Onderwerp: Rijbewijzen en Buitenlandse auto's

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

jack hoogkamer TS
Infopolitie Gast

Onderwerp: Rijbewijzen en Buitenlandse auto's

Ongelezen bericht door jack hoogkamer »

Geacht panel,

Tijdens onze vakantie, vorige week, hadden wij een discussie met een aantal vrienden en kennissen over de geldigheid van rijbewijzen en auto's met buitenlandse kentekens, vooral met bijv. de nieuwe Europese lidstaten Polen en Tsjechie.

Is het nu bijvoorbeeld toegestaan om met een Nederlands rijbewijs in een Poolse of Tsjechische auto te rijden, in Nederland ? En mag dat dan wel in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk (op doorreis) ? Of mag je alleen in een Poolse of Tsjechische auto rijden, met een Nederlands rijbewijs, in resp. Polen en Tsjechie zelf?

Want hoe moet je het anders doen als er familie, vrienden of kennissen uit het buitenland komen en je wilt in hun auto's (een stukje) rijden? En hoe is dit bijvoorbeeld met auto's op Duits of Oostenrijks kenteken, hetzelfde of toch anders ?

Zijn dit eigenlijk eisen vanuit de verkeerswet of vanuit verzekeringsmaatschappijen ?

En als er beperkingen zijn, in de geldigheid van bepaalde rijbewijzen, weet U ook de redenen ?

Elk Europees rijbewijs is toch in alle Europese landen geldig?

Met vriendelijke groet,

Bij voorbaat dank voor Uw antwoord op,

jack(punt)hoogkamer(at)stork(punt)com

Opmerking van moderator MotoRon

emailadres aangepast
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Als Nederlands ingezetene (dus in Nederland woonachtig en ingeschreven in het bevolkingsregister) en dus in het bezit van een Nederlands rijbewijs, mag je op grond van de belastingwetgeving niet in een auto met een buitenlands kenteken rijden, omdat er dan geen houderschapsbelasting (en motorrijtuigenbelasting is en wordt afgedragen). De dienst invoerrechten & accijnzen waarschuwt 1 keer (bij de eerste keer betrapping) en de volgende keer krijgt men dan een navordering opgelegd van € 3000

De beperkte geldigheid kan diverse redenen hebben, vaak van lichamelijke aard: bijvoorbeeld een visuele handicap, waardoor je alleen de auto mag besturen als je een bril draagt of corrigerende lenzen of een andere handicap, waardoor je alleen in een 'automaat' mag rijden of dat de auto met speciale voorzieningen moet zijn uitgerust. (zie: http://www.infopolitie.nl/wet/rr/rr_codes_beperking.php )

De Europese landen en ook daarbuiten een aantal landen erkennen en accepteren elkaars rijbewijzen onderling op grond van een verdrag dat ze hebben gesloten. Van de nieuw toegetreden Europese landen weet ik het niet, maar ik ga er vanuit, dat die onder dezelfde regeling vallen, dus dat ook hun rijbewijzen hier worden erkend.
mfl TS
Infopolitie Gast

buitenlands gekentekende vtgn

Ongelezen bericht door mfl »

uit de wet belasting personenauto's en motorrijwielen let op lid 5 van artikel 1. Dit houd dus in dat als je in een buitenlands gekentekende auto rijdt in Nederland en je bent een Nederlands ingezetene je de belasting in dit geval bpm verschuldigt bent. (afhankelijk van hoe duur je auto is kan dit aardig oplopen)
kik ook eens op de site http://www.douane.nl

Artikel 1

1.
Onder de naam 'belasting van personenauto’s en motorrijwielen' wordt een belasting geheven met betrekking tot personenauto's, motorrijwielen en bestelauto's.

2.
De belasting is verschuldigd ter zake van de registratie van een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens.

3.
Ingeval een geregistreerd ander motorrijtuig dan een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto in een zodanige staat wordt gebracht dat het een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto is, is de belasting verschuldigd ter zake van de registratie als personenauto, als motorrijwiel of als bestelauto dan wel, indien geen nieuw kenteken wordt opgegeven, ter zake van de aanvang van het gebruik als personenauto, motorrijwiel of bestelauto in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994.

4.
Ingeval een geregistreerde personenauto of een geregistreerde bestelauto als bedoeld in artikel 9a in een zodanige staat wordt gebracht dat deze niet meer voldoet aan de in dat artikel genoemde voorwaarden, is de belasting verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met deze personenauto of met deze bestelauto in gewijzigde staat in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994.

