auto of brommobiel.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
menno TS
Infopolitie Gast

auto of brommobiel.

Ongelezen bericht door menno »

Ik hoorde laatst dat je van een mini of een suzuki alto een brommobiel kan laten maken als er medisch is bewezen dat je geen auto meer mag rijden, maar wel in een brommobiel. De mini of suzuki alto zou dan met ene begrenzer uitvoerd worden en als brommobiel gezien worden?

Is dit mogelijk of blijft de suzuki alto altijd als personenauto geregistreerd?
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Nog nooit van gehoord. Verder lijkt het me verstandig om, als je medisch niet geschikt bent om auto te rijden, ook geen brommobiel te gaan besturen.

Definitie bromfietsen:

motorrijtuigen op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen.

Als bromfiets worden mede aangemerkt:

Voertuigen die zijn voorzien van een bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde aanduiding.

Vierwielige motorrijtuigen:

met een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen,

met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km per uur, en

uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of uitgerust met een ander type motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 4 kW
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Kortom: je voertuig zal nooit aan de eisen van een brommobiel kunnen voldoen.
Niet mogelijk dus
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Theoretisch zou het mogelijk zijn.

De wet laat toe dat als (vierwielige) bromfiets wordt aangemerkt een voertuig dat volgens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangemerkt.

Het hoeft dan niet aan alle definitie-eisen (50cc of 350kg) te voldoen.

Maar ik weet niet of dat in de praktijk al eens is voorgekomen.

Het beste kunt u informatie opvragen bij de RDW.

Anderzijds ben ik het heel erg met R.A. eens. Als u om medische reden geen auto meer mag rijden dan is het heel onverstandig om wel een brommobiel te gaan rijden; immers auto en brommobiel zijn in het verkeer bijna gelijkwaardig.

Ook zou het gevolgen kunnen hebben voor een eventuele civiele aansprakelijkheidstelling als u weet dat autorijden al niet meer mag.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 04 jan 2006, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Wel lachen, het idee.

Een Alto voorzien van zo'n klein motortje, dat zal nauwelijks nog vooruit komen.
Gesloten