Als ik rijd ( met paard en wagen )op een weggedeelte met 2 rijbanen voorzien van voorsorteer vakken,
MOET ik dan voorsorteren,
MAG ik dan voorsorteren , of
MAG IK DAN NIET voorsorteren
bij voorbaat dank
Wim
voorsorteren met paard en wagen
Moderator: Moderatorteam
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
U bent bestuurder,
RVV
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
Bestuurders mogen voorsorteren, maar.... als er inderdaad voorsorteervakken zijn moet je de aangegeven rijrichting volgen..
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.
MVG
RVV
Wetstekst
Artikel 17 Bespreking1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
Bestuurders mogen voorsorteren, maar.... als er inderdaad voorsorteervakken zijn moet je de aangegeven rijrichting volgen..
Wetstekst
Artikel 78 BesprekingBestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Ja, de definitie bestuurders is niet het probleem, daar kan je me `s nachts om 04:30 uur voor wakker maken....
Maar in Artikel 78 staan alleen bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsen die de rijbaan volgen.
En de vraag Wimgast was of hij verplicht was om het voorsorteervak te gebruiken, en dat betwijfel ik na de aanvulling van Andre...
Mijn inziens is het in het geval van Wimgast vrijblijvend.
Maar in Artikel 78 staan alleen bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsen die de rijbaan volgen.
En de vraag Wimgast was of hij verplicht was om het voorsorteervak te gebruiken, en dat betwijfel ik na de aanvulling van Andre...
Mijn inziens is het in het geval van Wimgast vrijblijvend.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Als bestuurder van een (paard met) wagen
- hoeft u niet de richting van de voorsorteerstrook te volgen;
- geldt voor u niet de algemene maximumsnelheid (wel de borden);
- mag u op een erf ook buiten de parkeerplaatsen parkeren;
- hoeft u geen teken te geven bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre (wel bij afslaan);
- hoeven u en uw passagiers geen veiligheidsgordel te dragen;
- mag u passagiers vervoeren in de laadruimte;
- mag u onnodig geluid veroorzaken;
- hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen;
- mag u mobiel bellen tijdens het rijden en
- hoeft u bij het parkeren in een parkeerschijfzone geen parkeerschijf te gebruiken.
Wel bent u in afwijking van andere bestuurders verplicht
- voor of op een rotonde de rechterzijde van een rijbaan te blijven volgen, ook al is de rijbaan onderverdeeld in meer dan een rijstrook of voorsorteerstrook.
- hoeft u niet de richting van de voorsorteerstrook te volgen;
- geldt voor u niet de algemene maximumsnelheid (wel de borden);
- mag u op een erf ook buiten de parkeerplaatsen parkeren;
- hoeft u geen teken te geven bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre (wel bij afslaan);
- hoeven u en uw passagiers geen veiligheidsgordel te dragen;
- mag u passagiers vervoeren in de laadruimte;
- mag u onnodig geluid veroorzaken;
- hoeft u geen gevarendriehoek te plaatsen;
- mag u mobiel bellen tijdens het rijden en
- hoeft u bij het parkeren in een parkeerschijfzone geen parkeerschijf te gebruiken.
Wel bent u in afwijking van andere bestuurders verplicht
- voor of op een rotonde de rechterzijde van een rijbaan te blijven volgen, ook al is de rijbaan onderverdeeld in meer dan een rijstrook of voorsorteerstrook.