bekeuring navigatiesysteem
Moderator: Moderatorteam
-
john bos TS
- Infopolitie Gast
bekeuring navigatiesysteem
2 weken geleden werd ik door een onopvallende surveillance wagen
van politie haaglanden aan de kant gezet. De agenten stapten uit
en melden mij dat zij proces verbaal tegen mij gingen opmaken.
tot zover niets bijzonders.... wat had ik gedaan, vraagt u en ik
mij op dat moment ook, af; te hard gereden ? geen gordel?
dronken? oud vrouwtje geschept? nee, niets van dit alles....
ik kreeg een bekeuring voor het plaatsen van een navigatiesysteem
op mijn voorruit middels een bijgeleverde zuignap.
volgens de agent in kwestie was dit : "de voorruit is voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht belemmeren".
met stomheid geslagen en een bekeuring van € 95,- rijker
kon ik mijn weg vervolgen....
stond de agent in zijn recht om mij hiervoor van de weg te halen en
te bekeuren ?
van politie haaglanden aan de kant gezet. De agenten stapten uit
en melden mij dat zij proces verbaal tegen mij gingen opmaken.
tot zover niets bijzonders.... wat had ik gedaan, vraagt u en ik
mij op dat moment ook, af; te hard gereden ? geen gordel?
dronken? oud vrouwtje geschept? nee, niets van dit alles....
ik kreeg een bekeuring voor het plaatsen van een navigatiesysteem
op mijn voorruit middels een bijgeleverde zuignap.
volgens de agent in kwestie was dit : "de voorruit is voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht belemmeren".
met stomheid geslagen en een bekeuring van € 95,- rijker
kon ik mijn weg vervolgen....
stond de agent in zijn recht om mij hiervoor van de weg te halen en
te bekeuren ?
- rai
- Geslacht:
Zonder te kunnen oordelen over het wie, wat, waar enz. ter plaatse, daar we er niet bij waren, is het mogelijk om deze bekeuring voor deze situatie te krijgen.
Het is namelijk inderdaad verboden om onnodige voorwerpen op de voorruit te plaaken die het zicht kunnen belemmeren.
Dit het desbetreffende artikel uit het voertuigreglement waarop het gebaseerd is.
Het is namelijk inderdaad verboden om onnodige voorwerpen op de voorruit te plaaken die het zicht kunnen belemmeren.
Dit het desbetreffende artikel uit het voertuigreglement waarop het gebaseerd is.
Artikel 5.2.42 VR
1. De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Het is al eerder vermeld, je moet het zien om het te kunnen beoordelen.
Als het een groot nav-apparaat bevestigd is, of dat ie op een plek op de voorruit zit, waardoor het uitzicht van de bestuurder flink belemmerd wordt, kan ik me er nog wat bij voorstellen.
In dat geval is zo'n ding met een zuignap makkelijk op een ander plekkie te zetten. Er zou voor mij al heel wat aan de hand moeten zijn, wil ik hiervoor de pen pakken.
Als het een groot nav-apparaat bevestigd is, of dat ie op een plek op de voorruit zit, waardoor het uitzicht van de bestuurder flink belemmerd wordt, kan ik me er nog wat bij voorstellen.
In dat geval is zo'n ding met een zuignap makkelijk op een ander plekkie te zetten. Er zou voor mij al heel wat aan de hand moeten zijn, wil ik hiervoor de pen pakken.
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Nou da's dan fijn....ik heb een keycard (een rond ding aan een zuignap waarmee je bij Q park de garages zo door kunt gaan zonder eerst een kaarte te trekken). Die moet in het midden van je raam met een zuignap bevestigd worden omdat het op een andere plaats geen contact kan maken met de dinges ding, je weet wel die de golfjes oppakt zodat de slagbomen opengaan...
