Kinderzitjes per 1-3-2006
Moderator: Moderatorteam
-
Anita TS
- Infopolitie Gast
Kinderzitjes per 1-3-2006
Ben ik per 1 maart as. in overtreding als ik mijn huidige kinderzitjes blijf gebruiken?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De regels voor het gebruik van kinderbeveiligingsmiddelen staan overzichtelijk uitgelegd op http://www.kinderzitjes.nl
Je vindt hier advies over welk type zitje, de wettelijke bepalingen, en Goochem's meetlint die je adviseert over de te gebruiken maatregelen.
Je vindt hier advies over welk type zitje, de wettelijke bepalingen, en Goochem's meetlint die je adviseert over de te gebruiken maatregelen.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
ik zal geen nieuwe topic aanmaken, mijn vraag valt binnen het onderwerp van de titel.
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik een kind van vrienden/familie, dat volgens de nieuwe eisen in een zitje moet, (plotseling) moet meenemen. Kan dat niet omdat ik niet standaard een zitje in mijn auto heb liggen.
Dus als ik wordt staande gehouden ben ik in overtreding. Is de boete trouwens dan voor mij of voor het kind (of zijn ouders)
En eigenlijk mijn belangrijkste vraag. stel ik laat een kind, dat in een zitje moet, met de Taxi meerijden en in die Taxi zit geen zitje. Wie is er dan verantwoordelijk???
Of gaan alle Taxi's vanaf volgende week rijden met een zitje in de kofferbak?????
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik een kind van vrienden/familie, dat volgens de nieuwe eisen in een zitje moet, (plotseling) moet meenemen. Kan dat niet omdat ik niet standaard een zitje in mijn auto heb liggen.
Dus als ik wordt staande gehouden ben ik in overtreding. Is de boete trouwens dan voor mij of voor het kind (of zijn ouders)
En eigenlijk mijn belangrijkste vraag. stel ik laat een kind, dat in een zitje moet, met de Taxi meerijden en in die Taxi zit geen zitje. Wie is er dan verantwoordelijk???
Of gaan alle Taxi's vanaf volgende week rijden met een zitje in de kofferbak?????
- The One
- Roepnaam: Conducteeeuur?
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
Voor u.Is de boete trouwens dan voor mij of voor het kind (of zijn ouders)
De chauffeur is dan verantwoordelijk, maar als de rit van tevoren besteld is dan had u dat even aan moeten geven, in dat geval neemt de chauffeur een zitje mee.En eigenlijk mijn belangrijkste vraag. stel ik laat een kind, dat in een zitje moet, met de Taxi meerijden en in die Taxi zit geen zitje. Wie is er dan verantwoordelijk???
Hij kan zelfs weigeren om het kind te vervoeren als er geen zitje beschikbaar is.
The One
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
heb net de sire over de kinderzitjes even nagelezen.
Ik mag gewoon 'andere' kinderen meenemen, een kort ritje welteverstaan.
eigen kinderen moeten wel in het zitje
Ik mag gewoon 'andere' kinderen meenemen, een kort ritje welteverstaan.
eigen kinderen moeten wel in het zitje
copy/paste site
Vervoer van 'andere' kinderen
Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen.
-
Venzent TS
- Infopolitie Gast
Hiep hoi, lang leve Nederland. In een wetsartikel 2 subjectieve maatstaven, "incidenteel" en "beperkte afstand" ...... En dus als ik éénmalig mijn zoontje van 4 en mijn buurjongetje van 4 naar het zwembad rijdt, ben ik strafbaar voor mijn zzontje en niet voor het buurjongetje.....Klassewerk daar in Den Haag hoor, wat een sukkels.....
- rai
- Geslacht:
Maar er zitten wel meerdere mazen in die Venzent ook al aan geeft.
Wat is in deze het begrip "incidenteel" ???
Is dat 1x per jaar, 1x per half jaar of 1x per maand ???
Hoe ga je controleren of iemand vaker kinderen "incidenteel" vervoerd.
