Bumper / bullbar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
E TS
Infopolitie Gast

Bumper / bullbar

Ongelezen bericht door E »

Hallo,

Ik heb begrepen dat het in toekomst verboden is om een bullbar op de auto te hebben. Nu heb ik een Amerikaanse pick up, waar in plaats van een bumper 2 pijpen voor zitten als bumper. De originele bumper is eraf, dus de pijpen zitten op de plaats van de bumper.
Is dit dan wel toegestaan???

Gr E
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Van die nieuwe wetgeving weet ik (nog)niks af, maar dat is de komende jaren ook zo veel... :wink:
Wel weet ik dat de bumper niet voor niks op een auto zit.
Deze is er namelijk niet allen ter beveiliging van jezelf maar ook van andere weggebruikers, denk hierbij aan voetgangers fietsers ect...
Ook weet ik dat als een voertuig een flinke spoiler heeft al strafbaar is omdat deze geen delen mag hebben welke bij een aanrijding voor "meer" letsel zouden kunnen zorgen.

voertuig regelement schreef:Artikel 3.2.37
1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 74/483/EEG.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid moeten uitstekende delen van bedoelde personenauto's, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
Het voertuig regelement spreekt over scherpe uitstekende delen, ik weet niet of deze bull bar scherpe delen bevat maar het lijkt me in ieder geval handiger om lekker weer met de bumper te gaan rijden.
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

Om tegemoet te komen aan lid 3 van art. 3.2.37 is door een fabrikant van bullbars inmiddels een trucje bedacht. Er zijn voor diverse auto's opzetstukken van kunststof beschikbaar die de bullbar aan de zijkanten en uiteinden verbinden met de bumper. Naar eigen zeggen is de bullbar met deze aanpassing geen 'uitstekend deel' meer maar maakt het deel uit van de bumper.

Ik vind het creatief, maar twijfel aan de juistheid van de redenering..
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

L.A.W. schreef:Van die nieuwe wetgeving weet ik (nog)niks af, maar dat is de komende jaren ook zo veel... :wink:
Wel weet ik dat de bumper niet voor niks op een auto zit.
Deze is er namelijk niet allen ter beveiliging van jezelf maar ook van andere weggebruikers, denk hierbij aan voetgangers fietsers ect...
Ook weet ik dat als een voertuig een flinke spoiler heeft al strafbaar is omdat deze geen delen mag hebben welke bij een aanrijding voor "meer" letsel zouden kunnen zorgen.

voertuig regelement schreef:Artikel 3.2.37
1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 74/483/EEG.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid moeten uitstekende delen van bedoelde personenauto's, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
Het voertuig regelement spreekt over scherpe uitstekende delen, ik weet niet of deze bull bar scherpe delen bevat maar het lijkt me in ieder geval handiger om lekker weer met de bumper te gaan rijden.
Even een correctie:
Het voertuigreglement spreekt over "scherpe delen" en over "uitstekende delen". Dat zijn twee verschillende begrippen. Scherp uitstekende delen is van vroeger, dat bestaat niet meer.

Overigens vallen bullbars niet onder dit artikel. Waarom zou men immers in de toekomst met wetgeving over bullbars komen als het al is geregeld.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Dan is die optie van de baan :evil:

Op zich vind ik een bullbar geen probleem alleen in plaats van een bumper lijkt me toch niet echt handig...
Ik bedoel die bumpers zijn helemaal uitgedacht door de fabriek en verschillende testcentra om bij een aanrijding zo min mogelijk letsel te veroorzaken en dan halen ze hem er weer gewoon vanaf... :(
Ik zat ook al te kijken bij de regeling van de wijziging in de constructie van voertuigen maar daar kan ik ook niks vinden.
Het lijkt me in ieder geval geen goed plan....
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Even een quote uit een ander topic:

Passage uit de brief van de minister aan de 2e kamer van 8 juli 2005:
Het wordt wel binnen afzienbare tijd mogelijk om iets aan bullbars te doen. De Europese Commissie, de Raad van Ministers en het Europese Parlement zijn het onlangs eens geworden over een richtlijn voor “frontale beschermingsinrichtingen”.

Vanaf twaalf maanden na de publicatie mogen nieuwe typen personenauto’s met een maximum totaalgewicht tot 3,5 ton en bestelauto’s niet meer worden goedgekeurd als ze niet voldoen aan de technische eisen uit die richtlijn.

Vanaf achttien maanden na publicatie mogen geen nieuwe voertuigen meer worden verkocht en geregistreerd die niet aan genoemde eisen voldoen.

De technische eisen die in deze richtlijn worden opgenomen moeten ervoor zorgen dat bullbars de agressiviteit van een voertuig voor andere verkeersdeelnemers niet verhogen en bij voorkeur zelfs verminderen. Dit laatste kan bijvoorbeeld met behulp van meegevende kunststof bullbars.

Dezelfde veiligheidseisen als voor nieuwe voertuigen met bullbars gelden voor afzonderlijke bullbars, bestemd voor montage achteraf. Deze moeten getest zijn voor specifieke voertuigen en mogen alleen daarop worden gemonteerd.

Ik heb de verwachting dat publicatie van de richtlijn dit najaar zal plaatsvinden. Als dat in oktober is, betekent dat dus dat er vanaf april 2007 geen auto’s met bullbars meer op de weg komen die niet aan de eisen van de richtlijn voldoen.
Met dank aan gebruiker Mofkap, die het bericht destijds plaatste.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

:D
Komt alles in de toekomst dan toch nog goed? :wink:
E TS
Infopolitie Gast

bumper

Ongelezen bericht door E »

Ik bedoel die bumpers zijn helemaal uitgedacht door de fabriek en verschillende testcentra om bij een aanrijding zo min mogelijk letsel te veroorzaken en dan halen ze hem er weer gewoon vanaf... :(

ALS IK MET DE ORIGINELE BUMPER MET 80 KM OP EEN ANDERE AUTO RIJD HEEFT MIJN BUMPER NOG GEEN DEUK....
DIT IS EEN BUMPER VAN 5 MM DIK IJZER...
DE PIJPEN DIE ER NU VOOR ZITTEN ZIJN EEN STUK VEILIGER VOOR DE ANDERE AUTO.....
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

Ik denk dat het met bullbars net zo zal gaan als met xenonverlichting.
Op het moment dat die wet ingaat mogen nieuwe auto,s niet meer voorzien zijn van,,,,
Bij veel suv,s is de bullbar geintregeerd in de bumper, ik steek mijn hand er voor in het vuur dat die er niet af hoeft.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

ALS IK MET DE ORIGINELE BUMPER MET 80 KM OP EEN ANDERE AUTO RIJD HEEFT MIJN BUMPER NOG GEEN DEUK....
DIT IS EEN BUMPER VAN 5 MM DIK IJZER...
DE PIJPEN DIE ER NU VOOR ZITTEN ZIJN EEN STUK VEILIGER VOOR DE ANDERE AUTO.....
Het gaat ook om letsel aan voetgangers.

Die Amerikanen maken alles op die wagens groter(daarom zijn ze ook zo mooi), maar of het veiliger is voor het overige verkeer?

Zoals je al opmerkte over de originele bumper.

Maar ja, de RDW vind het goed.
Gesloten