Dat zou dus betekenen dat ik een boete zou krijgen vanwege het aanwezig zijn van een key c.q. slagbomen opener die niet elders geplaatst kan worden?
gr
Mo
Dat zou dus betekenen dat ik een boete zou krijgen vanwege het aanwezig zijn van een key c.q. slagbomen opener die niet elders geplaatst kan worden?
gr
Mo
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Klein zijstapje naar Mo dan...
Ik heb ook zo'n keycard gehad van Q-park maar die had ik gewoon in m'n dashboardkastje liggen want die krengen zijn wel zo irritant groot dat je dus echt niets meer ziet!
Zeker niet als je ook nogeens andere 'rommel' kwijt moet achter je voorruit...
Ik kan en wil dus ook niet oordelen over deze casus maar er zijn voorbeelden die bekeurenswaardig zijn...
Ik heb ook zo'n keycard gehad van Q-park maar die had ik gewoon in m'n dashboardkastje liggen want die krengen zijn wel zo irritant groot dat je dus echt niets meer ziet!
Zeker niet als je ook nogeens andere 'rommel' kwijt moet achter je voorruit...
Ik kan en wil dus ook niet oordelen over deze casus maar er zijn voorbeelden die bekeurenswaardig zijn...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Re: bekeuring navigatiesysteem
Zoals de bovenstaande antwoorden al zeggen... Ja. Is het redelijk? Waarschijnlijk niet.john bos schreef:stond de agent in zijn recht om mij hiervoor van de weg te halen en
te bekeuren ?
Misschien kunt u ons van een foto of iets dergelijks voorzien zodat wij zelf ook eens kunnen oordelen? Ik ben wel heel benieuwd.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: bekeuring navigatiesysteem
euh...heb jij er verstand van dan?Stef schreef:Zoals de bovenstaande antwoorden al zeggen... Ja. Is het redelijk? Waarschijnlijk niet.john bos schreef:stond de agent in zijn recht om mij hiervoor van de weg te halen en
te bekeuren ?
Misschien kunt u ons van een foto of iets dergelijks voorzien zodat wij zelf ook eens kunnen oordelen? Ik ben wel heel benieuwd.
denk dat dat meer aan verkeersmannen als ron en koen is.
maar ja..ook in 2006 geldt: wie ben ik.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Op zich is dat wel zo. Bovendien de vraag of de beschikking terecht is opgelegd.Walter schreef:ik vind het een zoekertje.
Die vraag theoretisch juridisch wel aardig.
Is een navigatiesysteem op het dashbord of op de voorruit geplakt een "onnodig voorwerp"? Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het juist de opzet dat het scherm in het zicht van de bestuurder is geplaatst.
Of valt het in dezelfde categorie als ruitenwisser, stuur, binnenspiegel, dashboard verhoging, snelheidprojectie op de voorruit?
Er zijn auto's waarbij het scherm van het navigatiesysteem naar boven uit het dashboard uitschuift. In het midden of links van het midden in het gezichtsveld van de bestuurder. Die zijn zo wel typegoedgekeurd. Mag dat dan wel?
Maar als je dat had willen weten, maak dan een afspraak met een collega en schrijf die op. Niet zomaar een willekeurige betrokkene.
Ik vermoed dat ik het antwoord wel weet.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 02 jan 2006, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68

Dit is de t-tag die men gebruikt in de westerschelde tunnel om de slagbomen te openenen als je door de betaalpoortjes gaat (automatish)
Ik kan me zo voorstellen dat de heren van de camera wagens dan ook maar een bon krijgen ,daar zit een radardetectordetector op het voorraam geplakt of een camera geplakt (die hang meestal boven in)

Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Nou nou nou, zo groot is ie dus echt nietzijn wel zo irritant groot dat je dus echt niets meer ziet!
nog geen 10 cm doorsnee.....
en als je hem in het midden bovenaan (boven de spiegel plaatst, waar ie dus geplaatst moet worden) zou je er in principe geen last van hebben....
Maar wat aangetoond wordt is dus dat grootte en hinderlijkheid subjectief is....
