Vraagie m.b.t. het slepen van meerdere auto's..

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Vraagie m.b.t. het slepen van meerdere auto's..

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo, ik heb even een vraag, ik heb namelijk een discussie dat je maar één auto mag slepen...

Stel: Je hebt pech met je auto terwijl je een aanhanger achter je auto voert. Nu laat je, je wegslepen door een andere auto mag dat dan terwijl ik mijn aanhanger achter de auto laat?

Wie kan mij hier het verlossende antwoord geven?
tcf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door tcf »

Hoi,

In het voertuigregelement staat het volgende:

Artikel 5.18.2
1. Met een motorrijtuig mag niet meer dan één motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Een afsleepdolly en een zich daarop bevindend motorrijtuig worden als één motorrijtuig beschouwd.

Het mag dus niet. Er mag maar maximaal 1 motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden gesleept. Een samenstel is volgens het voertuigregelement:

samenstel van voertuigen: trekkend voertuig met een of meer aanhangwagens;

Het enige wat dan nog discutabel is, of dat dat voertuig als trekkend voertuig wordt gezien....

Grt TCF
Laatst gewijzigd door tcf op 24 feb 2006, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Het mag dus wel want art. 5.18.2 zegt dat je niet meer dan één motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden voortbewogen.

Een auto met aanhanger is een samenstel van voertuigen en is niet twee motorrijtuigen.
Een samenstel van voertuigen (auto plus aanhanger) mag dus door een motorrijtuig worden gesleept.
tcf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door tcf »

gvdbor schreef:Het mag dus wel want art. 5.18.2 zegt dat je niet meer dan één motorrijtuig of samenstel van voertuigen worden voortbewogen.

Een auto met aanhanger is een samenstel van voertuigen en is niet twee motorrijtuigen.
Een samenstel van voertuigen (auto plus aanhanger) mag dus door een motorrijtuig worden gesleept.
Stom stom stom van me ;)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Okee nou bedankt in ieder geval, dan behoef ik in ieder geval geen discussie meer voor te zetten...
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik zal maar niets roepen over pech met je tractor met daarachter twee aanhangwagens :lol:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

mits niet langer dan 18 meter
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

gvdbor schreef:mits niet langer dan 18 meter
Dus wanneer je een auto/trekker + aanhanger(s) sleept mag de totale combinatie incl trekkend voertuig niet langer zijn dan 18 meter?!
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Wess schreef:
gvdbor schreef:mits niet langer dan 18 meter
Dus wanneer je een auto/trekker + aanhanger(s) sleept mag de totale combinatie incl trekkend voertuig niet langer zijn dan 18 meter?!
Klopt:
Artikel 5.18.11 Voertuigreglement
1. De lengte van een samenstel van trekker en oplegger in onbeladen toestand mag niet meer bedragen dan 16,50 m.
2. Van een samenstel van bedrijfsauto en aanhangwagen, niet zijnde een samenstel van trekker en oplegger, in onbeladen toestand mag:
a. de lengte niet meer bedragen dan 18,75 m;
b. de afstand tussen het voorste punt aan de buitenzijde van de laadruimte achter de stuurcabine en het achterste punt aan de buitenzijde van de aanhangwagen niet meer dan 16,40 m bedragen;
c. de afstand tussen het voorste punt aan de buitenzijde van de laadruimte achter de stuurcabine en het achterste punt van de buitenzijde van de aanhangwagen, verminderd met de afstand tussen de achterzijde van de laadruimte van het motorrijtuig en de voorzijde van de laadruimte van de aanhangwagen, niet meer dan 15,65 m bedragen.
3. Bij een samenstel van bedrijfsauto en een aanhangwagen, beide met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg, niet zijnde een samenstel van trekker en oplegger, mag de afstand tussen de achterste as van de bedrijfsauto en de voorste as van de aanhangwagen niet minder bedragen dan 3,00 m.
4. De lengte van samenstellen van personenauto of driewielig motorrijtuig en aanhangwagen, in onbeladen toestand, mag niet meer bedragen dan 18,00 m.
5. De lengte van een samenstel van voertuigen, zijnde kermis- of circusvoertuigen, mag niet meer bedragen dan 24,00 m.
6. In afwijking van het tweede lid, onderdeel a, mag de lengte van een samenstel van rijdend werktuig en aanhangwagen niet meer bedragen dan 20,00 m.
7. In de afmetingen, bedoeld in het eerste en het tweede lid, zijn afneembare bovenbouwen en gestandaardiseerde laadstructuren begrepen.
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Doormiddel van een motorvoertuig een samenstel van voertuigen te spelen ontstaat er geen samenstel van 3 voertuigen. Het blijft een voertuig dat een samenstel sleept.

Anders zouden we heeeeel veel niet meer kunnen slepen.

Dit is overigens ook niet het doel van de regelgeving.
Gesloten