Anti-blafband

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Miauw TS
Infopolitie Gast

Anti-blafband

Ongelezen bericht door Miauw »

Zijn er nog andere alternatieven?
Blaffende honden van buren zijn een probleem, ze slaan elke keer aan.

Anti-blafband volgens kenners geen wondermiddel
door TIM JANSMA

5 JANUARI 2006 - APELDOORN - Volgens Apeldoornse dierendeskundigen moet de zogenaamde ‘blafband’ voor overmatig blaffende honden niet gezien worden als wondermiddel. ‘Er zijn genoeg alternatieve middelen.’.

Afgelopen maandag werd in deze krant bericht over de blafband van de Apeldoornse hond Max. De Golden Retriever van Ina Kugel blafte jarenlang de Bartelseweg bij elkaar en daarom kocht zijn baasje een blafband die stroomstootjes uitdeelt wanneer Max begint te blaffen.

Andere methoden zijn volgens kenners even effectief en diervriendelijker dan het apparaat dat Max om zijn hals draagt.

Volgens de dierenbescherming hangt het sterk van de situatie af of er gebruik gemaakt moet worden van de band. Medewerkster Marjolein Meurs: ‘In het geval van Max bood hij uitkomst, maar het apparaat is zeker geen wondermiddel’.

Honden hebben volgens Meurs namelijk verschillende motieven om te blaffen: ‘Een hond die blaft uit angst kan nog banger worden van de band, waardoor hij zich kan gaan uiten door bijvoorbeeld te bijten.’

Dierenarts Maurice Vugs raadt liever gedragstherapie of een andere blafband aan. ‘Een band die een citronellageur afscheidt wanneer de hond begint te blaffen is even effectief en bovendien menselijker, hoewel sommige honden de geur juist aangenaam vinden. Daarnaast zijn er ook banden die een ultrasoon geluid geven, maar daar heb ik geen ervaring mee.’ Volgens Vugs is het moeilijk te voorspellen welke methode zal aanslaan. ‘Dat merk je door het uit te proberen.’

Gedragstherapeute Nicky Gootjes is fel gekant tegen het gebruik van blafbanden: ‘Honden schieten enorm in de stress van dergelijke prikkelingen. De oorzaak is vaak verveling, wat geuit wordt door te blaffen. Vooral honden die oorspronkelijk voor bijvoorbeeld de jacht gebruikt werden, blijven dat genetisch meedragen. Ze missen een doel en alleen een grote tuin is dan niet genoeg.’

Toch zijn er volgens Gootjes uitzonderingen op de regel. ‘Dan is de enige oplossing die overblijft het gebruik van de blafband. Maar dat kan pas na zorgvuldige diagnose.’

Het stoort Gootjes dat de elektrische blafband nog steeds geaccepteerd wordt: ‘Veel dierenartsen raden de electrische blafband aan, terwijl dat niet zou hoeven. Het is beter om een hond te belonen voor goed gedrag dan hem te straffen bij slecht gedrag.’
Bron: De Stentor
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als een hond iets doet wat niet mag, krijgt 'ie straf...
Een blafband straft onmiddellijk het foute gedrag af... Beter kan je het haast niet treffen...

Pies maar eens tegen schrikdraad aan, de straf volgt meteen en je bent voorlopig genezen...
Voor mij is dit een veel eerlijkere methode dan om de hoek gaan staan met emmers water ed... :?

Aan de andere kant; Blaffen uit eenzaamheid kan door een goede gerichte opvoeding van het pupske makkelijk voorkomen worden...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

amsgio TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door amsgio »

Je leert een hond niets door hem voor ongewenst gedrag te straffen. Grote kans dat dit gedrag zelfs erger wordt. Je kunt een hond door gewenst gedrag te belonen veel meer leren. Een anti-blafband zou ik voor mijn hond nooit gebruiken. Je moet de oorzaak van het blaffen aanpakken en niet het blaffen zelf.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ik begrijp dat wij fundamenteel van mening verschillen.

