Na ongeluk stilstaande scooter rollerbank

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Nickb TS
Infopolitie Gast

Na ongeluk stilstaande scooter rollerbank

Ongelezen bericht door Nickb »

Hallo allemaal,
Ik probeer bij deze een vraag te stellen aan jullie, en hoop een goed antwoord te krijgen.
Het verhaal is als volgt:

Vanmorgen reden wij (met groen) door het stoplicht, er zat een auto achter ons, en daarachter een scooter.
Wij rijden door en hoorden een plof, we keken achterom, en zagen dat de jongen op straat lag met zijn scooter.
We hebben onze scooters op de stoep geparkeerd (Sleutel eruit, op stuurslot), en hebben hem geholpen. Na 2 minuuten was de politie aanwezig, er werd ons gevraagd of wij het ongeluk hebben gezien. Daarop hebben wij geantwoord, dat wij het niet gezien hadden, alleen een plof hebben gehoord. Toen zei de agent dat wij geen getuigen waren.

Hij vroeg daarna om onze bromfietscertificaten. Wij hebben dit afgegeven, en de adressen werden gecontroleerd. Hierna moesten wij mee naar de Rollerbank op het politie bureau. Terwijl wij niet deelnamen aan het verkeer! (Hooguit vekeerd geparkeerd stonden).

Nu is mijn vraag, mag hij ons meenemen naar de rollerbank, terwijl ik niet deelneem aan het verkeer.

Bvd,
Nick.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Het feit dat je niet rijdt wil niet zeggen dat je niet deelneemt aan het verkeer.
Op het moment dat jij iemand helpt op straat neem je deel aan het verkeer.
Maar dat is niet je vraag.
Ja, jou scooter mag op deze wijze gewoon worden meegenomen naar de rollenbank.
Je bent immers ook gekomen op de scooter, toch?
Ik zelf zou het waarschijnlijk niet doen op deze wijze maar ik ben er niet bij geweest. Ik kan dus alleen maar een situatie indenken zoals jij hem schetst.
Maar om op je vraag terug te komen, ja het mag.

Groetjes Kale :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Kale schreef:Het feit dat je niet rijdt wil niet zeggen dat je niet deelneemt aan het verkeer.
Op het moment dat jij iemand helpt op straat neem je deel aan het verkeer.
Maar dat is niet je vraag.
Ja, jou scooter mag op deze wijze gewoon worden meegenomen naar de rollenbank.
Je bent immers ook gekomen op de scooter, toch?
Ik zelf zou het waarschijnlijk niet doen op deze wijze maar ik ben er niet bij geweest. Ik kan dus alleen maar een situatie indenken zoals jij hem schetst.
Maar om op je vraag terug te komen, ja het mag.

Ze hebben dus niet gezien dat ik op de scooter kwam, deze stond al geparkeerd, en op stuurslot toen de motoragent ariveerde.
Dáárna kwam er een agent in een patrouille wagen, die ons mee nam naar het bureau. (Hier ging trouwens een behoorlijke tijd overheen).
Kale TS
Infopolitie Gast

Maar waarom zou een agent vragen aan een willekeurig iemand om een bromfietscerificaat. Dan moet hij toch hebben geweten dat jullie op een brommer waren.
Ik mag aannemen dat dit is gevraagd en dat jullie hier bevestigend op hebben geantwoord.
Gast TS
Infopolitie Gast

Kale schreef:Maar waarom zou een agent vragen aan een willekeurig iemand om een bromfietscerificaat. Dan moet hij toch hebben geweten dat jullie op een brommer waren.
Ik mag aannemen dat dit is gevraagd en dat jullie hier bevestigend op hebben geantwoord.
Ja, hij heeft ons gevraagd van wie de bromfietsen waren. Wij hebben hierop geantwoord dat ze van ons waren.
Kale TS
Infopolitie Gast

Nou dat is dus het antwoord op je vraag. Hij mag dan vragen om je certificaat en hij mag de brommer meenemen voor een rollentest.
Je hoeft hier niet specifiek voor te rijden.
Ik hoop voor je dat alles in orde was met de brommer.
Ik moet nog wel ff kwijt dat het top is dat jullie zijn gestopt om te helpen. Dat zie je tegenwoordig niet zo vaak meer.

Nickb TS
Infopolitie Gast

Kale schreef:Nou dat is dus het antwoord op je vraag. Hij mag dan vragen om je certificaat en hij mag de brommer meenemen voor een rollentest.
Je hoeft hier niet specifiek voor te rijden.
Ik hoop voor je dat alles in orde was met de brommer.
Ik moet nog wel even kwijt dat het top is dat jullie zijn gestopt om te helpen. Dat zie je tegenwoordig niet zo vaak meer.

Hierbij bedank ik je voor je goede, en snelle antwoord.

Bedankt,
Nick.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Helaas moet ik het antwoord tegenspreken.