En ook dit staat niet duidelijk in de regelgeving aangegeven.
Hoe groot moet iets zijn om hinderlijk c.q. gevaarlijk te zijn?
Neem een tomtomgo...die je dus in principe op je raam moet plaatsen...
vanwege de gps ontvangst.....
Dat gordijntjes uit den boze zijn (zoals ik vaak bij wagens van dames zie) of poppen etc vind ik logisch...maar functionele apparatuur die gee overdadig formaat hebben.
Ergens zullen toch formaten vermeld moeten zijn...
Gr
Mo
Mo schreef:
Terugkomend op de vraag van TS:
<edit>Was verkeerde plaatje en tekst, nu aangepast.</edit>
Hmmmm, vreemd, hier in den bosch heeft q-park ook een garage met die met die transponders werkt. Die dingen zijn zo groot als een 2-euro muntje en worden met een dubbelzijdig plakbandje in de hoek van je raam geplakt.Nou da's dan fijn....ik heb een keycard (een rond ding aan een zuignap waarmee je bij Q park de garages zo door kunt gaan zonder eerst een kaarte te trekken). Die moet in het midden van je raam met een zuignap bevestigd worden omdat het op een andere plaats geen contact kan maken met de dinges ding, je weet wel die de golfjes oppakt zodat de slagbomen opengaan...
gr
Mo
Terugkomend op de vraag van TS:
Kortom, hoe flauw het ook lijkt, voor de verbalisant was het reden genoeg om te bekeuren. De vraag of hij da tmocht is in het geheel niet relevant, als hij het niet mocht zal ie het zeker niet hebben gedaan.Regeling Permanente Eisen Artikel 2.9.3
<ol><li>De voorruit wordt verdeeld in de volgende drie denkbeeldige vlakken, zoals weergegeven in figuur 13:
<ol type=a><li>het vlak voor het directe gezichtsveld van de bestuurder: dit is het gedeelte van de voorruit dat zich voor de bestuurderszitplaats bevindt, ter grootte van een op de voorruit te projecteren vlak met een horizontale zijde van 0,30 m en een verticale zijde van 0,20 m;
<li>het vlak voor het indirecte gezichtsveld van de bestuurder, hetgeen als volgt wordt gevormd:
<ul><li>het directe gezichtsveld wordt ten opzichte van het midden van de voorruit gespiegeld naar het rechter voorruitgedeelte. Het hierdoor gevonden vlak en de tussenruimte naar het directe gezichtsveld vormt het indirecte gezichtsveld;</li></ul>
<li>het randvlak: dit is het nog resterende deel van de voorruit.</li></ol>
<li>Het middelpunt van het in het eerste lid, onder a, geprojecteerde vlak moet samenvallen met het snijpunt van:
<ol type=a><li>de verticale lijn, denkbeeldig getrokken op de voorruit, vanuit de zitpositie van de bestuurder, door het hart van het stuur, en
<li>de door het middelpunt van het ruitewisserblad beschreven baan op de voorruit of bij een centrale ruitewisser de horizontale raaklijn aan de genoemde beschreven baan, zoals weergegeven in figuur 14</li></ol></li></ol>
<edit>Was verkeerde plaatje en tekst, nu aangepast.</edit>
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Frans op 10 jan 2006, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Gezien jou reactie en die van Koen, blijkt het dus maar dat ze in iedere regio c.q. plaats verschillende maten uitgeven.2-euro muntje en worden met een dubbelzijdig plakbandje in de hoek van je raam geplakt.
Maar het schema daaronder is handig alleen de maten van een daarop geplaatst voorwerp oftewel hoeveel in welke mate het waar geplaatst mag worden zou ik nu door deze discussie dus willen weten.
Tenminste ik concludeer misschien ten onrechte dat dus waar mijn transponder behoort te zitten dit wel mag (boven in het midden buiten het directe en indirecte gezichtsveld.
Gr
Mo
Laatst gewijzigd door Mo op 02 jan 2006, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.