Aanhanger kenteken
Moderator: Moderatorteam
-
savali TS
- Infopolitie Gast
Aanhanger kenteken
Sinds kort heb ik een tandemasser gekocht,deze tandemasser heeft schade en het kenteken + het registratie is in beslag genomen door de politie.
Nu ben ik deze aanhanger weer aan het opbouwen maar ik wil hem als ik klaar ben de aanhanger alleen gebruiken tot de tmm 751kilo en wil verder geen gedoe hebben met keuren e.d omdat dit simpel weg veel te duur is.(voor mij dan)
Typeplaatjes,kenteken alles is in beslag genomen maar mag ik nu gaan rijden,de aanhanger is geremd.Zelfs het ingeslagen nummer is verwijderd.(douane?)
Opbouw wordt professioneel gerestaureerd en valt niet van origineel te onder scheiden.
Mocht dit allen wel problemen geven dan sloop ik er een as onderweg en de remmen komen ter vervallen.
Nu ben ik deze aanhanger weer aan het opbouwen maar ik wil hem als ik klaar ben de aanhanger alleen gebruiken tot de tmm 751kilo en wil verder geen gedoe hebben met keuren e.d omdat dit simpel weg veel te duur is.(voor mij dan)
Typeplaatjes,kenteken alles is in beslag genomen maar mag ik nu gaan rijden,de aanhanger is geremd.Zelfs het ingeslagen nummer is verwijderd.(douane?)
Opbouw wordt professioneel gerestaureerd en valt niet van origineel te onder scheiden.
Mocht dit allen wel problemen geven dan sloop ik er een as onderweg en de remmen komen ter vervallen.
-
savali TS
- Infopolitie Gast
roadtrain schreef:Een geremde tandemasser moet ten alle tijden een kenteken hebben! zoek verder even bij: Klik hier
Ik vind niks op het door u aangegeven link en er wordt nergens aangegeven wanneer een aanhanger geremd moet zijn,zelfs mijn vouwwagen van 400 kilo is geremd!
Een rem bepaald hoeveel gewicht je mag dragen maar ik mag toch niet meer dan 750 kilo wegen dus die rem is gewoon extra veiligheid.
-
sentinel1984 TS
- Infopolitie Gast
een tandamasser moet (verbeter mij als ik ongelijk heb) altijd voorzien zijn van een eigen kentenken. Daarbij moet dus ook de bijbehorende kentekenbewijs horen. Aangezien deze in beslag is genomen moet u het vorotuig opnieuw laten keuren om er mee op de openbare weg te mogen. u krijgt dan nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende bewijs
U kunt er 1 as onderuit halen, maar dan nog moet u hem laten keuren om er mee op de openbare weg te mogen.
U kunt er 1 as onderuit halen, maar dan nog moet u hem laten keuren om er mee op de openbare weg te mogen.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Het voertuigreglement stelt geen beperking aan het aantal assen voor ahw's beneden 750 kg. Een tandemas is dus geen bezwaar. Veelal is de constructie van het geheel dermate zwaar, dat het wat onzinnig is om een tandemas te plaatsten bij zo'n laag gewicht. Het plaatsen van het trekkend vtg-kenteken, zal vermoedelijk aanleiding geven tot regelmatig aangehouden worden. De remmerij heeft weinig met het gewicht te maken, alleen zijn er weinig auto's die 750 kg ongeremd mogen trekken. Ook een vouwwagen van 400 kg is zonder reminrichting bijna niet bruikbaar, omdat 75% van de auto,s dit gewicht ongeremd niet eens mogen trekken. Het zou dan ook volkomen onzin zijn om de reminrichting buiten werking te stellen.
j.l.
j.l.
