Baldadigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Baldadigheid

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben afgelopen weekend in Utrecht bekeurd vanwege baldadigheid, omdat ik tegen een plantenbak was aangeknald waardoor er plantjes uit de plantenbak gevallen zijn. Dit voorval was blijkbaar geregistreerd door een beveiligingscamera, want even later kwamen er maar liefst vijf (!!!!) beveiligingsagenten van Hoog Catherijne naar me toe die me vertelden dat ze de politie hadden ingelicht. Even later kwamen er maar liefst vier (!!!!!!) politieagenten, waarna ik mee werd genomen naar het bureau. Er werd me verteld dat ik een boete krijgen zou voor Baldadigheid en dat tevens de door mij verichte schade op mij zou worden verhaald. Over de hoogte van de boete en de schade konden noch de politieagenten noch de beveiligingsagenten uitspraak doen.

Nu is mijn vraag: hoe hoog zou een boete voor baldadigheid kunnen zijn, waar wordt de hoogte ervan op gebaseerd en hoe kan de politie de schade bepalen als ze er niet eens zelf naar gekeken hebben!! (ik werd een stukje verder dan de plek waar het gebeurde aangehouden)
De hoogte van de boete voor baldadigheid zal ongetwijfeld wel gaan kloppen, maar over het vaststellen van de schade heb ik nog mijn twijfels, het ging slechts om een paar plantjes! Zou iemand mij iets wijzer kunnen maken?
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Allereerst, wat bedoel je met geknald?
Verder de schade zal worden bepaald door de eigenaar van de planten. Dit kan de eigenaar van het winkelcentrum (Hoog Catherijne) zijn of de gemeente. Zij zullen jou dan aansprakelijk stellen voor die schade en die zal je moeten betalen. Eventueel kan er aangifte gedaan worden van vernieling maar ik denk niet dat dit opgaat in jou geval. Het feit dat je een bekeuring hebt gehad voor baldadigheid zegt eigenlijk al dat je het niet met opzet hebt gedaan maar wel had moeten weten dat er iets kapot had kunnen gaan door jou gedrag.

groetjes Kale :wink:
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Je denkt wellicht aan 2 plantjes a 2 euro p/st = 4 euro.

Denk eens aan dit:
Een tuinman (20 euro per uur) gaat eerst naar de winkel met een auto om daar plantjes te kopen. Komt terug na een uur. In een gunstig geval doet hij er dan nog eens een uur over om gereedschap bij elkaar te zoeken, plantjes te planten, alles schoon te maken, auto aftanken en dan is hij klaar. Als je dat in 2 uur doet ben je snel. Dan zit je gauw aan zo'n 50 euro bij elkaar.
Is het minder, dan zou ik niet klagen.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Re: Baldadigheid

Ongelezen bericht door Thijs »

Anonymous schreef:even later kwamen er maar liefst vijf (!!!!) beveiligingsagenten van Hoog Catherijne naar me toe die me vertelden dat ze de politie hadden ingelicht. Even later kwamen er maar liefst vier (!!!!!!) politieagenten,
Is daar iets mis mee?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ik vind vijf (!!!) beveiligingsagenten en vier (!!!!) politieagenten
toch echt wel overdreven hoor voor zo'n lullig voorvalletje.

Maar kunnen jullie nog iets zeggen over de hoogte van de boete voor baldadigheid?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

De boete is € 55,- voor baldadigheid op de openbare weg.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bionda »

Anonymous schreef:Ik vind vijf (!!!) beveiligingsagenten en vier (!!!!) politieagenten
toch echt wel overdreven hoor voor zo'n lullig voorvalletje.
Heeeeeeeel misschien ben jij wel niet zo'n lullig kereltje. Heel misschien ben jij wel een bekende van de rechthebbende macht en misschien kwamen er net 2 terug van koffiepauze en liepen ze mee en misschien waren er wel 2 in training enz enz enz enz enz....... :lol: :wink:

Bion
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Stef schreef:De boete is € 55,- voor baldadigheid op de openbare weg.
Waar heb je dit vandaan Stef? D505 (baldadigheid) is een OM-aangelegenheid, waar geen bedrag voor genoemd is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

MotoRon schreef:
Stef schreef:De boete is € 55,- voor baldadigheid op de openbare weg.
Waar heb je dit vandaan Stef? D505 (baldadigheid) is een OM-aangelegenheid, waar geen bedrag voor genoemd is.
Boetebase.nl
Ik had zelf ook al zoiets van, is dat niet OM bepaald per geval maar het stond er zo en ik had geen feitcodeboekje op die computer staan dus...
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

D 505 is een * dit betekend dat er per situatie wordt gekeken dus niet blindstaren op 55 euro kan zelfs meer wezen.

:wink:
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Nu lag het op mijn tong om te zeggen dat de boete voor baldadigheid wordt bepaald door de hoeveelheid inzet van personeel, maar ik heb dit niet gezegd. :D:D
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

thijeleo schreef:Nu lag het op mijn tong om te zeggen dat de boete voor baldadigheid wordt bepaald door de hoeveelheid inzet van personeel, maar ik heb dit niet gezegd. :D:D
Gelukkig maar, hoeven wij niet te doen of we het niet gehoord hebben. :!: :wink:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Kun je trouwens een strafblad voor baldadigheid krijgen?
En valt een winkelcentrum ook onder openbare weg?
Bionda TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bionda »

Een winkelcentrum valt onder de openbare weg.

En of je een strafblad krijgt voor baldadigheid? Volgens mij wel. Ook al is het een overtreding. De OM beslist welke boete je krijgt. Zij kunnen ook nagaan of je dit vaker gedaan hebt. Stel dat je dit vaker gedaan hebt dan zou je logischerwijs denken dat de sanctie ook hoger wordt.

Bionda
Gesloten