E-KEUR op uitlaten
Moderator: Moderatorteam
-
NightQrawler* TS
- Infopolitie Gast
E-KEUR op uitlaten
ik zou graag weten wat de ingangsdatum is voor de verplichting van een E-keur of tuv-keur op een uitlaat van een auto.
Voertuigreglement
Kortgezegd moet ELKE uitlaat in nederland daar op elk moment nu en in het verleden (nadat de regelingen zijn ingevoerd) aan voldoen, ongeacht de leeftijd van auto of uitlaat.
Als je vervolgens het besluit typekeuring erbij gaat nemen staat op het gebied van luchtverontreiniging (waar je uitlaat onder valt) een hele hoop genoemd. Verwezen wordt naar diverse EEG richtlijnen, varierend van 1970 t/m 1983 Echter, dit heeft niet te maken met de leeftijd van de uitlaat.Artikel 5.2.11
3. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Kortgezegd moet ELKE uitlaat in nederland daar op elk moment nu en in het verleden (nadat de regelingen zijn ingevoerd) aan voldoen, ongeacht de leeftijd van auto of uitlaat.
Laatst gewijzigd door Frans op 09 jan 2006, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- rai
- Geslacht:
En als aanvulling daarop, weet niet of het daar ook om gaat.
Een E-keurmerk wil niet per definitie zeggen dat hij onder elke voertuig kan en mag.
Je hebt ook nog te maken met geluidsnormen en een uitlaat kan onder het ene voertuig meer geluid produceren dan onder een ander voertuig.
Dus het E-keurmerk wil niet per definitie zeggen dat als de uitlaat onder een bepaald voertuig zit ook alles in orde is.
Een E-keurmerk wil niet per definitie zeggen dat hij onder elke voertuig kan en mag.
Je hebt ook nog te maken met geluidsnormen en een uitlaat kan onder het ene voertuig meer geluid produceren dan onder een ander voertuig.
Dus het E-keurmerk wil niet per definitie zeggen dat als de uitlaat onder een bepaald voertuig zit ook alles in orde is.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Nee, Frans. ik weet het echt niet...::Frans::.. schreef:Hee Mofkap, volgens mij weet jij wel wat TS bedoelt.....![]()
Volgens mij is een "E keurmerk" op een uitlaat helemaal niet verplicht volgens VR. In Nederland is dit keurmerk (nog) niet ingevoerd.
De enige E die ik ken is op levensmiddelen, die E geeft dan de gemiddelde inhoud weer.
-
BlasterX TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67