Politie verplicht op ongevalsplaats?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Butcher TS
Infopolitie Gast

Politie verplicht op ongevalsplaats?

Ongelezen bericht door Butcher »

Hi,
Algemene vraag;
Is bij een ongeval zonder letsel de Politie verplicht te verschijnen als daarom gevraagd wordt?
Zo ja en zo nee, waar is dit vastgelegd?

Alvast bedankt voor het antwoord ! :)
Groeten
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dag Butcher,

De politie is niet verplicht te komen. Dit is nergens vastgelegd, maar de komst van de politie bij dergelijke meldingen heeft alles te maken met de beschikbare capaciteit (hoeveel mensen zijn er op dat moment voor dergelijke klussen inzetbaar) en de prioriteit (hoe belangrijk is die klus in vergelijking tot andere zaken).
Er zijn zelfs politie-regio's, waar in principe naar geen enkele aanrijding zonder letsel /zeer zware schade meer gereden wordt.

Bij dit soort aanrijdingen kan er meestal volstaan worden met het invullen van een schade-formulier voor de verzekeringen door de betrokken partijen, en de verzekering gaat aan de hand van die gegevens aan het werk voor de afwikkeling van de schade.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hi MotoRon,
Dank voor je antwoord.
Ik snap de motivatie, maar er moeten toch regels/richtlijnen in de functie zijn die aangeven dat men wel dan niet moet opdraven? Stel ik heb een ongeval gehad en ik wil (omdat mijn werkgever dit eist vanwege lease auto) dat de Politie komt opdraven en ik krijg dan 0 op request, wat vertel ik dan de werkgever?

Gr,
TheButcher (Michel)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Anonymous schreef:Stel ik heb een ongeval gehad en ik wil (omdat mijn werkgever dit eist vanwege lease auto) dat de Politie komt opdraven en ik krijg dan 0 op request, wat vertel ik dan de werkgever?

Gr,
TheButcher (Michel)
Dat de politie niet wilde/kon komen.
Ik begrijp wel dat de verzekeringsmaatschappij graag een objectief verslag van een aanrijding heeft, maar de politie heeft in eerste aanleg een strafrechtelijke taak, en die komt bij dergelijke aanrijdingen meestal niet om de hoek kijken. Daarnaast heft de politie een hulpverleningstaak, maar voor wat betreft de afhandeling van de aanrijding is het niet noodzakelijk dat de politie komt. De meeste betrokkenen zijn zelf prima in staat de gegevens uit te wisselen aan de hand van een schade-formulier. Er vinden in Nederland jaarlijks veel meer aanrijdingen plaats, waarbij de politie niet ter plaatste is geweest, en die gewoon afgehandeld worden door de verzekeringsmaatschappijen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hey MotoRon,
Thankx voor je antwoord. Is me helemaal duidelijk.

"Have a nice day" :lol:
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

@butcher:

ik denk dat ik op zeker 50% van de verzoeken om politie bij een aanr materieel, de mensen teleurstel. ik ben van mening dat wanneer de schuldvraag duidelijk is, er geen meerwaarde voor de politie is.

ook wordt er vaak gebeld omdat men geen schadeformulier heeft. wat overigens verplicht is om bij je te hebben. de politie heeft die dingen ook niet. dus oiok hier komt geen inzet op.

leasemij's of bazen eisen het vaak van hun personeel. maar die eis raakt kant noch wal, want ik als centralist bepaal wel of er geen of wel politie komt. snap je?

ten overvloede: formeel gezien beantwoord de politie ook niet de schuldvraag. dat is aan de verzekeringsmaatschappij....alhoewel wij indirect natuurlijk wel de vraag beantwoorden door het toekennen van rollen. maar strikt formeel beslist de verz mij.
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Waar kan je zo'n schade-formulier halen?
Verzekeringsmaatschappij of bij een dealer?

Alvast bedankt...
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Briges schreef:Waar kan je zo'n schade-formulier halen?
Verzekeringsmaatschappij of bij een dealer?