5.
Ingeval een niet geregistreerde personenauto, een niet geregistreerd motorrijwiel of een niet geregistreerde bestelauto feitelijk ter beschikking staat van een in Nederland wonende natuurlijke persoon of gevestigd lichaam, is de belasting verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met dat motorrijtuig in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De vraag is natuurlijk wel wat er onder "feitelijk ter beschikking" wordt verstaan.
Als mijn oom uit Duitsland voor een dagje over is en vraagt of ik met zijn auto (met Duits kenteken) even wat te eten wil halen bij de Chinees en ik kom toevallig de Douane tegen die mij ook nog staande houden. Dan zal er m.i. echt geen navordering gedaan kunnen worden.
Stay safe out there.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Dat klopt SWAT, dat zal afgedaan worden met een waarschuwing. Of je oom moet natuurlijk met je meegegaan zijn.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
mfl TS
Infopolitie Gast

maar de 2e keer

Ongelezen bericht door mfl »

als je oom dus vaker komt en je haalt vaker eten ben je dus wel het haasje, of als je eerder een waarschuwing hebt gehad. Heel simpel gewoon niet doen dus en het toeval zit soms in een klein hoekje.
anders wordt het een heel duur etentje.
beamer TS
Infopolitie Gast

SWAT schreef:De vraag is natuurlijk wel wat er onder "feitelijk ter beschikking" wordt verstaan.
Als mijn oom uit Duitsland voor een dagje over is en vraagt of ik met zijn auto (met Duits kenteken) even wat te eten wil halen bij de Chinees en ik kom toevallig de Douane tegen die mij ook nog staande houden. Dan zal er m.i. echt geen navordering gedaan kunnen worden.
Klopt, dat is inderdaad zoals Botje en ik al hebben aangegeven: het beleid hierop is, dat er bij de eerste keer aantreffen gewaarschuwd wordt.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Tenzij je tevens een (post)adres in het buitenland hebt.
bijv: je staat ook in belgie ingeschreven (ivm werk oid), dan mag je wel in een auto met buitenlands kenteken rijden.

Is niet van belang hoevaak je in belgie bent.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Sorry hoor maar dat is wel degelijk van belang.

Op de eerste plaats wordt voor de belastingwetgeving (in ieder geval voor de BPM) een postadres in het buitenland of een zogenaamde "Zweiter Wohnsitz" niet erkend. Voor de belastingdienst ben je woonachtig in het land waar je woont, werkt, je persoonlijke bindingen hebt en belasting betaald. En dat is dan al heel snel Nederland.

Daarnaast ga je hoe dan ook voor gaas wanneer je aantoonbaar meer dan 180 dagen in Nederland verblijft. Het vergt even wat werk om dat aan te tonen maar de moeite doen ze er nog steeds voor.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Maar is het ook beleid om er echt achteraan te gaan?

Want ik weet er nog wel een paar!
beamer TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Maar is het ook beleid om er echt achteraan te gaan?

Doorgeven aan de collega's van invoerrechten & accijnzen, die gaan er wel op door. Net als het misbruik maken van de groene (handelaars) kentekenplaten: de boete/navordering die zij opleggen is vele malen hoger en zij hebben de bevoegdheid om de platen in te trekken.
Botje
OnTroerend goed
Agent

rfo00457 schreef:Maar is het ook beleid om er echt achteraan te gaan?

Het is geen kwestie van beleid maar een kwestie van tijd en ruimte hebben om dat echt aktief op te pakken. Je kunt er altijd een belletje aan wagen.

edit: te laat...
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

beamer schreef:Doorgeven aan de collega's van invoerrechten & accijnzen, die gaan er wel op door.
Goed plan!
beamer schreef:Net als het misbruik maken van de groene (handelaars) kentekenplaten: de boete/navordering die zij opleggen is vele malen hoger en zij hebben de bevoegdheid om de platen in te trekken.
K 535 doet ook al leuke dingen!
beamer TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:
beamer schreef:Doorgeven aan de collega's van invoerrechten & accijnzen, die gaan er wel op door.
Goed plan!
beamer schreef:Net als het misbruik maken van de groene (handelaars) kentekenplaten: de boete/navordering die zij opleggen is vele malen hoger en zij hebben de bevoegdheid om de platen in te trekken.
K 535 doet ook al leuke dingen!
Ja, dat klopt wel, maar ze hebben tien keer liever een bekeuring van ons, omdat I&A minimaal 3000 Euro oplegt en ze, zoals gezegd, de bevoegdheid bezitten om die platen in te trekken.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Tijdje geleden nabij de Duitse grens een verkeerscontrole en daar werd gecontroleerd een Nederlander in een auto met Pools kenteken. (had een bedrijf in Nederland met een nevenvestiging in Polen.)
De douane gebeld en de eerste vraag door de telefoon was, of het een "grijs" of "geel" kenteken was. Het was een bestelbusje; geen BPM verplichting dus ze kwamen niet eens.
Gesloten