Wanneer moet een betrokkene een beschiking binnen hebben?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Wanneer moet een betrokkene een beschiking binnen hebben?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben ruim een half jaar geleden aangehouden voor "opzettelijke belediging van ambtenaar in functie". Nu ben ik het daar totaal niet mee eens, maar dat terzijde.
Ik heb nu nog steeds geen beschikking binnen. Is er een termijn waarop ik dat binnen moet hebben?
Ik heb zo'n geel papiertje (geeltje?) mee gekregen, maar daar staat bij het sanctiebedrag een sterretje. In het hokje waar een een cijfer 1,2,3 of 4 moet staan, staat een K. Het enige waar ik dat bij vind passen is optie 3: kennisgeving van bekeuring. Maar dat zou ik vreemd vinden. Wat betekent het precies?
Er werd mij verteld dat ik moest rekenen op een bedrag van €220,-. Nogal een duur geintje en daarom wil ik zeker weten dat ik goed behandeld word en wanneer ik iets moet betalen.
Is er iemand die mij hier uitsluitsel over kan geven?
BVD.
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Nee er is geen termijn. U bent in deze verdachte.

Kennisgeving van bekeuring staat er op voor de interen afhandeling. Wanneer u een geeltje word uitgereikt dan kan daar een A of een K opstaan. Dat er een K staat betekend dat u verdachte bent en dat veelal het boete bedrag door justitie bepaald gaat worden.

De normale gang van zaken in onze regio is dat iemand die is aangehouden na belediging een dagvaarding meekrijgt. Vaak heeft de verdachte dan de keuze tussen betalen of voorkomen. Het bedrag van 220 euro is het standaard bedrag (in onze regio) dat justitie aanbied als schikkingsvoorstel bij het beledigen van een ambtenaar in functie.

Wanneer er niet direct overleg met justitie plaatsvind word de bekeuring (in uw geval) of een dossier, achteraf door de desbetreffende agent naar justitie gestuurd. De zaak ligt daar dan te wachten totdat de officier er aan toe komt om de zaak te beoordelen.... een termijn van een half jaar is mij helemaal niet vreemd. Ook kan het zijn dat de bekeuring te weinig informatie bevatte en is teruggestuurd naar de desbetreffende agent. De officier vraagd dan om een aanvullend proces verbaal met daarin de feiten en omstandigheden.

Indien u moet gaan betalen dan krijgt u daarvan ruimschoots op tijd bericht van justitie. De termijn kan ik u niet noemen, maar het zou mij niet verbazen wanneer het nog eens een aatal maanden duurt voordat het transactievoorstel binnen is.
Gast TS
Infopolitie Gast

OK duidelijk, bedankt.

Vraag me alleen af waarom een agent besluit om mij op te pakken en in de cel te zetten en niet gewoon een boete uit schrijft. Hij moest een zoektocht naar handboeien beginnen, omdat iedereen ze al had gebruikt. Handboeien waren ook niet nodig geweest, want ik was verre van agressief. Maar dat zal wel de procedure zijn, neem ik aan. Er moet speciaal een busje voor mij komen, weer 2 agenten bij betrokken. Ik bezet een cel en alles was al bijna vol. Al die moeite had hij kunnen besparen door gewoon een bonnetje uit te schrijven. Wat kan een reden voor arrestatie zijn? Moet hij dat nog aangeven bij een eventuele rechtzaak. Of is arrestatie standaard bij deze overtreding?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Al die zorgen had jij je kunnen besparen als je je gewoon gedragen had.

Een arrestatie, of feitelijk aanhouding, is in diverse regio's standaard bij bepaalde vergrijpen.
Dit heeft tot gevolg dat een voorgeleiding bij een Hulp Officier van Justitie plaatsvindt (is voorschrift)
Een bonnetje uitschrijven zelf kan slechts in bepaalde situaties. In andere zaken regelt justitie het boetebedrag, zo ook in dit geval.
Besef wel dat u zich schuldig maakte aan een misdrijf en het niet een kwestie is van 5 minuten fout parkeren.
Gast TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Al die zorgen had jij je kunnen besparen als je je gewoon gedragen had.