Als je er voor schrijft, zul je toch moeten onderbouwen waarom het geen "incidentele" betreft.
Hetzelfde geldt voor het begrip "beperkte afstand" ???
Is dat 1 km, 10 km of 25 km ???
Voorbeeld wat venzent aangeeft, het zwembad.
De buren vragen of je hun zoontje even naar zwemles willen brengen, die is 15 km verder op, is dat een "beperkte afstand".
Ik heb het nu even niet over wat wel en niet veilig is, maar gewoon even iets dat door de wetgevende instantie is bepaald, zonder dat er enige controle mogelijk is.
Wat is in deze het begrip "incidenteel" ???
Is dat 1x per jaar, 1x per half jaar of 1x per maand ???
Hoe ga je controleren of iemand vaker kinderen "incidenteel" vervoerd.
Als je er voor schrijft, zul je toch moeten onderbouwen waarom het geen "incidentele" betreft.
Hetzelfde geldt voor het begrip "beperkte afstand" ???
Is dat 1 km, 10 km of 25 km ???
Voorbeeld wat venzent aangeeft, het zwembad.
De buren vragen of je hun zoontje even naar zwemles willen brengen, die is 15 km verder op, is dat een "beperkte afstand".
Ik heb het nu even niet over wat wel en niet veilig is, maar gewoon even iets dat door de wetgevende instantie is bepaald, zonder dat er enige controle mogelijk is.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Venzent TS
- Infopolitie Gast
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Wat een hoop gel*l. Ik snap niet dat er niet gewoon een normale richtlijn kan komen. Uitzondering hier gedogen daar. Het wordt er allemaal niet beter op. Maar goed, een ieder die een kind van een ander incidenteel op de achterbank vervoerd zonder deze goed vast te zetten moet eens bij zichzelf te raden gaan. Je eigen kinderen goed vast maar die van een ander niet. Lekker hoor, erg verantwoordelijk. Ik weet wel wie er woensdag gaat schrijven hiervoor.

-
Gast TS
- Infopolitie Gast
maar zolang het een kind van een ander is en gewoon in de regio van waar de mensen wonen en het kind gewoon in de gordel zit kan je, lijkt mij dat je nergens voor kunt schrijven.....Kale schreef: Ik weet wel wie er woensdag gaat schrijven hiervoor.
of ga je dan overtredingen zoeken.
ik begrijp je ergernis, maar je moet tegenwoordig steeds meer in je auto hebben. spullen die je niet altijd nodig heb maar als het het niet bij je hebt wel in overtreding ben.
vb. fluoriscerend hesje bij panne. (in het Italie, regel geldt (nog) niet voor toeristen aldaar)
dadelijk moet je standaard een EHBO-kit bij je hebben, een brandblusser en ga zo maar door.
Tegenwoordig is veiligheid een HOT item, maar je kunt te ver gaan.
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
We hebben het hier over mensen levens @#$&*^domme. Dit is echt erg. Jij ziet de kinderen als spullen die je bij je hebt. Heb je wel eens gezien wat er gebeurd met een kind gebeurd die door de voorruit gaat? Kom maar een keer meedraaien. Onbegrijpelijk maar dit maakt me echt kwaad.Anonymous schreef:maar zolang het een kind van een ander is en gewoon in de regio van waar de mensen wonen en het kind gewoon in de gordel zit kan je, lijkt mij dat je nergens voor kunt schrijven.....Kale schreef: Ik weet wel wie er woensdag gaat schrijven hiervoor.
of ga je dan overtredingen zoeken.
ik begrijp je ergernis, maar je moet tegenwoordig steeds meer in je auto hebben. spullen die je niet altijd nodig heb maar als het het niet bij je hebt wel in overtreding ben.
vb. fluoriscerend hesje bij panne. (in het Italie, regel geldt (nog) niet voor toeristen aldaar)
dadelijk moet je standaard een EHBO-kit bij je hebben, een brandblusser en ga zo maar door.
Tegenwoordig is veiligheid een HOT item, maar je kunt te ver gaan.