Motivatie rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Ik meen mij ter herinneren(nog niet zo lang geleden) dat bepaalde bevragingen niet mogelijk waren omdat het computersysteem plat lag. Tsja en daar ga je dan met je navraag of iemand een rijbewijs heeft of niet de mist in
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat niet alleen, een rijbewijs is natuurlijk ook een identificatiemiddel...

Opgegeven personalia natrekken kan ook heel snel, maar dan ontdekt de dienstdoende agent dat ik ook een rijbewijs A, C, D, CE en DE heb...

Ik ken namelijk de personalia van m'n buurjongen uit m'n hoofd... en mensen geloven op hun 'mooie blauwe ogen' heb ik afgeleerd...

Waarschuwen voor het niet tonen van een kentekenbewijs of apk-formulier is wellicht nog te billijken, waarschuwen voor het niet tonen van een rijbewijs wordt, volgens mij, een stuk moeilijker aangezien we ook nogeens een ID-plicht kennen...oftewel, waar houdt onze coulance op?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

foreverblue schreef:Wat is het doel van het vragen naar een rijbewijs? Bevestiging krijgen dat de bestuurder een rijbewijs heeft voor het besturen van dát voertuig waar hij/zij op dat moment in rijdt. Nu gaat dat allemaal heel gemakkelijk, omdat de meldkamer de gegevens van die persoon realtime kan checken in bepaalde systemen. Vroeger was dat niet zo, toen moest men per post een aanvraag indienen tot inzage in de rijbewijsgegevens van die persoon. Al met al is het tegenwoordig heel gemakkelijk om na te kijken of iemand over een geldig rijbewijs beschikt, en is het mijns inziens niet écht noodzakelijk om het roze papiertje bij je te hebben, in vergelijking met vroeger. De wetgever zegt echter dat het wel noodzakelijk is, en daarom wordt er ook op gecontroleerd.
Er is nog een noodzaak om het rijbewijs bij je te hebben. Stel X wordt gecontroleerd en kan geen rijbewijs overleggen. De sympathieke man/vrouw hangt een leuk verhaal op, je trekt zijn/haar gegevens na bij de meldkamer, er blijkt een rijbewijs te zijn afgegeven en je wenst hem/haar een prettige dag met de opmerking dat hij/zij de volgende keer het rijbewijs wel moet meenemen. Een half uur later kom je voor een bakkie leut op het bureau en terloops krijg je te horen dat ze drie kwartier eerder het rijbewijs van een uiterste sympathieke man/vrouw hebben ingevorderd. Het blijkt X te zijn en ten tijde van het bevragen van de rijbewijsgegevens was de invordering nog niet verwerkt in NSIS/LIST. En afhankelijk van de drukte mag je de tijdspanne ook ruimer nemen hoor.
Gesloten