X-Marker. Uw mening hier over is?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Francois TS
Infopolitie Gast

X-Marker. Uw mening hier over is?

Ongelezen bericht door Francois »

Klik hier

Ik werk in de zomer als BOA (Parkeerbeheer en Handhaving) in Renesse en omstreken, regelmatig krijg ik en collega's te maken met fysieke agressie. (wordt alleen maar erger)
Mijn vraag is dan ook, mag je als BOA dit goedje gebruiken? ook al is het voor de Nederlandse burger toegestaan, dat wil dan niet per definitie zeggen dat de BOA het ook mag.
Kan het niet vinden in mn akte van beediging, dat dergelijke verdedigingsmiddelen gebruikt mogen worden.

Simpel gezegd, mag ik in een functie als boa zijnde zulke middelen ook gebruiken.

even een blouwtje lopen :twisted:
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

sja, lastig.

Aan de ene kant zou het belachelijk zijn als een burger meer zou mogen als een boa, maar aan de andere kant, kweetniet, voelt niet goed
Francois TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Francois »

Had zelf ook een dubbel gevoel!

Bij ons moeten er eerst zware gewonde vallen voordat de gemeente over wil stappen op een geweldsbevoegdheid voor BOA's.
Aanpassen van akte, justitie enz enz, duurt idd lang en kost geld.
De plaatselijke politie in Renesse ondersteund (beschermd) ons wel goed als we in het beruchte uitgaansgebied gaan controleren, maar toch heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik heel snel uit de voeten moest gaan voor een stel dronke pubers :( (niet alleen ik, collega's ook)
En vind het by the way heus niet stoer om geweldsmiddelen om mn koppel te hebben, maar denk dat het gewoon nodig is.. Zeker als sommige collegas nu al zeggen van "daar ga ik nooit meer controleren".

Of geweldsmiddelen daar aan iets helpt, mischien? Parkeerbeheer Breda werkt wel met geweldsmiddelen en zij merken wel een groot verschil!
Guido TS
Infopolitie Gast

Francois schreef:Had zelf ook een dubbel gevoel!

Bij ons moeten er eerst zware gewonde vallen voordat de gemeente over wil stappen op een geweldsbevoegdheid voor BOA's.
Aanpassen van akte, justitie enz enz, duurt inderdaad lang en kost geld.
De plaatselijke politie in Renesse ondersteund (beschermd) ons wel goed als we in het beruchte uitgaansgebied gaan controleren, maar toch heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik heel snel uit de voeten moest gaan voor een stel dronke pubers :( (niet alleen ik, collega's ook)
En vind het by the way heus niet stoer om geweldsmiddelen om mn koppel te hebben, maar denk dat het gewoon nodig is.. Zeker als sommige collegas nu al zeggen van "daar ga ik nooit meer controleren".

Of geweldsmiddelen daar aan iets helpt, mischien? Parkeerbeheer Breda werkt wel met geweldsmiddelen en zij merken wel een groot verschil!
Op de vluchtslaan is natuurlijk erg vernederend en als bepaalde collega's ergens niet meer heen durven gaan we wel langzaam de verkeerde kant op.

geweldsmiddelen voor Boa's, ik ben ervoor, heb in mijn 3 maand straat ervaring ookal een keer tussen iemand van de milieupolitie (BOA) en een verdachte moeten springen.
Ik kan me voorstellen dat het aanstellen van een BOA zijn doel voorbij schiet als er continu politie in de buurt moet zijn om hen veilig te kunnen laten werken.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De vraag die beantwoord moet worden is of x-marker een geweldsmiddel is. Zo ja, dan dien je als opsporingsambtenaar bevoegd te zijn om geweld te gebruiken en in het gebruik van geweld geoefend te zijn.
Stay safe out there.
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Ik denk dat er in beginsel al een fout wordt gemaakt om BOA's in te zetten voor werk waar agressie plaatsvindt.

Een BOA die zonder geweldsmiddelen loopt, moet dus werk doen waar het risico op geweld nihil is. Als er BOA's met geweldsmiddelen worden toegerust, dan lossen we het probleem niet op, maar bestrijden we symptomen.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Tja en dan wil het kabinet ook het beboeten van kleine overtredingen overlaten aan de gemeentes.
Wie gaan dat doen? Jawel diezelfde onbewapenden boa's.
Wel eens een dronken wildplasser aangesproken?

Dat worden dus weer de nodige "assistentie gemeentetoezichthouder" als die al een goed communicatiemiddel gaat krijgen.
Stay safe out there.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ja en de ondersteuning naar de BOA's toe, hoe vanzelfsprekend die ook hoort te zijn, gaat natuurlijk ten koste van de reguliere werkzaamheden waardoor we weer minder toekomen aan onze kerntaken, waardoor die weer uitbesteed worden, waardoor er weer meer ondersteuning moet worden verleend... Ik zie een cirkeltje ontstaan.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
The One
Superlid
BOA
BOA
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door The One »

Pl2800 schrijft:
Een BOA die zonder geweldsmiddelen loopt, moet dus werk doen waar het risico op geweld nihil is. Als er BOA's met geweldsmiddelen worden toegerust, dan lossen we het probleem niet op, maar bestrijden we symptomen.
Ik zie een denkfout ontstaan die ik al bij meerdere collega's heb gehoord, jammer :cry:

The One
Guido TS
Infopolitie Gast

wat voor denk fout...
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Risico op geweld nihil..., typist worden, binnen blijven?
Guido TS
Infopolitie Gast

snap je onvrede.
wat zou je graag anders zien.
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Dat zou een nieuw Topic moeten worden denk ik, is het nu even iets te laat voor, morgen weer vroeg uit de veren.

Het enige wat ik nu er over wil zeggen is:

Er zijn genoeg Boa's die serieus met hun beroep bezig zijn, net als veel Ao's.
Waarom wordt er door veel Ao's dan zo op neer gekeken?

The One
(Oeps, weer de knuppel in het ...., :shock: :wink: )

Check ook even onderstaand forum, misschien wordt het dan wat duidelijker
Falven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Falven »

Als je geweld gebruikt dan met je daartoe aangewezen zijn en zoals al eerder gemeld ook in geoefend zijn. Dat zou hetzelfde zijn als je iemand gewoon slaat ipv een geweldsmiddel gebruikt. Je oefent geweld uit op iemand en dat kan net (op zelfverdediging na dan maar dat moet binnen de perken blijven, ook wel noodweer genoemd).
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

@Francois

Volgens mij is X-marker géén geweldsmiddel, je geeft iemand een kleurtje maar je beschadigd hem/haar toch niet?

Zorg wel dat je goed verzekerd bent, kleding is duur tegenwoordig.... :wink:

The One
Gesloten