wat valt onder vrachtverkeer
Moderator: Moderatorteam
-
joch TS
- Infopolitie Gast
wat valt onder vrachtverkeer
Wij hebben recht van overpad bij de buren (formeel gezien is het recht van weg, met dus iets uitgebreidere rechten voor ons, maar dat terzijde). Als beperking hierbij is aangemerkt dat vrachtverkeer niet is toegestaan. Vandaag kwam de glaszetter met een bestelwagen over het pad, en de buren waren van mening dat dat niet toegestaan is. Het was een bestelwagen voor B rijbewijs <3500kg. Mijn vraag. Wat houdt de term vrachtverkeer officieel (wettelijk vastgelegd?) precies is. Vrachtwagens >3500kg lijkt me er wel onder vallen, maar bestelbussen/wagen, mn auto op grijs kenteken? Wie weet hoe het zit en vooral waar e.e.a. officieel vastgelegd is.
-
Marcje TS
- Infopolitie Gast
Een bestelbus valt niet onder vrachtverkeer.
Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's, lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.
Alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een GVW Gross Vehicle Weight of MTM (maximale toegelaten massa) boven de 3500 kilogram vallen onder de noemer vrachtauto. Onder deze grens worden dergelijke voertuigen, bestelauto's, lichte vrachtauto of gewoon personenauto genoemd. Vrachtauto's en bestelauto's tezamen worden bedrijfsauto's genoemd.
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
-
joch TS
- Infopolitie Gast
nog even specifiek
Met welke specifieke wetstekst/artikel/definitie krijg ik m'n buurman weer in z'n hok? Of is vrachtverkeer niet officieel gedefinieerd en wordt het normaal gesproken geinterpreteerd zoals jullie schrijven? Probleem is dat hij tegenwoordig ook al heel verstoord kijkt als ik met m'n landcruiser (http://www.naardakar.eu) voorbij kom en ik hem graag even fijntjes erop wil wijzen wat z'n rechten en plichten zijn over het overpad.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
RedArrow TS
- Infopolitie Gast
Mag ik als oud-diender hier ook een duit in het zakje doen?
De definitie van vrachtverkeer is nergens terug te vinden, wel die van een vrachtwagen (>3500 kg). Je kan net zo goed redeneren dat elk voertuig waar op het kenteken een laadvermogen is vermeld, valt onder vrachtverkeer. Immers het voertuig is (mede) bestemd tot het vervoeren van goederen (=vracht).
Bij het recht van overpad/weg is sprake van burgerlijk recht. Vaak wordt uitgegaan van spraakgebruik, tenzij jurisprudentie anders uitwijst. Tevens heeft de politie geen bevoegdheid in zaken het burgerlijk recht betreffende en moeten uitspraken in dit soort zaken onder dit voorbehoud worden gegeven.
In dit geval lijkt mij de gegeven antwoorden te kort door de bocht, immers de buurman kan met hetzelfde recht de andere definitie (laadvermogen op kenteken) hanteren.
Met groetsels
>>>---RedArrow---> Chris
De definitie van vrachtverkeer is nergens terug te vinden, wel die van een vrachtwagen (>3500 kg). Je kan net zo goed redeneren dat elk voertuig waar op het kenteken een laadvermogen is vermeld, valt onder vrachtverkeer. Immers het voertuig is (mede) bestemd tot het vervoeren van goederen (=vracht).
Bij het recht van overpad/weg is sprake van burgerlijk recht. Vaak wordt uitgegaan van spraakgebruik, tenzij jurisprudentie anders uitwijst. Tevens heeft de politie geen bevoegdheid in zaken het burgerlijk recht betreffende en moeten uitspraken in dit soort zaken onder dit voorbehoud worden gegeven.
In dit geval lijkt mij de gegeven antwoorden te kort door de bocht, immers de buurman kan met hetzelfde recht de andere definitie (laadvermogen op kenteken) hanteren.
Met groetsels
>>>---RedArrow---> Chris
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Ik denk dat de vraag of het al dan niet vrachtverkeer is, hier niet relevant is. De buurman moet de spullen ten behoeve van onderhoud en reparatie aan z,n huis gewoon kunnen (laten) vervoeren. Natuurlijk is hij dan wel aansprakelijk voor eventuele schade. Ik beluister in de vraagstelling enige irritatie tussen de beide partijen. Het gaat hier toch wel om een eenmalige aangelegenheid?
j.l.
j.l.