Het is onmogelijk om een hond op te voeden door alleen maar het goede gedrag te belonen en het slechte gedrag niet te bestraffen...

Ik ben het volledig met je eens als je zegt dat de nadruk op belonen moet liggen, maar ook het straffen maakt een wezenlijk onderdeel van z'n opvoeding uit. Doe je dat niet, dan kweek je juist onzekerheid bij een hond en verniel je z'n karakter...

Of iets mag altijd (en je beloont 'm ook altijd), of iets mag nooit (en je straft 'm ook altijd)... En een eenzame hond houdt echt niet op met blaffen als je 'm beloont op de momenten dat ie wel stil is (en hij dus niet meer alleen is)... Die 'link' kan een hond namelijk niet leggen. Het probleem wordt dus nooit opgelost...

Negeren van ongewenst gedrag heeft niets met opvoeden met te maken, hoogstens met een gebrek daaraan...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

amsgio TS
Infopolitie Gast

Ik ben het zeker met je eens dat een hond zo nu en dan een zogenaamde corrigerende tik mag hebben. Dat krijgt die van mij ook als het nodig is (tik op de neus). Om nu te zeggen dat het niet straffen van een hond zijn karakter vernield, vind ik wel erg ver gaan.
Het alleen laten van een hond zonder dat deze gaat blaffen is wel degelijk aan te leren. Het neemt alleen de nodige tijd en moeite in beslag. Hoe dit werkt ga ik niet helemaal uitleggen, want op internet en in de boeken is hier genoeg over te vinden. Ik vind de anti-blafband (met stroomstoot!) een oplossing voor mensen die geen tijd voor hun hond kunnen of willen nemen.

tenslotte ben ik van mening dat het negeren van ongewenst gedrag alles met opvoeden te maken heeft. Sommige gedragingen van de hond zijn gericht op aandacht krijgen. Dit gedrag zul je moeten negeren. Negatieve aandacht (straffen) is voor de hond nl ook aandacht...
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

@amsgio : Gebruik jij toevallig ook de clicker??
amsgio TS
Infopolitie Gast

Hé Doggieman,
Nee, ik gebruik de clicker niet. Ik heb een jachthond die ik ook op grotere afstand moet kunnen sturen en die reageert heel goed op mijn stem en op gebaren. Als beloning gebruik ik een dummy of een bal. Als er eventueel een hond bij komt, wil ik dat wel gaan proberen. Hoef ik bij deze hond niet meer te doen. Die weet wat er van hem verwacht wordt.
amsgio TS
Infopolitie Gast

Eigenlijk is dit ook een rare discussie voor op deze site. Dit hoort meer thuis op martingaus.nl of zo.....
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Nou, ik vind het niet zo vreemd hoor. Op zich is de uitspraak wetenschappelijk te funderen dat positieve beloningsparadigma's een beter leereffect opleveren dan paradigma's die gebaseerd zijn op straffen. Een van de nadelen van het veelvuldig gebruik maken van bestraffingsparadigma's is dat zich hierdoor een geconditioneerde angstneurose kan ontwikkelen. Dit is zowel bij mensen als dieren aangetoond.
Positieve waardering heeft ook een langduriger effect op gedrag dan negatieve waardering; lees 'positieve waardering houdt gedrag langer in stand dan negatieve waardering (straffen) in staat is om ongewenst gedrag tegen te gaan.

De kracht zit hem vaak in het negeren (is niet belonen) van ongewenst gedrag en juist het belonen van gewenst gedrag. Uiteindelijk levert dat het beste leerresultaat op. En dit is universeel toepasbaar: in de opvoeding van dieren, kinderen en zelfs politiewerk! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Re: Anti-blafband

Ongelezen bericht door Doggieman »

Miauw schreef:Zijn er nog andere alternatieven?
Blaffende honden van buren zijn een probleem, ze slaan elke keer aan.
Jazeker, er boven op zitten wanneer deze ongewenst blaft. Alleen de meeste hondenbezitters zijn er niet als de honden blaffen en kunnen hem dan ook niet direct corrigeren