-
roadtrain TS
- Infopolitie Gast
Ik heb er zelf een gehad na opnieuw op kenteken te hebben laten zetten.... Een geremde tandemasser moet altijd een kenteken hebben, een (van fabriekswege )ongeremde tandemasser (ook die bestaan) hoeft dat niet. Het is niet zo (vraag maar na bij rdw, heb ik ook gedaan) als je de reminrichting verwijderd dat je er dan zo mee mag rijden zolang de ttm onder de 750kg blijftsentinel1984 schreef:een tandamasser moet (verbeter mij als ik ongelijk heb)
- Bartikel
- Roepnaam: Bart
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Een tandemasser hoeft niet altijd kentekendragend te zijn. In Belgie verkoopt men tandemassers als AHW-wagens met een lediggewicht + laadvermogen van max. 750 kilo. Zij zijn voorzien van een identificatieplaatje en mogen dus zonder kenteken op de nederlandse wegen rijden.
De bouwconstructie is ook L+LV van 750 kilo.
Als ik een AHW zie rijden die in zijn geheel voldoet aan de bouwcontructie van een L+LV van meer dan 750 kilo en die AHW is niet kentekendragend maak ik gewoon PV op. Betreffend voertuig dioent gewoon kentekendragend te zijn.
Alle probeerseltjes ten spijt. Dit zijn nou éénmaal de regels en daar moet u zich gewoon aan houden.
Groetjes Bartikel
De bouwconstructie is ook L+LV van 750 kilo.
Als ik een AHW zie rijden die in zijn geheel voldoet aan de bouwcontructie van een L+LV van meer dan 750 kilo en die AHW is niet kentekendragend maak ik gewoon PV op. Betreffend voertuig dioent gewoon kentekendragend te zijn.
Alle probeerseltjes ten spijt. Dit zijn nou éénmaal de regels en daar moet u zich gewoon aan houden.
Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
-
savali TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor de tips.
Ik vindt het een vreemde rare construktie en zeer verwarrend,maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ik verkoop de aanhanger maar want dat gedoe met de rdw is bovengemiddeld duur maar dat zijn alle verplichte instellingen,hier wordt dan ook misbruik van gemaakt om de staatskas lekker extra aan te vullen.
Ik vindt het een vreemde rare construktie en zeer verwarrend,maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ik verkoop de aanhanger maar want dat gedoe met de rdw is bovengemiddeld duur maar dat zijn alle verplichte instellingen,hier wordt dan ook misbruik van gemaakt om de staatskas lekker extra aan te vullen.
-
savali TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Tsja....
De enige grens die de wet stelt is 750kg.Wegenverkeerswet
Artikel 36
1. Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.
Artikel 37
2. Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg alsmede voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, geldt het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet. Indien een dergelijke aanhangwagen is verbonden met een in Nederland geregistreerd motorrijtuig, dient die aanhangwagen te zijn voorzien van het kenteken dat is opgegeven voor dat motorrijtuig.
Voertuigreglement
Afdeling 13. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s en driewielige motorrijtuigen.
Artikel 5.13.6
Aanhangwagens mogen:
a. niet langer zijn dan 12,00 m, dan wel niet langer dan 8,00 m indien het een middenasaanhangwagen betreft;
b. niet breder zijn dan 2,55 m;
c. niet hoger zijn dan 4,00 m.
§ 5. Assen
Artikel 5.13.18
1. De assen van aanhangwagens moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd en mogen geen breuken of scheuren vertonen.
2. De assen mogen niet zodanig zijn vervormd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
3. De assen mogen niet zodanig zijn beschadigd of vervormd dat het weggedrag nadelig wordt beïnvloed.
4. De assen mogen niet zodanig door corrosie zijn aangetast, dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.
§ 8. Reminrichting
Artikel 5.13.31
Indien de aanhangwagen is voorzien van een reminrichting, moet deze zodanig werken dat het voertuig ten gevolge van de remwerking geen zijwaartse bewegingen maakt.
Afdeling 18. Gebruikseisen voertuigen
Artikel 5.18.10
1. Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten indien zij zijn gekoppeld aan een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, zijn voorzien van het kenteken van het trekkend motorrijtuig.