Een arrestatie, of feitelijk aanhouding, is in diverse regio's standaard bij bepaalde vergrijpen.
Dit heeft tot gevolg dat een voorgeleiding bij een Hulp Officier van Justitie plaatsvindt (is voorschrift)
Een bonnetje uitschrijven zelf kan slechts in bepaalde situaties. In andere zaken regelt justitie het boetebedrag, zo ook in dit geval.
Besef wel dat u zich schuldig maakte aan een misdrijf en het niet een kwestie is van 5 minuten fout parkeren.
Even in begrijpelijke taal.

Bedankt, ik dacht al zoiets.
Besef wel dat het nog niet vast staat dat ik me schuldig heb gemaakt aan een misdrijf. Daar moet de rechter over oordelen.
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Wat heb je destijds eigenlijk gezegd tegen die agent? Of wil je dat hier niet kwijt?
Gast TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:Wat heb je destijds eigenlijk gezegd tegen die agent? Of wil je dat hier niet kwijt?
Wil ik best kwijt hoor. Ben er niet trots op en het zijn ook niet zeer intelligente woorden, maar was nogal erg geïrriteerd door zijn optreden. Hij denkt dat ik tegen hem zei: stelletje kankermongolen. Ik praatte alleen tegen mijn vriend die naast me liep en stond met mijn rug in de richting van de agent die op zijn mountainbike ons volgde. Alleen ik wist totaal niet dat hij achter mij liep en had het dus ook niet tegen hem. Vrees alleen dat de rechter daar anders over gaat oordelen.
Komt bij dat ik onder invloed was, dus dan sta je helemaal zwak. Vraag me alleen af of dat tegen me gebruikt kan worden. Er is geen alcoholtest gedaan, maar ik neem aan dat een beoordeling van een agent genoeg is om te verklaren dat ik onder invloed was.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Anonymous schreef: Wil ik best kwijt hoor. Ben er niet trots op en het zijn ook niet zeer intelligente woorden, maar was nogal erg geïrriteerd door zijn optreden
Was dat het optreden voordat het gebeurde of erna?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:

Wie waren dan volgens jou de kankermongolen? Je bedoelde de agenten. Dat je niet met je gezicht naar de agent stond houdt natuurlijk niet in dat je hem niet kon beledigen. Als je enorm onder invloed van alcohol was had je ook nog een prent voor openbare dronkenschap kunnen krijgen. Kennelijk is dit door de vingers gezien. Het zal dus vast ook niet meer tegen je gebruikt worden. Onder invloed zijn kan echter ook nooit als excuus dienen voor misdragingen.
Je zal met een enorm goed verhaal moeten komen als je de rechter er van wil overtuigen dat je het niet als een belediging maar bijv als een compliment bedoelde.
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:

Anonymous schreef: Wil ik best kwijt hoor. Ben er niet trots op en het zijn ook niet zeer intelligente woorden, maar was nogal erg geïrriteerd door zijn optreden.
Kennelijk ging aan de opmerking eerst nog het een en ander vooraf. Ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Wil je dat ook vertellen?
Gast TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:
Anonymous schreef: Wil ik best kwijt hoor. Ben er niet trots op en het zijn ook niet zeer intelligente woorden, maar was nogal erg geïrriteerd door zijn optreden.
Kennelijk ging aan de opmerking eerst nog het een en ander vooraf. Ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Wil je dat ook vertellen?
Was getuige van een arrestatie die op zijn zachts gezegd niet echt zachtjes ging. De desbetreffende agent had de verdachte allang onder controle, maar vond het nodig om hem tegen de muur aan te drukken en vol met zijn knie op hem in te gaan. Nou kan ik erin komen dat er soms geweld gebruikt moet worden om iemand te arresteren, maar niemand kan mij wijs maken dat dit geweld functioneel was. Daarom ben ik mij er mee gaan bemoeien, maar dat werd uiteraard niet op prijs gesteld. Communicatie was vrijwel onmogelijk, want adrenaline spoot volgens mij zijn oren uit. Daarna kwam dus mijn "belediging".
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:

Bij het onder controle brengen van iemand die is aangehouden, maar niet wil meewerken, is het vrij normaal dat deze persoon tegen een muur wordt gezet. Het knietje dat vervolgens in de knieholte wordt gezet, helpt om de persoon onder controle te houden. Denk dat, als ik het zo hoor, er niks verkeerds is gedaan door de agent, maar dat jij de situatie niet goed hebt ingeschat. Jij kent immers niet de aanhoudingstechnieken van de politie.

Je had je gewoon afzijdig moeten houden. Het had trouwens nog veel vervelender voor je uit kunnen pakken als je de aanhouding had geprobeerd te belemmeren. Gewoon door lopen in dit soort gevallen, en je bemoeien met je eigen ding. Immers weet jij veel waarvoor de persoon werd aangehouden? Wellicht was het wel de meest gevaarlijke boef van de omgeving.
Dalton TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dalton »

Het is 220 euro. Als je niet betaalt moet je voorkomen en dan zal de eis ter zitting hoger zijn.

Ik zou maar betalen als het transactievoorstel komt. Denk niet dat je bij de rechter veel kans maakt. Al vind ik dat je zoiets best tegen je vriend mag zeggen, het is immers je mening.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Michael »

Dalton schreef:Al vind ik dat je zoiets best tegen je vriend mag zeggen, het is immers je mening.
Ook al is het je eigen mening, het blijft belediging.
Dus is het verboden.
Gast TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:Bij het onder controle brengen van iemand die is aangehouden, maar niet wil meewerken, is het vrij normaal dat deze persoon tegen een muur wordt gezet. Het knietje dat vervolgens in de knieholte wordt gezet, helpt om de persoon onder controle te houden. Denk dat, als ik het zo hoor, er niks verkeerds is gedaan door de agent, maar dat jij de situatie niet goed hebt ingeschat. Jij kent immers niet de aanhoudingstechnieken van de politie.

Je had je gewoon afzijdig moeten houden. Het had trouwens nog veel vervelender voor je uit kunnen pakken als je de aanhouding had geprobeerd te belemmeren. Gewoon door lopen in dit soort gevallen, en je bemoeien met je eigen ding. Immers weet jij veel waarvoor de persoon werd aangehouden? Wellicht was het wel de meest gevaarlijke boef van de omgeving.
Tegen de muur zetten is inderdaad begrijpelijk, dat snap ik. Maar ik kan prima een verschil zien tussen een knietje in een knieholte zetten en blind erop in rammen met een knie. En de agent had de verdachte al onder controle. Daarnaast kwam politie te paard in actie die hard op een hoofd sloeg. Lijkt mij ook niet nodig. Aaanhouding was voor een vechtpartijtje. Neem aan dat dat dus geen grote boef was.

Dat ik me afzijdig had moeten houden, weet ik nu ook. Kan alleen slecht tegen misbruik van een machtspositie en ben van mening dat een relaxte en minder gewelddadigere aanpak veel meer zijn vruchten af werpt. Als de desbetreffende agent gewoon rustig tegen mij had gezegd: "he joh, zou je misschien ff ergens heen kunnen gaan, dan kunnen we beide lekker naar bed." dan zat ik allang in de taxi naar huis. Misschien een rare opmerking, maar met humor los je denk ik veel meer op. Een agressieve houding wekt alleen maar meer agressie op. Natuurlijk begrijp ik dat adequaat optreden soms geweld en onvriendelijkheid vereist, maar soms kan het ook op een andere manier.
Gesloten