Volgens de dierenbescherming hangt het sterk van de situatie af of er gebruik gemaakt moet worden van de band. Medewerkster Marjolein Meurs: ‘In het geval van Max bood hij uitkomst, maar het apparaat is zeker geen wondermiddel’. Honden hebben volgens Meurs namelijk verschillende motieven om te blaffen: ‘Een hond die blaft uit angst kan nog banger worden van de band, waardoor hij zich kan gaan uiten door bijvoorbeeld te bijten.’
Ja natuurlijk, wat een onzin uitspraak. Het werkt bij elke hond waarbij ik het tot nu toe heb gezien, en dat waren niet alleen diensthonden.
Dierenarts Maurice Vugs raadt liever gedragstherapie of een andere blafband aan. ‘Een band die een citronellageur afscheidt wanneer de hond begint te blaffen is even effectief en bovendien menselijker, hoewel sommige honden de geur juist aangenaam vinden.
Jazeker :roll: , vergelijk het me je eigen lichaam. Wat heb je liever een stroomstootje van schrikdraad of even met je snufferd vol in de wc verfrisser hangen :? :shock:
Gedragstherapeute Nicky Gootjes is fel gekant tegen het gebruik van blafbanden: ‘Honden schieten enorm in de stress van dergelijke prikkelingen. De oorzaak is vaak verveling, wat geuit wordt door te blaffen. Vooral honden die oorspronkelijk voor bijvoorbeeld de jacht gebruikt werden, blijven dat genetisch meedragen. Ze missen een doel en alleen een grote tuin is dan niet genoeg.’
De meeste honden in de jacht moeten naar mijn weten stil zijn, anders verjagen ze het gejaagde wild, en dan moeten ze de geschoten prooi ophalen voor zijn of haar baas

Het stoort Gootjes dat de elektrische blafband nog steeds geaccepteerd wordt: ‘Veel dierenartsen raden de electrische blafband aan, terwijl dat niet zou hoeven. Het is beter om een hond te belonen voor goed gedrag dan hem te straffen bij slecht gedrag.’
Een duidelijke kloon van Martin Gaus. Bij slecht gedrag wordt de hond genegeerd, is naar mijn mening een ernstige vorm van psychische onderdrukking.

Maar goed wie ben ik. Ik kan alleen mensen aanraden die niet 24/7 de tijd hebben om op hun hond te letten en deze is een overlast voor de buurt door zijn of haar blaffen een anti-blafband te gebruiken, en dan wel met een prikkie stroom. Want als je wel van plan bent om je hond te straffen (dit kan uiteraard ook verbaal), dan moet dat binnen 5 seconden naar zijn foute gedrag, want anders snappen ze er helemaal niets meer van.
Kirs
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Kirs »

Uiteindelijk gaat het vooral om consequent je hond opvoeden (net als burgers: past het toch weer op deze site :wink: ). Wat niet mag: afstraffen, wat goed is belonen. Het is vooral de inconsequentie van de aanpak waarmee je het karakter van je hond kan verpesten!
Uiteindelijk moet er een goede balans zijn tussen straffen en belonen!
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Precies, Kirs.

Consequent belonen en consequent straffen... Al sta je middenin een winkelcentrum... Als 'ie recht heeft op een lieve knuffel krijgt 'ie 'm en als 'ie recht heeft op een goede knal voor z'n koppie krijgt 'ie 'm ook...

Een italiaans windhondje is waarschijnlijk prima af te richten met koekjes en gebak maar dat hoef je bij een karaktervolle Mechelaar (of wat voor karakterhond dan ook) niet te flikken...Die steekt z'n middelvinger op naar je koekje en gaat lekker doen waar 'ie zelf zin in heeft...

Iedereen moet geloven wat 'ie gelooft, maar ik denk dat de africhters van de hogeschool africhting, zoals oa de knpv dat is, wel beter weten...

Gesloten