2. De kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van de aanhangwagen zijn bevestigd.
3. Het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd.
Artikel 5.18.17
1. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.
2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
Artikel 5.18.18a
1. De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op de sterkte van de mechanische koppelinrichting,
2°. de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 3500 kg.
2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg.
- rai
- Geslacht:
Vind dit ook een beetje vreemd klinken.savali schreef:..::Frans::.. schreef:Zelfs het ingeslagen nummer is verwijderd.(douane?)![]()
![]()
Ja dit vindt ik zelf ook zeer vreemd dit is gebeurd door de douane,kost je weer 80euro om er een nieuw nummer in te laten slaan
Wat hebben ze je verteld dan over de reden van verwijderen ???
-
savali TS
- Infopolitie Gast
Wat mij is verteld is dat de aanhanger een ongeval heeft veroorzaakt daar door is het kenteken in beslag genomen en de douane heeft het nummer verwijderd die dmv een typeplaatje bevestigd zat op 1van de voorste balken..Waarschijnlijk ivm het vernietigen van het kenteken?
Vreemd verhaal van de verkoper die denk ik zelf ook niet alles wist en die kan natuurlijk ook liegen.
Contact opnemen met Politie of Rdw heeft denk ik ook weinig zin want hoe moeten hun weten over welke aanhanger je spreekt omdat er geen nummer meer inzit.
Vreemd verhaal van de verkoper die denk ik zelf ook niet alles wist en die kan natuurlijk ook liegen.
Contact opnemen met Politie of Rdw heeft denk ik ook weinig zin want hoe moeten hun weten over welke aanhanger je spreekt omdat er geen nummer meer inzit.
- rai
- Geslacht:
Savali,
Ik vind het als ik eerlijk ben een steeds raarder verhaal vinden.
Eerst verklaar je met toch wel redelijke stelligheid dat dit door de Douane is gebeurd, als zijnde je er zelf bij was.
Anderzijds heb je dus het verhaal van een of andere koper, waarin deze waarschijnlijk hoopt dat iemand hierin trapt en hij de aanhanger lekker kan verkopen.
Waarom is het verhaal nog meer raar:
Deze sturen het kentekenbewijs naar het RDW en handelt de zaak verder af.
De meerwaarde is namelijk 0,0 om het identificatieplaatje te verwijderen.
Het lijkt er meer op, zoals Frans ook al zegt, dat de verkoper van deze aanhanger een mooi verhaal ophangt om maar van de aanhanger af te komen.
Wie heeft je overigens verteld dat er voor 80 euro een nieuw nummertje in geslagen wordt ???
Ook nog nooit van gehoord.
Ik vind het als ik eerlijk ben een steeds raarder verhaal vinden.
Eerst verklaar je met toch wel redelijke stelligheid dat dit door de Douane is gebeurd, als zijnde je er zelf bij was.
Anderzijds heb je dus het verhaal van een of andere koper, waarin deze waarschijnlijk hoopt dat iemand hierin trapt en hij de aanhanger lekker kan verkopen.
Waarom is het verhaal nog meer raar:
Bij een aanrijding neemt de Douane geen kentekenbewijzen in beslag, dit doet de politie-eenheid cq. ongevallendienst die ter plaatse komt.Wat mij is verteld is dat de aanhanger een ongeval heeft veroorzaakt daar door is het kenteken in beslag genomen en de douane heeft het nummer verwijderd die dmv een typeplaatje bevestigd zat op 1van de voorste balken..Waarschijnlijk ivm het vernietigen van het kenteken?
Deze sturen het kentekenbewijs naar het RDW en handelt de zaak verder af.
De meerwaarde is namelijk 0,0 om het identificatieplaatje te verwijderen.
Het lijkt er meer op, zoals Frans ook al zegt, dat de verkoper van deze aanhanger een mooi verhaal ophangt om maar van de aanhanger af te komen.
Wie heeft je overigens verteld dat er voor 80 euro een nieuw nummertje in geslagen wordt ???
Ook nog nooit van gehoord.