Alvast bedankt...
Europese schadeformulieren zijn zowiezo aan te vragen bij de eigen verzekeringsmaatschappij.
Mich TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mich »

Misschien moet de Bond van Verzekeraars zelf mensen op pad sturen om aanrijdingen (met alleen blikschade) op te nemen.
Er was al eens sprake van dat de ANWB (lees: Wegenwacht) dit zou gaan doen?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Men heeft inderdaad met het idee gespeeld om mensen van de WW naar aanrijdingen 'te laten kijken' en het idee geopperd dat zij gaan beoordelen of er al dan niet politie moest komen... Dat gaat niet werken, alleen al vanwege het feit dat de WW ook maar een particuliere organisatie (zonder vrijstellingen en specifieke ongevalskennis) is...

De enige (landelijke) richtlijn die we hiervoor hebben is de 'aanwijzing verkeersongevallen' en de medewerker in 't callcenter (cq de meldkamer zelf) is eigenlijk de persoon die de afweging van al dan niet 'inzet plegen' maakt...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

zijlvaart67 schreef: en de medewerker in 't callcenter (cq de meldkamer zelf) is eigenlijk de persoon die de afweging van al dan niet 'inzet plegen' maakt...
En dat is nu precies wat er in Haaglanden niet werkt. Wij krijgen regelmatig meldingen in het systeem van aanrijdingen. Hieruit blijkt vaak dat er niet wordt doorgevraagd door de medewerker van het callcenter. Er staat ook vaak bij dat ze geen schadeformulier hebben en dat ze ons daarom ter plaatse willen hebben. Of ze zetten zelf erbij dat ze er onderling niet uitkomen. Deze medewerker weet namelijk dat we dan wel rijden. Ik bel tegenwoordig zelf de melder op en vraag wat er aan de hand is. Ik zeg dan alsnog dat we niet rijden. Geen service natuurlijk, maar het callcenter zet alle meldingen in het systeem. Wij hebben dit aan hun gevraagd. Zij maken met aanrijdingen geen afweging. Vraag me niet waarom. Dus het is voor een burger niet duidelijk wanneer we wel en niet rijden.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Ben het helemaal met je eens, er wordt te weinig doorgevraagd. meer als de helft van de dagelijkse aanrijdingen kan/dient te worden afgedaan middels een schadeformulier en daar zijn wij niet bij nodig, behoudens de uitzonderingen uit de landelijke blikschaderegeling.

Ik heb maar 1 idee bij en dat is dat de gemiddelde burger te lui is om zijn/haar schadeformulier zelf in te vullen want owee........ :wink:

Zelfredzaamheid is ver te zoeken vandaag de dag!

mashi
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

En alleen wij kunnen die vergroten door dit gewoon te zeggen tegen een burger. Laatst belde een man die last had van een auto die mijn hem voor de deur te koop stond. Hij wilde weten of dit mocht en dat wij hier wat mee gingen doen. Ik vertelde hem dat er waarschijnlijk wel een tel.nummer op de auto te vinden was. Hij zei ja dat klopt. Ik vroeg heeft u al gebeld om de eigenaar te vragen om hem weg te halen. Het antwoord was natuurlijk nee. HIj ging dat alsnog doen, en ik heb hem niet meer gehoord.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Had er vanmiddag nog 1, eenvoudige flankaanrijding, situatie duidelijk en beiden waren het volledig met elkaar eens. Op mijn vraag waarom de politie dan t.p. moest komen moest men eerst heel lang nadenken om vervolgens de uitspraak "de politie moet toch de schade konstateren" te doen.

Daarop het waarom van de blikschaderegeling uitgelegd en men aan het werk gezet om de kruising vrij te maken en een schadeformulier in te vullen.

Vervolgens weer verder gereden :wink:
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Ik vind het nog wel eens krom dat we bij veel gevallen niet ter plaatse gaan.

Als we iemand zien rijden die geen voorrang verleend dan schrijven we een prent. Als er door een voorrangsfout een simpele aanrijding ontstaat die compleet duidelijk is voor een ieder dan doen we dus niets en dat terwijl er dus een concreet gevaar is geweest en je kan met zekerheid zeggen dat de verkeersveiligheid in het geding is geweest.

Nog een andere redenatie:

Een aanrijding ontstaat in 99% van de gevallen door een gedraging. Bij schade wordt dit echter een strafbaar feit. Bij het niet rijden op die aanrijding, gedoog je dus kennelijk dat men een strafbaar feit heeft gepleegd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten