handboeien gebruiken als burger
Moderator: Moderatorteam
-
cees TS
- Infopolitie Gast
handboeien gebruiken als burger
onlangs getuige geweest van autoinbraak, twee noordafrikanen rond de 18 molesteerden een autoruit in mijn voorbijgaan., ik er achteraan, helaas zijn ze ontsnapt, mag ik ze staande houden en eventueel met boeien aan een paal vastzetten tot de politie er is ?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
M. Wittman TS
- Infopolitie Gast
Staandehouden is het ophouden van een verdachte slechts ter identificatie. Dit is slechts voorbehouden aan een opsporingsambtenaar, en mag dus NIET gebeuren door een burger.
Aanhouden is een verdachte aanhouden wanneer deze een strafbaar feit pleegt (waarbij het voor de burger slechts dan mag gebeuren wanneer de burger dit strafbare feit op heterdaad ZIET gebeuren, ZELF dus!)
Iemand op een plaats vasthouden (of aan de paal, als dat al zou mogen) is dus aanhouden.
Om het volledig te maken: een aanhouding moet ook altijd worden gevolgd door een voorgeleiding voor een (hulp)officier van justitie waarbij rechtmatigheid (is de persoon om de juiste redenen aangehouden) en doelmatigheid (op de juiste manier) aangehouden. Een verdachte die moet worden voorgeleid moet dus ook (bijna) altijd naar de (hulp)officier worden overgebracht en ook dit is slechts voorbehouden aan een opsporingsambtenaar.....
Voor de burger geldt het simpele ezelsbruggetje OOO (de 3 O's)
Onverwijld
Overdragen aan enig
Opsporingsambtenaar en verder niet teveel willen ander brand je je vingers......

PS, ook de definitie van een verdachte is hierbij belangrijk:
Aanhouden is een verdachte aanhouden wanneer deze een strafbaar feit pleegt (waarbij het voor de burger slechts dan mag gebeuren wanneer de burger dit strafbare feit op heterdaad ZIET gebeuren, ZELF dus!)
Iemand op een plaats vasthouden (of aan de paal, als dat al zou mogen) is dus aanhouden.
Om het volledig te maken: een aanhouding moet ook altijd worden gevolgd door een voorgeleiding voor een (hulp)officier van justitie waarbij rechtmatigheid (is de persoon om de juiste redenen aangehouden) en doelmatigheid (op de juiste manier) aangehouden. Een verdachte die moet worden voorgeleid moet dus ook (bijna) altijd naar de (hulp)officier worden overgebracht en ook dit is slechts voorbehouden aan een opsporingsambtenaar.....
Onverwijld
Overdragen aan enig
Opsporingsambtenaar en verder niet teveel willen ander brand je je vingers......
PS, ook de definitie van een verdachte is hierbij belangrijk:
Kortom een junk zien lopen vlakbij een auto met een ingeslagen raampie moet je dus gewoon laten gaan........Hij, te wiens aanzien uit feiten en/of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit
Laatst gewijzigd door Frans op 19 jan 2006, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
M. Wittman TS
- Infopolitie Gast
..::Frans::.. schreef:Staandehouden is het ophouden van een verdachte slechts ter identificatie. Dit is slechts voorbehouden aan een opsporingsambtenaar, en mag dus NIET gebeuren door een burger.
Om het volledig te maken: een aanhouding moet ook altijd worden gevolgd door een voorgeleiding voor een (hulp)officier van justitie waarbij rechtmatigheid (is de persoon om de juiste redenen aangehouden) en doelmatigheid (op de juiste manier) aangehouden. Een verdachte die moet wordne voorgeleid moet dus ook (bijna) altijd naar de (hulp)officier worden overgebracht en ook dit is slechts voorbehouden aan een opsporingsambtenaar.....
Onverwijld
Overdragen aan enig
Je mag m vasthouden totdat er een politiefunctionaris aanwezig is....n soortje burgerarrest?
-
M. Wittman TS
- Infopolitie Gast
..::Frans::.. schreef:niet eens een soort burgerarrest, gewoon een burgerarrest......
![]()
en nee, je mag hem niet knevelen, vastbinden, opsluiten (al zijn daar de meningen over verdeeld) afslaan, stompen, schoppen, spugen, krabben of bijten.......![]()
![]()
en hand tussen de schouderbladen? en zonodig mijn poezelige knie in zn rug? op voorwaarde dat de persoon in de horizontale positie verkeerd(ik ben niet zo lenig)
-
M. Wittman TS
- Infopolitie Gast
- Flik
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Re: handboeien gebruiken als burger om heterdaad dief vast
&cees schreef: mag ik ze staande houden en eventueel met boeien aan een paal vastzetten tot de politie er is ?
Om even te gaan mierenn**ken: handboeien zijn geen geweldsmiddelen, tenzij je ze gebruikt voor een ander doel dan waarvoor ze in eerste instantie bedoeld zijn. Dus bijv als je die twee Naffers een klap op hun toeter geeft met je boeien.Walter schreef:neeeeeeeeeeeeeeeeee.
geweldsmiddelen zijn alleen voorbehouden aan bevoegden.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Niet weer die discussie heOm even te gaan mierenn**ken: handboeien zijn geen geweldsmiddelen, tenzij je ze gebruikt voor een ander doel dan waarvoor ze in eerste instantie bedoeld zijn. Dus bijv als je die twee Naffers een klap op hun toeter geeft met je boeien.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Francois TS
- Infopolitie Gast
Ik ben beveiliger en werk zo nu en dan ook wel es in de winkels als winkelsurveillant. Ik heb dus regelmatig te maken met winkeldieven. 8 van de 10 werkt vrijwillig mee en veroorzaakt verder geen problemen bij de aanhouding.
maar de rest wil nog wel eens agressief worden (wederspannigheid) en er vandoor willen gaan. Wat ik dan doe (als er geen risico's zijn, veiligheid gaat voor!!) is de verdachte onder controle houden doormiddel van een armklem/polsklem bijvoorbeeld. Ik ben hier geoefend in omdat ik IBT volg voor een andere functie buiten de beveiliging om en tevens heb ik IBT gehad bij de KMAR.
Mag dit?? wordt dit niet gezien als geweld??
maar de rest wil nog wel eens agressief worden (wederspannigheid) en er vandoor willen gaan. Wat ik dan doe (als er geen risico's zijn, veiligheid gaat voor!!) is de verdachte onder controle houden doormiddel van een armklem/polsklem bijvoorbeeld. Ik ben hier geoefend in omdat ik IBT volg voor een andere functie buiten de beveiliging om en tevens heb ik IBT gehad bij de KMAR.
Mag dit?? wordt dit niet gezien als geweld??
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Lijkt mij onder geweld vallen:
Geweld=elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis
Fysiek geweld=het met fysieke middelen (slaan, schoppen, stompen, vastpakken, wegduwen, wegdragen, slepen, klemmen, opbrenggrepen) aantasten van de lichamelijke integriteit van de ander, waardoor deze minder op in het geheel niet meer kan functioneren.