vraagje over EMA en boetes.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Casperr TS
Infopolitie Gast

vraagje over EMA en boetes.

Ongelezen bericht door Casperr »

Hallo,

Onlangs ben ik aangehouden voor het het rijden onder invloed. Een blaastest terplekke wees uit dat ik meer alcohol in mijn bloed had dan is toegestaan. Op het bureau wees de precieze ademanalyse uit dat ik 345 ugl blies (minder dan 0.8 promile). Ik ben beginnend bestuurder.

Ik ben nooit eerder aangehouden voor het rijden onder invloed in de 2 1/2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. Ik ben in het verleden als 13 jarige aanghouden geweest voor "kattekwaad". Geen ernstige vergrijpen maar ik stond nog wel in de computer. Wat opzich vreemd is want het had op mijn 18e verwijderd moeten worden toch of heb ik dat mis?

ik moet nu wachten wat de officier van justitie zal oordelen.

Feiten:

- nooit eerder aangehouden
- geen punten op rijbewijs (nu de eerste)
- 345 ugl waar de limiet 350 is wat betreft het invorderen van het rijbewijs.
- geen verzet bij aanhouding

Wat staat mij nu ongeveer te wachten? Moet ik nu die EMA cursus volgen op eigen kosten? Hoe hoog zal mijn boete uitvallen? Kijkt de offiecier van justitie naar je verleden?

U begrijpt dat ik in spanning zit en op deze manier ook boet voor mijn daden waarvan ik ook veel spijt heb. Drank en autorijden gaat niet samen. Niet alleen financieel maar moreel een veiligheidshalve ook niet!! :oops:

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord(en)
Marcje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcje »

Word je gepakt met meer dan 0,8‰ alcohol in je bloed, dan volgt een verplichte EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol). Die kost je niet alleen drie vrije dagen, maar ook nog eens het cursusgeld van minimaal 750 euro.

Aangezien jij minder dan 350 ug/l hebt geblazen, zal er naar alle waarschijnlijkheid geen verplichte EMA cursus volgen.

De hoogte van de boete word door de officier van justitie bepaald. Hierbij word ook het verleden, mbt alcoholgebruik in het verkeer, meegenomen. Het gaat je in ieder gaval 1 of meerdere punten op je rijbewijs kosten.
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Het is fijn om te lezen dat je inziet dat rijden onder invloed van alcohol niet kan en dat je niet alleen maar aan je eigen portomonee denkt maar ook aan de gevolgen die konden plaatsvinden.

Wat ik je kan vertellen is dat je verleden idd mee teld, in hoeverre dat opgaat weet ik niet precies.

Volgens mij moet er hier op de site info staan die betrekking heeft met rijden onder invloed.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Hier kunt u alles vinden over de EMA-cursus:

KLIK
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Samenvattend kan je dus stellen dat je nu nog niet naar de EMA hoeft (kosten voor 'normale' bestuurders €653,82) maar dat je bij de volgende staandehouding waarbij men alcohol constateert of vermoedt, je automatisch wel deze cursus moet volgen...

Overigens heb je nu nog steeds geen strafpunt opgelopen. De (strengere) alcoholaanpak waar je mee geconfronteerd wordt, staat los van het 'puntenstelsel'. Je bent immers bij 2 alcoholovertredingen al 'aan de beurt' en dat is zelfs nog een stukje sneller dan pas na 3 strafpunten...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Marcje TS
Infopolitie Gast

Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

De overtredingen die worden geregistreerd zijn:
bumperkleven;
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.
Alcohol

Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder. Wel worden beginnend bestuurders eerder naar de EMA-cursus gestuurd (al bij 0,8‰ in plaats van 1,3‰). Overigens, jongeren die met een slok op een motorvoertuig besturen, lopen vanaf 1 januari 2006 de kans om al met 0,2 promille alcohol tegen de lamp te lopen. De Tweede Kamer besloot onlangs dat de alcohollimiet voor alle beginnende bestuurders (iedereen die minder dan vijf jaar een rijbewijs heeft) van 0,5 naar 0,2 promille moet.
Kirs
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Kirs »

Marcje schreef:Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

bumperkleven;
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
Alcohol

Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder. Wel worden beginnend bestuurders eerder naar de EMA-cursus gestuurd (al bij 0,8‰ in plaats van 1,3‰)
Ik volg het nu even niet meer...valt rijden onder invloed nu wel of niet onder de maatregel beginnend bestuurder?
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Kirs schreef:
Marcje schreef:Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

bumperkleven;

Alcohol
Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder. Wel worden beginnend bestuurders eerder naar de EMA-cursus gestuurd (al bij 0,8‰ in plaats van 1,3‰)
Ik volg het nu even niet meer...valt rijden onder invloed nu wel of niet onder de maatregel beginnend bestuurder?
Ik denk dat de tekst er zoals hierboven had moeten staan. :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Marcje TS
Infopolitie Gast

Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder !

Er is iets mis gegaan met het knippen en plakken !!.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Marcje schreef:Rijden onder invloed valt niet onder maatregel beginnend bestuurder !

Er is iets mis gegaan met het knippen en plakken !!.
Vandaar mijn wijzigingen in de gequote tekst :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Casperrr TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Casperrr »

Oke badankt voor uw antwoorden!

Maar nu blijft de vraag: moet ik nu wel of niet die cursus gaan doen. Ik blies 345 ugl en de grens is 350 ugl. Zal de O van J dit naar boven afronden of mag dat niet? Geld hier: wet is wet?? In feitte als je het heel rechtlijnig bekijkt dan zit ik eronder. Voor mij is dit heel belangrijk want ik zit dan op het randje van failisement. Kijken ze ook naar inkomen?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De OvJ zal niet afronden, de waarde is 345, dat is gemeten. Waarschijnlijk val je dus net buiten de EMA-boot.
Gesloten