De overtreding is dan ook "het rijden met een bromfiets terwijl deze niet voldoet aan de door de constructie bepaalde maximum snelheid". (vrij vertaald)

Dus een stilstaande bromfiets, mag uitsluitend worden gecontroleerd op de WAM (verzekering)
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Ik vrees ook dat hier een mooi bezwaarschriftje aan te pas gaat komen.
Als je ze hebt zien rijden is het een ander verhaal maar om gewoon zo een stilstaande scooter te controleren op de constructiesnelheid... lijkt me niet! :?

Zelfs met het Brom-normaalproject hier in Haaglanden wordt er vereist dat de scooter in elk geval een warme uitlaat moet hebben (als iemand lopend met zo'n scooter wordt aangetroffen) als je die scooter op een rollenbank wil controleren.

Let wel: je moet die scooter dan ook geen seconde gestart hebben gehad uiteraard, want als de agent dat bv. heeft gezien heb je wel een probleem.
Kale TS
Infopolitie Gast

Dan heb ik het helaas bij het onrechte eind. Mijn excuses. Ik was er toch echt van overtuigd. Maar ik zal het op mijn gemak eens nalezen. Wat moet ik toch zonder jullie?
Sorry gast voor het ongemak.

Groetjes Kale :oops: :oops:
Nickb TS
Infopolitie Gast

Dit brengt toch hele andere knikken in het verhaal.
De scooter is absoluut niet gestart. Maar we moesten wel mee rijden naar het bureau.
En er is ons eerst naar de certificaten gevraagt.

Maar een bezwaarschrift indienen, hoe gaat dat precies in zijn werk?
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Nickb schreef:...
Zou eerst eens die agent nogmaals vragen om uitleg en dan bovengenoemde info eventueel met hem bespreken.
mocht hij dan nog steeds van mening zijn dat de bekeuring terecht is dan zal je tezijnertijd vanzelf een bekeuring thuis gestuurd krijgen.
Op de achterzijde hiervan staat precies hoe je in bezwaar kunt gaan en waar je dit naar toe moet sturen.
Houd wel de termijn in de gaten, dus niet denken van: ow, dat komt wel een keer...

Lijkt mij dat je in een gesprek met de agent 2 mogelijkheden hebt, nl;
- Of hij ziet in dat het niet klopte en verscheurd de bekeuring,
- Of jij/jullie krijgen aanvullende informatie van hem dat hij jullie bv. wel heeft zien rijden oid waardoor de bekeuring in zijn ogen alsnog terecht zou zijn.

Hoe het ook uitpakt => ik merk dat je de bekeuring blijkbaar toch niet zo "grappig" vind.
Lijkt me dan ook een handige zet om die scooters weer af te voeren naar de toegestane waardes.
Zoniet, begin maar vast te sparen voor de toekomst! :wink:
Nickb TS
Infopolitie Gast

Onyx schreef:
Nickb schreef:...
Zou eerst eens die agent nogmaals vragen om uitleg en dan bovengenoemde info eventueel met hem bespreken.
mocht hij dan nog steeds van mening zijn dat de bekeuring terecht is dan zal je tezijnertijd vanzelf een bekeuring thuis gestuurd krijgen.
Op de achterzijde hiervan staat precies hoe je in bezwaar kunt gaan en waar je dit naar toe moet sturen.
Houd wel de termijn in de gaten, dus niet denken van: ow, dat komt wel een keer...

Lijkt mij dat je in een gesprek met de agent 2 mogelijkheden hebt, nl;
- Of hij ziet in dat het niet klopte en verscheurd de bekeuring,
- Of jij/jullie krijgen aanvullende informatie van hem dat hij jullie bv. wel heeft zien rijden oid waardoor de bekeuring in zijn ogen alsnog terecht zou zijn.

Hoe het ook uitpakt => ik merk dat je de bekeuring blijkbaar toch niet zo "grappig" vind.
Lijkt me dan ook een handige zet om die scooters weer af te voeren naar de toegestane waardes.
Zoniet, begin maar vast te sparen voor de toekomst! :wink:
Bedankt voor de reactie, het grappige was. Dat mijn vader zag dat die opgevoerd was, en daarom moest ik hem terug laten voeren. Vorige week bij de dealer geweest, 1 onderdeel was niet aanwezig, en zou vanmiddag binnenkomen (En ik moest wel naar school, toetsweek;)). Dus toch heen gebracht, want die afspraak stond al. Dus morgen rijd die weer normaal.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Oke, het is je dus duidelijk geworden wat de mogelijkheden zijn. Zover je het beeld schetst hier op het forum sta jij, waarschijnlijk, in je gelijk. En dat moet je ook zeker gaan halen. Als jij netjes uitlegt dat de agent jou niet heeft zien rijden, terwijl dit wel een vereiste is, plus dat je kunt laten zien dat je scooter terug is gevoerd, dan moet de collega wel zeer eigenwijs zijn om de bekeuring door te laten gaan. Het doel is immers bereikt.
Gast TS
Infopolitie Gast

Kale schreef: Ik moet nog wel even kwijt dat het top is dat jullie zijn gestopt om te helpen. Dat zie je tegenwoordig niet zo vaak meer.

Volgens mij stopt 90% van de mensen en gaan de betrokenne van het ongeval helpen.
Maar kom zelf ook niet uit de grote stad, daar is de mentaliteit toch iets anders :?
Gesloten