting om zoveel mogelijk rechts te rijden en moet het verkeer dat van rijstrook veranderd zich aanpassen/voorrang verlenen. Ik ga dan ook niet zomaar zonder meer naar links om 'ruimte te geven'.
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Re: invoegen snelweg

Ongelezen bericht door Kale »

Sjoukje1 schreef:
Als ìk rijd en er is ruimte om naar links uit te wijken doe ik dat en alles verloopt zonder problemen verder. Als mijn màn rijd blijft hij gewoon op de rechterrijstrook rijden, met als gevolg gescheld (in de auto) toeteren, evt. remmen, kortom een heleboel gedoe (wie is de sterkste, brutaalste enz?). Uiteindelijk is de ander voor of achter ons ingevoegd en blijft het in de auto nog lang onrustig.

Volgens mijn man màg je niet uitwijken naar links zonder dringende reden en volgens mij is het allemaal een kwestie van geven en nemen.

Wie heeft er gelijk?
Ik weet wel hoe het werkt. Maar het gaat mij om de gedachte van deze man. Belachelijk. We rijden met zijn allen op de weg. Als je elkaar daar al geen ruimte geeft als dat wel kan dan ben je in het echte leven volgens mij ook een hork. Wat is de meerwaarde van het geheel. Niets. Frustratie, agressie.
Leuk hoor.
Gebruikersavatar
L.A.W.
Infopolitie Gast

Re: invoegen snelweg

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Het is de bedoeling dat het invoegende verkeer de snelheid aanpast op de invoegstrook je moet immers het overige verkeer voor laten gaan. Maar... Dat is naturlijk wel voor zover mogelijk er zijn auto`s die niet zo snel optrekken en er zijn soms hele korte invoegstroken. Verkeer dat te langzaam invoegd kan flink gevaar opleveren. Ik ben dan ook van mening (en de afdeling opleidingen van ons ) dat er niet zonder meer naar links gegaan moet worden bij invoegend verkeer. Een stukje verkeerseducatie... Gevaarlijke situatie`s gaan we ten alle tijden uit de weg Als je ziet dat er geen ruimte is om behoorlijk in te voegen dan kan je natuurlijk even een helpende hand bieden want dan zat je toch zeer waarschijnlijk te dicht op de voorganger het is wel van belang dat het invoegende verkeer zijn snelheid aanpast aan het overige verkeer voordat deze de rijbaan op komt.
Om gevaarlijkere situatie`s te voorkomen moet het invoegende verkeer snelheid maken op de invoegstrook. En ik herhaal: gevaarlijke situatie`s moeten ten alle tijden worden vermeden. Bij vrachtwagens is het natuurlijk helemaal een ander verhaal maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Ikke
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ikke »

Wat grappig, ik heb juist geleerd dat ik wel de ruimte moet geven aan het invoegende verkeer, zeker als de invoegers anders in de problemen komen. Het zal wettelijk wel niet horen, maar ik ben er zelf altijd blij mee als ik als invoeger ook de ruimte krijg van mijn medeweggebruikers, zeker als de invoegstrook zo kort is.

Maar om daar nu ruzie over te maken! Als ik rij heeft mijn man niks over mijn rijstijl te zeggen en andersom ook niet! Ik zou de volgende keer gewoon niet reageren, dan is er voor hem ook niets meer aan.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door MarcH »

Ikke schreef:Wat grappig, ik heb juist geleerd dat ik wel de ruimte moet geven aan het invoegende verkeer, zeker als de invoegers anders in de problemen komen. Het zal wettelijk wel niet horen, maar ik ben er zelf altijd blij mee als ik als invoeger ook de ruimte krijg van mijn medeweggebruikers, zeker als de invoegstrook zo kort is.
Zo is het mij bij rijles eerlijk gezegd ook geleerd ...
Gebruikersavatar
femke71
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door femke71 »

artikel 54 Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
bron: http://www.tdekkers.nl/rvv.htm#art%2054

verder vind ik het vaak wel voor het sociale gedrag dat als er plek is op de linkerrijbaan je naar links kan gaan...en anders vaart inhouden indien hij wel genoeg vaart houdt natuurlijk en op tijd zijn richting aangeeft en dit dus ook doet wanneer de invoeger wil gaan en niet al aan het begin van de oprit...wat heeeeel veel mensen doen en erg ergerlijk is..
Gebruikersavatar
Venzent
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

femke71 schreef: verder vind ik het vaak wel voor het sociale gedrag dat als er plek is op de linkerrijbaan je naar links kan gaan...
En dan maar hopen dat die agent die een paar honderd meter achter je rijdt ook zo coulant is, en je geen boete geeft voor onnodig links rijden.

Eigen verantwoording wordt meestal niet geaccepteerd bij ovetredingen. Als ik ergens veilig 130 rij waar ik 120 mag, krijg ik een boete. Als ik met 2 wielen over een doorgetrokken streep rijdt, omdat er op de rijbaan een auto stilstaat, krijg je een boete.

Ik mag niet onnodig links rijden, en doe dat dan ook niet. Alle invoegstroken in Nederland zijn lang genoeg om vaart te maken. Indien een andere automobilist niet het inzicht heeft om de juiste snelheid te maken, dient zijn rijvaardigheid nagekeken te worden, er kan niet dan van mij verwacht worden dat ik dan in ene wel iets mag doen wat niet toegestaan is.
Laatst gewijzigd door Venzent op 24 jul 2006, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
femke71
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door femke71 »

maar je gaat opzij voor de invoeger dan kunnen ze je daar toch geen boete voor geven...dat zou wel heel $%$^%$^ zijn. daarna ga ik weer netjes naar rechts...
Gebruikersavatar
Venzent
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

femke71 schreef:dat zou wel heel $%$^%$^ zijn.
Je doet iets wat niet mag, niemad verplicht je ertoe. Ik mag ook geen 140 rijden om die auto achter mij snel doorgang te geven als ik zelf aan het inhalen ben....
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Ik ben natuurlijk maar een simpele ziel (ik hoef geen bevestigeing).

Maar als er ruimte genoeg is om een rijstrook naar links op te schuiven, zou er dan geen ruimte zijn om op een normale wijze in te voegen?

Uit misplaatste beleefdheid een rijstrook naar links opschuiven en daarmee het achteropkomende sneller rijdende verkeer hinderen, dat vervolgens in de ankers moet, dat is pas gevaarlijk.

Om dat hinderlijke opschuiven en plaats maken voor de invoeger te voorkomen worden er ter hoogte van invoeg- (en uitrij)stroken steeds meer doorgetrokken strepen toegepast.
Gesloten