Ikzelf en een vriend van mij krijgen nog heel veel geld van een persoon (geld wat wij die persoon geleend hebben) Wij hebben een schuldbekentenis op papier maar betalen doet die persoon niet. Deze persoon is ook geld schuldig aan instellingen en familie. Om maar te vluchten voor de problemen is deze persoon gaan wonen en werken in het buitenland (turkije, maar ze is ze is zelf niet Turks, ze heeft een Nederlandse nationaliteit). Nu is deze persoon deze maand in Nederland terug en natuurlijk willen wij ons geld terug hebben (we wachten al bijna een jaar). Ik weet waar zij op dit moment verblijft. Ik en die vriend van mij zijn langs het juridisch loket gegaan en het enige wat we daar kregen waren wat tel.nr.'s van advocaten. Wij hebben niet het idee dat dat gaat werken omdat ten eerste zoiets lang duurt (en dan zit die persoon alweer in turkije) en omdat we hebben gezien dat zaken van bedrijven (waar die persoon ook geld schuldig aan is) al voor de rechter zijn gekomen terwijl zij in turkije zat en die schulden ook nog niet afbetaald heeft. En d.m.v. een rechter beslag laten leggen op de spullen van die persoon heeft geen nut want ze heeft geen waardevolle bezittingen en beslag leggen op een buitenlandse rekening is ook niet mogelijk heb ik gehoord.
Mijn vraag is of ik haar kan aangeven bij de politie bijvoorbeeld voor oplichterij of iets dergelijks? en wat dan de gevolgen daarvan zijn.
oplichting/financieele schuld
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Helaas. Het niet nakomen van een afspraak is een civiele aangelegenheid en geen strafrechterlijke. M.a.w. jullie zijn vrijwillig en in goede harmonie een overeenkomst aangegaan. Het niet naleven van deze overeenkomst kan alleen afgedwongen worden door een rechtbank na veroordeling.
Stel dat aantoonbaar is dat deze persoon bewust en opzettelijk meerdere mensen op deze manier benadeelt, zou ik eens een goede advocaat raadplegen. Mogelijk dat er dan oplichting van te maken is. En pas dan zou de politie er iets in kunnen betekenen. Alhoewel...het opmaken van PV is niet het terugbetalen van het geld he. Het gaat dan puur om het strafbare feit.
Stel dat aantoonbaar is dat deze persoon bewust en opzettelijk meerdere mensen op deze manier benadeelt, zou ik eens een goede advocaat raadplegen. Mogelijk dat er dan oplichting van te maken is. En pas dan zou de politie er iets in kunnen betekenen. Alhoewel...het opmaken van PV is niet het terugbetalen van het geld he. Het gaat dan puur om het strafbare feit.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het antwoord van Walter is correct.
Ter aanvulling echter. Er zou sprake kunnen zijn van oplichting als zij het geld heeft losgekregen door het vertellen van verhaaltjes die achteraf onjuist bleken te zijn. Zoals vertellen dat het geld nodig is voor het betalen van een huurachterstand en vervolgens gebruiken om op vakantie te gaan. Het gaat er dan om of u het geld dan geleend zou hebben.
Is dit niet het geval dan kunt u alleen civiel rechtelijk achter uw geld aan.
Inderdaad een aangifte geeft nog geen zicht op teruggave van het geld.
Ter aanvulling echter. Er zou sprake kunnen zijn van oplichting als zij het geld heeft losgekregen door het vertellen van verhaaltjes die achteraf onjuist bleken te zijn. Zoals vertellen dat het geld nodig is voor het betalen van een huurachterstand en vervolgens gebruiken om op vakantie te gaan. Het gaat er dan om of u het geld dan geleend zou hebben.
Is dit niet het geval dan kunt u alleen civiel rechtelijk achter uw geld aan.
Inderdaad een aangifte geeft nog geen zicht op teruggave van het geld.
Stay safe out there.